تبیان، دستیار زندگی
دى ایشان در 23 صفر 1350 هـ. ق در نجف اشرف جوار با بارگاه حضرت امیر (ع) در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد و ملقب به عبدالامیر گشت و در آن شهر مقدس به فراگیرى قرآن مشغول شد تا در سال 1361 هـ. ق به همراه پدرش رهسپار ایران گر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرحوم آیت‌الله حاج‌سیدمحمدحسن‌مرتضوى لنگرودى

ایشان در 23 صفر 1350 هـ. ق در نجف اشرف جوار با بارگاه حضرت امیر (ع) در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد و ملقب به عبدالامیر گشت و در آن شهر مقدس به فراگیرى قرآن مشغول شد تا در سال 1361 هـ. ق به همراه پدرش رهسپار ایران گردید و در تهران اقامت گزیدند .
وى در تهران دروس صرف، نحو، منطق، معانى وبیان و خارج را در مدرسه حاج ابوالفتح - كه به دست پدرشان احیاء شده بود فرا گرفتند .
وپس ازسپرى شدن مقدمات علوم دینى به فراگیرى فقه واصول ومعقول پرداختند.
چنان كه كتابهاى رسائل و مكاسب و كفایه را از بزرگانى مانند پدر معظم‌شان و حضرات آیات شهرستانى و جاپلاقى، حكیم متأله محى الدّین قمشه‌اى (شرح منظومه سبزوارى) علاّمه میرزا ابوالحسن شعرانى (شرح اشارات، هیئت فارسى و شرح چغمینى) فراگرفتند. درسال 1373 هـ.ق پس از فراغت از سطوح عالى حوزه علمیه تهران به همراه پدر به قم مهاجرت كردند. و شركت فعال در جلسات درسى آیات عظام قم داشتند همچون، مرحوم بروجردى (كتاب صلاة خمس، قضا و طهارت به مدت هشت سال) والد معظم (یك دوره اصول) امام خمینى (اصول) مرحوم محمد رضا گلپایگانى(حج) محقق داماد(طهارت و صلاة) حاج میرزا هاشم آملى (اصول و معاملات) و مرحوم اراكى (خارج اصول) و علامه طباطبائى(اسفار، شفاءبوعلى، تفسیر) قدس سرهم الشریف.
و در نجف از آیت الله العظمى خویى (اصول) و امام خمینى نیز بهره گرفتند.
از بزرگان و آیات عظام و مشایخ حدیثى كه به وى اجازه، اجتهاد و روایت حدیث داده اند عبارتند از:حجج اسلام و آیات عظام مرحوم حكیم، والد معظم‌شان، گلپایگانى، اراكى، نجفى مرعشى، مرحوم علامه طباطبائى، زنجانى، خوانسارى و مرحوم شمس خویى (قدس الله اسرارهم).
معظم له به هنگام تحصیل به تدریس كتابهاى متعارف حوزه اعم از صرف، نحو منطق، معانى، بیان، معالم، قوانین، لعمه، رسائل، مكاسب و كفایه مىپرداختند و از سال 1359 هـ.ق بحث خارج را شروع و تا كنون ادامه دارد . شیوه تدریس درس خارج فقه وى كتاب (عروة الوثقى) و در درس خارج اصول تقریرات درس اصول استادشان، امام خمینى (ره) را كه بر محور كفایة الاصول محقق خراسانى است موضوع بحث قرار مىدهند.
تأسیس واداره دو مدرسه علوم دینى و اقامه نماز جماعت در مسجد سلماسى (بیش از سى سال) از خدمات فرهنگى- دینى ایشان است.
معظم له فعلاً به تدریس خارج فقه واصول در مسجد سلماسى قم و تألیف كه بالغ بر پنجاه نسخه مى باشد اشتغال دارند.