تبیان، دستیار زندگی

فروش دارو از طریق اینترنت غیرقانونی است

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: فروش، عرضه و تبلیغ دارو به صورت اینترنتی، غیرقانونی و غیرمجاز بوده و به نوعی قاچاق محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
داروهای اینترنتی
به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، شهریار اسلامی تبار، افزود: ناصر خسرو زمانی مرکز فروش داروهای کمیاب و قاچاق بود اما اکنون این اتفاق از طریق سایت های اینترنتی صورت می‌گیرد و با اینکه فروش دارو از طریق اینترنت غیرقانونی و به نوعی قاچاق محسوب می شود اما بیشتر داروهای قاچاق از طریق این سایت ها، عرضه و در محل به مشتری تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: سایت های مجازی مانند دلالان ناصرخسرو، داروها را از مسیر نادرست تهیه می کنند و به مصرف کننده ، می رسانند.اسلامی تبار اظهار داشت: اینگونه تخلف ها از طریق معاونت قضائی دادستانی کل کشور و باهمکاری پلیس فتا، مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی در عین حال تصریح کرد: به صورت خاص اجازه فروش اینترنتی اقلام غیردارویی و داروهای بدون نیاز به نسخه موسوم به او.تی.سی OTC به چند داروخانه داده شده است.


مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت:: برای برخورد با قاچاق، طرح هایی در این سازمان اجرا شده که بخش های بازرسی و حقوقی آنها را بررسی و با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق پیگیری، می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 11 هزار داروخانه در کشور فعالیت دارند که بر اساس طرح تحول سلامت هر سه ماه، 9 هزار بازرسی با برنامه‌های مشخص روزانه از مراکز عرضه انجام می‌شود بطوریکه بطور میانگین، داروخانه‌ها سالانه سه بار مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: تعداد بازرسی‌های مشکوک به قاچاق حدود 10 درصد مجموع بازرسی‌هاست و میزان قاچاق در حوزه دارو حدود پنج درصد کل بازار دارو را دربرمی گیرد.

وی گفت: از سال 1392 تا 1395 بطور میانگین سالیانه حدود 10درصد واردات دارو در راستای اقتصاد مقاومتی کاهش یافته است و بطور همزمان برنامه‌ای طراحی شده تا حدود 10درصد قاچاق ورودی نیز کاهش یابد.مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: در حمایت از طب سنتی و تجویز داروهای گیاهی ، تبلیغ اینترنتی مجاز است اما فروش از طریق داروخانه‌های مجوز دار، صورت می‌گیرد.

اسلامی تبار یادآور شد: مطابقمقررات امور پزشکی و دارویی سال 1334 ، مکمل‌های تغدیه‌ای که در درمان استفاده می شوند، دارو محسوب می شوند و بیشتر مشکلات تبلیغ غیرمجاز و قاچاق دارو در این گروه است ولی به دلیل تأثیرگذاری برخی اقلام دارویی خاص، قاچاق دارو مهم‌تر، پیچیده‌تر و ردیابی سازمان یافته آن در اولویت قرار می‌گیرد.

اسلامی تاکید کرد: تبلیغات دارو صرفا در نشریات و پایگاههای اینترنتی علمی - تخصصی و پزشکی مختص جامعه پزشکی منعی ندارد.
منبع: ایرنا