تبیان، دستیار زندگی

حکم شرعی سجده زیارت عاشورا برای بانوان

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سجده شکر و زیارت عاشورا نیاز به رعایت شرایط سجده ندارند، گفت: بانوانی که عذر شرعی دارند می توانند سجده زیارت عاشورا را بجا آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حکم شرعی سجده زیارت عاشورا برای بانوان
حجت الاسلام والمسلمین محمود اکبری، کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) امشب با اشاره به احکام سجده گفت: سجده به چند دسته تقسیم می شود که قسم اول آن سجده واجب است و سجده سهو نیز در زمره سجده های واجب قرار می گیرد.
وی افزود: در هنگام سجده نماز گزار باید شرایطی را رعایت کند و سجده او همراه با صبوری، آرامش و طمأنینه باشد و هفت عضو باید حتما روی زمین قرار گیرد و باید بدن آرامش داشته باشد تا نماز گزار ذکر سجده را بگوید.
کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اگر فرد آرامش نداشته و هنوز کامل بر زمین قرار نگرفته باشد و ذکر سجده را بگوید یا ذکر سجده تمام نشد از جایش بلند شود نماز او باطل است و رعایت شرایط درستی سجده در سجده واجب، سجده فراموش شده و سجده سهو ضروری است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: سجده تلاوت سجده ای است که به واسطه رسیدن به آیات سجده دار قرآن فرد باید انجام دهد و رعایت 10 شرط سجده، در این سجده نیاز نیست و تنها فرد باید یک شرط از شرایط سجده را رعایت کند و آن شرط این است که بر چیزی سجده کند که سجده بر آن صحیح است.
وی افزود: سجده زیارت عاشورا و سجده شکر نیز از سجده هایی هستند که نیاز به رعایت شروط ۱۰ گانه سجده ندارند بنابراین بانوانی که عذر شرعی دارند نیز می توانند در مراسم زیارت عاشورا شرکت کرده و سجده آن را به جا آورند.
کارشناس رادیو معارف یادآور شد: هفت موضعی که در هنگام ذکر سجده باید روی زمین قرار گیرند عبارتند از پیشانی، کف دو دست، سر زانوها و سر انگشتان شست پا که این هفت موضع در هنگام ذکر سجده باید بر زمین باشد، نه آن که بر خاک و آنچه سجده بر آن صحیح است قرار گیرد؛ البته از میان این هفت موضع، فقط پیشانی استثناء شده است که باید تنها بر زمین (به معنای خاص آن) یا آنچه از زمین می روید واقع شودکه در اصل فقهاء در این مساله جنس زمین را مد نظر قرار داده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین اکبری یادآور شد: کف دست شامل انگشتان نیز مى‌شود و در حال سجده باید تمام کف دست بر زمین قرار گیرد که البته این امر عرفی بوده و حرکت جزئى انگشتان خللی به صحت سجده وارد نمی‌کند.
منبع: خبرگزاری رسا