تبیان، دستیار زندگی

ایران، رتبه اول فراهم‌آوری و اهدای عضو در منطقه

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: کشور ایران حائز رتبه اول در منطقه و استان یزد در جایگاه دوم فراهم‌آوری و اهدای عضو در کشور قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد کاظمینی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، محمد کاظمینی در دوره‌ آموزش تخصصی اعضای پیوندی که هم‌اکنون در یزد در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: از مهم‌ ترین دستاوردهای پزشکی کشور بعد از انقلاب اسلامی ، وجود تیم‌های تخصصی و گسترش دانش و تکنولوژی اهدای عضو است.

وی خاطر نشان کرد: تعداد پیوند کلیه در سال‌های اخیر افزایش یافته اما با توجه به رشد آمار بیماران پیوندی، نیازمند فرهنگ‌سازی و تعامل سازمان‌های فرهنگ‌ساز در این زمینه هستیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت تصریح کرد: استان یزد از جایگاه ویژه‌ای در فراهم‌آوری و اهدای عضو برخوردار است و با ظرفیت‌سازی بهتر، این میزان می‌تواند به دو برابر میزان کنونی افزایش یابد و در سال‌های اخیر تیم فراهم‌آوری و اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی یزد اقدامات مطلوب و اثربخش انجام داده است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان هم در اولین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم‌آوری اعضای پیوندی گفت: سالانه حدود 900 مورد اهدای عضو در کشور انجام می‌شود که این رقم در مقابل 16 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات و حدود هشت هزار مرگ مغزی از طرق دیگر، رقم پایینی است.

کاظمینی افزود: تعداد نیازمندان به پیوند کلیه سالانه بالغ بر هفت هزار است که از این میزان، تعداد دو هزار و 500 نفر پیوند دریافت می کنند.وی خاطر نشان کرد:سالانه 16 درصد بیماران دیالیزی فوت می‌شوند که با ظرفیت‌سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو می‌توان به طور چشم‌گیری این این آمار را کاهش داد

نجفی در پایان گفت: اولین دوره ی آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی از امروز به مدت هفت روز با حضور مسئولین کشوری، استانی و دانشگاه در سالن همایش های باقرالعلوم یزد در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری فارس