تبیان، دستیار زندگی

"«شهرزاد» را درست ادامه ندهند، آسیب جدی می‌بیند"

«روند جدید قصه و ورود بازیگران جدید به فصل دوم «شهرزاد» باعث شد که مخاطب گسترده‌ای نسبت به فصل نخست نداشته باشد.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آخرین قسمت از فصل دوم سریال «شهرزاد» امروز ـ هفدهم مهر ماه ـ  در قالب 90 دقیقه توزیع شد و فصل سوم آن نیز در حال تصویربرداری است.
شهرزاد 2

جبار آذین با اشاره به موانعی که برای ساخت سریال «شهرزاد» در تلویزیون وجود داشت، بیان کرد: یکی از سریال‌های جذاب و تأثیرگذار سال‌های اخیر در عرصه هنرهای تصویری و نمایشی مجموعه عاشقانه «شهرزاد» است. این مجموعه به دلیل مشکلات مالی تلویزیون و استفاده از برخی مضامین در داستان، نمی‌توانست در سازمان صدا و سیما تولید شود. «شهرزاد» به عنوان یک سریال عاشقانه تاریخی ـ اجتماعی که هنرمندانه نوشته و ساخته شده است در فصل نخست خود با استقبال مخاطبان آثار تصویری و تلویزیونی روبه‌رو شد. اگرچه «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی تولید و پخش شده است اما همچنان مخاطبان خاص خود را دارد و توانسته در  قلب خانواده‌ها و میان نسل جوان نفوذ کند.

او به دلایل موفقیت سریال «شهرزاد» اشاره و اظهار کرد: فیلمنامه خوب، کارگردانی قوی حسن فتحی و بازی‌های خوب و مثال‌زدنی شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و علی نصیریان دلیل موفقیت و امتیاز سریال «شهرزاد» است.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به تغییرات فصل دوم سریال «شهرزاد»، گفت: در فصل دوم این سریال با ورود شخصیت‌های تازه و خروج بازیگرانی که در فصل نخست از عوامل موفقیت سریال محسوب می‌شدند، روبه‌رو شدیم که باعث شد «شهرزاد» روند تازه‌ای را سپری کند و این روند تازه به معنای ضعیف شدن نبود.

داستان‌ها و بازی‌ها همچنان در فصل سوم این سریال تداوم دارد. فصل سوم این سریال باید به قدرت و قوت فصل اول ساخته و پخش شود. اگر به روند تازه این سریال درست نپردازند، آسیب جبران ناپذیری به بدنه داستان و ساختار سریال «شهرزاد» وارد می‌شود. سریال «شهرزاد» به عنوان یک سریال دراماتیک و عاشقانه در عرصه سینمای تصویری ما یک اثر ماندگار و محبوب تلقی می‌شود.
آذین با بیان اینکه روند جدید سریال باعث کاهش مخاطبان سریال «شهرزاد» شد، اضافه کرد: فصل دوم «شهرزاد» همچنان امتیاز کارگردان،‌ فیلمنامه و بازی‌های خوب را دارد. در واقع روند تازه قصه و ورود بازیگران جدید به فصل دوم «شهرزاد» باعث شد که مخاطب گسترده‌ای نسبت به فصل نخست نداشته باشد که این امر را نباید ضعف سریال و فاصله گرفتن از امتیازها و موفقیت‌های سریال حساب کرد به دلیل اینکه عوامل سریال به درستی و قدرت کار خود را ادامه می‌دهند.

این مدرس سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه «شهرزاد» نیازمند قسمت‌های بیشتری برای نمایش است، بیان کرد: روند جدید سریال «شهرزاد» به گذر زمان و پخش شدن قسمت‌های بیشتری نیاز دارد تا بینندگان بتوانند ارتباط مناسب با آن برقرار کنند؛ البته این امر به این معنی نیست که عوامل «شهرزاد» با کشدار کردن بی‌مورد بعضی داستان‌های فرعی، سریال را سرپا نگه دارند.

او ادامه داد: در واقع بر روی پیچ و خم‌های جدید فصل دوم «شهرزاد» نسبت به داستان‌پردازی فصل نخست آن تمرکز کمتری وجود داشت به همین دلیل مخاطبان سریال نتوانستند با فصل دوم مانند فصل نخست ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به فصل سوم سریال «شهرزاد» که درحال تولید برای شبکه نمایش خانگی است، گفت: داستان‌ها و بازی‌ها همچنان در فصل سوم این سریال تداوم دارد. فصل سوم این سریال باید به قدرت و قوت فصل اول ساخته و پخش شود. اگر به روند تازه این سریال درست نپردازند، آسیب جبران ناپذیری به بدنه داستان و ساختار سریال «شهرزاد» وارد می‌شود. سریال «شهرزاد» به عنوان یک سریال دراماتیک و عاشقانه در عرصه سینمای تصویری ما یک اثر ماندگار و محبوب تلقی می‌شود.

جبار آذین در پایان گفت: اگر صداوسیما با اندکی تأمل، تحقیق و همراهی با این سریال همسو می‌شد، شهرزاد می‌توانست به یکی از بهترین‌های تاریخ تلویزیون تبدیل شود.

منبع: ایسنا