تبیان، دستیار زندگی

"بلید رانر 2049" پرفروش‌ترین فیلم سینماهای آمریکا شد

دنباله کلاسیک علمی تخیلی "بلید رانر" در اولین آخر هفته اکران بر صدر جدول فروش فیلم‌ها تکیه زد، هرچند فروش آن کمتر از انتظار بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بلید رانر 2049
"بلید رانر 2049" (Blade Runner 2049) به کارگردانی دنی ویلنو با وجود استقبال منتقدان سینما و درجه A- تماشاگران در وبسایت سینمااسکور، در تعطیلات آخر هفته در بازار آمریکای شمالی کمتر از انتظار کار خود را شروع کرد، هرچند توانست پرفروش‌ترین فیلم شود.

دنباله کلاسیک علمی تخیلی "بلید رانر" (1982) به کارگردانی ریدلی اسکات که طرفداران سال‌ها در انتظار آن بودند، از جمعه تا یکشنبه در 4058 سینما 31.5 میلیون دلار فروخت که یک شروع ناامیدکننده برای پروژه‌ای 150 میلیون دلاری است.

تا قبل از اکران "بلید رانر 2049"، پیش‌بینی شده بود این فیلم 45 میلیون دلار یا بیشتر به دست بیاورد. 71 درصد تماشاگران فیلم در اولین آخر هفته اکران، مردان و 86 درصد آن‌ها تماشاگران بالای 25 سال بودند که شامل 63 درصد تماشاگران بالای 35 سال است. یکی از دلایل فروش نه چندان خوب فیلم می‌تواند مدت زمان 163 دقیقه‌ای آن باشد.

"بلید رانر 2049" یک پروژه بزرگ برای شرکت الکان اینترتینمنت صاحب فیلم است که آن را با همکاری شرکت سونی تهیه کرده است. شرکت برادران وارنر حق بخش داخلی و سونی حق پخش بین‌المللی فیلم را در اختیار دارد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم همزمان با ایالات متحده و کانادا در بیشتر بازارهای مهم بین‌المللی نیز اکران شد و به فروش قوی اما نه تماشایی 50.2 میلیون دلار دست پیدا کرد. با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی "بلید رانر 2049" در اولین آخر هفته اکران 81.5 میلیون دلار شده است. اگر فیلم نتواند در چین، ژاپن و کره جنوبی بیش از انتظار ظاهر شود، بعید به نظر می‌رسد بتواند به هدف خود که حداقل 400 میلیون دلار فروش در دنیاست، دست پیدا کند. "بلید رانر 2049" در 45 بازار از 63 بازار، فیلم اول هفته شد و با 8 میلیون دلار بیشترین فروش را در بریتانیا داشت.

اتفاقات اولین "بلید رانر" در سال 2019 در لس آنجلس اتفاق می‌افتد. هریسن فورد در فیلم ریدلی اسکات نقش ریک دکارد، یک کارآگاه دل‌زده و عضو سابق یک واحد ویژه اداره پلیس لس آنجلس معروف به "بلیدرانرها" را بازی می‌کند که با بی‌میلی می‌پذیرد گروهی روبات هوشمند، اما جنایتکار را به دام بیندازد.

رایان گاسلینگ در "بلید رانر 2049"

فورد در "بلید رانر 2049" نقش دکارد را تکرار کرده است. رایان گاسلینگ دیگر بازیگر اصلی این فیلم است. داستان 30 سال بعد از اتفاقات فیلم اول روی می‌دهد. گاسلینگ نقش کی، افسر اداره پلیس لس آنجلس و "بلید رانر" جدید را بازی می‌کند. او به رازی پی می‌برد که می‌تواند جامعه را بیشتر ریش‌ریش کند. کی برای رسیدن به هدف به دنبال راهی برای پیدا کردن دکارد است که سه دهه است کسی از او خبر ندارد.

جارد لتو، رابین رایت، آنا دی آرماس، سیلویا هوکس، کارلا یوری، برخد عبدی و دیو باتیستا دیگر بازیگران فیلم هستند.

فیلمنامه را همپتن فنچر - که فیلمنامه اولین "بلید رانر" را نوشت - و مایکل گرین بر مبنای ایده‌ای از فنچر و ریدلی اسکات نوشتند. فیلمنامه فیلم اول بر مبنای رمان "آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند" از فیلیپ کی. دیک نوشته شد. اسکات یکی از مدیران تولید پروژه جدید است.

دنی ویلنو سال گذشته فیلم تحسین‌شده "رسیدن" (Arrival) با بازی ایمی آدامز و جرمی رنر را روی پرده سینماها داشت. "Maelstrom" تولید 2000، "پلی‌تکنیک" (2009)، آتش‌افروزان" (2010) که به نمایندگی از کانادا به بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار معرفی و در این بخش نامزد شد، "زندانی‌ها" (2013)، "دشمن" (2013) و "قاتل حرفه‌ای" (Sicario) تولید 2015، از دیگر ساخته‌های این کارگردان 50 ساله کانادایی است.

دو فیلم جدید دیگر هفته هم خیلی موفق ظاهر نشدند.

درام ماجرایی-رمانتیک "کوه بین ما" (The Mountain Between Us) با بازی ایدریس البا و کیت وینسلت با 10.1 میلیون دلار فروش در 3068 سینما در رده دوم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفت. این فیلم به کارگردانی هانی ابو اسعد فیلمساز فلسطینی از روی رمان چارلز مارتین ساخته شده است.

البا نقش یک جراح و وینسلت نقش یک خبرنگار را بازی می‌کنند که پس از نجات در یک سانحه هوایی در طبیعت وحشی سرگردان می‌شوند. بو بریجز و درمات مالرونی از دیگر بازیگران "کوه بین ما" هستند. این فیلم اولین بار در دنیا ماه پیش در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد

ایدریس البا و کیت وینسلت در "کوه بین ما"

واکنش‌های منتقدان به "کوه بین ما" متفاوت بوده و فیلم در وبسایت راتن تومیتوز 46 درصد آرای مثبت آن‌ها را کسب کرده است. ابو اسعد کارگردان فیلم‌های "اینک بهشت" (2005) و "عمر" (2013) است که هر دو به نمایندگی از فلسطین در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان نامزد شدند.

فیلم انیمیشن "پونی کوچولوی من: فیلم" (My Little Pony: The Movie) از شرکت‌های لاینزگیت و هازبرو با 8.8 میلیون دلار فروش در 2528 سینما، در رده چهارم قرار گرفت. این فیلم از روی مجموعه تلویزیونی تولید هازبرو و عروسک‌های پونی جادویی ساخته شده است.

"پونی کوچولوی من: فیلم"

امیلی بلانت، کریستین چنووت، مایکل پنیا، اوزو آدوبا، لیو شرایبر، تی دیگز و سیا صداپیشه‌های "پونی کوچولوی من: فیلم" به کارگردانی جیسن تیسن هستند.

تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به هر دو فیلم "پونی کوچولوی من" و "کوه بین ما" درجه A- داده‌اند.

فیلم ترسناک "آن" (It) از شرکت‌های نیو لاین و برادران وارنر در پنجمین هفته اکران 9.6 میلیون دلار فروخت و ضمن این که در رده چهارم جدول قرار گرفت، مجموع فروش داخلی خود را به رقم فوق‌العاده 304.9 میلیون دلار رساند. "آن" در سطح بین‌المللی نیز تاکنون 298.8 میلیون دلار فروخته و اکنون پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تاریخ سینما در این سطح است. مجموع فروش جهانی فیلم 603.7 میلیون دلار شده است.

فیلم کمدی - اکشن "کینگزمن: حلقه طلایی" (Kingsman: The Golden Circle) از شرکت‌های فاکس قرن بیستم و مارو فیلمز با 8.1 میلیون دلار فروش در سومین آخر هفته اکران، فهرست پنج فیلم اول پرفروش‌های هفته را کامل کرد.

منبع: هنر انلاین