تبیان، دستیار زندگی

چرا دندان کودکم سفید نیست؟

تغییر رنگ دندان های شیری معمولا ناشی از مواد خارجی اســت که می تواند به راحتی با ماده سایندهای از سطح دندانها برداشــته شود. موادی که مســئول رنگی شدن دندانها هستند، بر روی نقایص مینایی رسوب کرده یا به مینا می چســبند، بدون آنکه تغییری در ســطح آن به وجود آورنــد. بعضی از تغییــر رنگ ها مربــوط به تغییر شیمیایی فعال در ساختمان دندان اســت مانند تغییر رنگ ناشی از فلوراید که با مواد ساینده قابل برداشتن نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ دندان، کودک، باکتری، دندان شیری، پودر سفید کننده ، سلامت، دهان و دندان ، ماهنامه کودک، شماره 102
رنگ سبز
 رنگ ســبز که اغلب بر روی دندانهای افراد جوان دیده می شــود ناشــی از عمل باکتری های رنگ زاست. این رنگ از سبز تیره تا سبز روشن مایل به زرد تغییر می کند و معمولا در سطح لبی دندانهای ُقدامی(جلویی) فک بالا دیده می شود و در افرادی که دارای تنفس دهانی هستند، بیشتر مشاهده می گردد.

رنگ نارنجی
 رنگ نارنجی با شــیوع کمتری ایجاد می شــود ولی بســیار راحت تر از رنگ سبز برداشته می شود. این رنگ، اغلب در یک سوم لثه ای دندان دیده می شود و مربوط به بهداشت ضعیف دهان است.

رنگ سیاه
گاهی رنگ سیاه بر روی دندان های شــیری یا دائمی کودکان به وجود می آید ولی شیوع آن بسیار کمتر از نوع نارنجی یا ســبز است. این رنگ می تواند به صورت خط ممتدی باشد که از شکل لثه پیروی می کند و یا به صورت منتشر بر روی تاج دندان دیده می‌شود. بسیاری از کودکان که دارای این رنگهای سیاه دندانی هستند، نسبتا عاری از پوسیدگی های دندانی می باشند.

برداشتن رنگ‌های با منشاء خارجی
 این رنگها با پرداخت نمودن دندانها با کلاهک های لاســتیکی و پودر ســفید کننده برداشته می شوند. از آنجا که این رنگها اغلب در دهان افراد با بهداشت ضعیف دیده می شوند، لذا بهبود بهداشت دهان و دندان، تشکیل مجدد رنگ را به حداقل خواهد رساند.

 جرم
 جرم، درکودکان پیش دبستانی معمولا دیده نمی شــود و در کودکان سن مدرسه نیز شــیوع کمتری دارد. کودکان عقب مانده ذهنی اغلب دارای توده هایی از جرم روی دندانهایشان هستند. این تجمع ممکن اســت مربوط به عملکرد غیر طبیعی عضلانی، رژیم غذایی نرم، بهداشت ضعیف دندان و جریان نداشتن بزاق به صورت طبیعی باشــد. نحوه تشــکیل جرم بدین صورت اســت که بهداشت ضعیف باعث تشکیل پلاکی نرم و چسبنده مملو از باکتری روی دندان می شود که آهکی شده و تبدیل به جرم می گردد. رسوبات بالای لثه ای (جرمهای بالای لثه)، بیشترین موارد سوبات دندانی هستند و پشت دندانهای قدامی فک پایین بیشتر دیده می شود.

منبع : ماهنامه کودک 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.