تبیان، دستیار زندگی

شهید حسین همدانی و 3خصیصه‌ای كه دوستان و همرزمانش از آن یاد می‌كنند

عاشق ولایت و شهادت شبیه همت و حاج احمد

مهر ماه دو سال پیش به ناگاه برای مردم ایران غمگین شد. خبر آمد یكی از رزمندگان قدیم دوران دفاع مقدس در سوریه به شهادت رسیده است؛ نامی بزرگ و آشنا به نام سردار حسین همدانی. مرد روزهای سخت جبهه و جهاد كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردار شهید حسین همدانی
مهر ماه دو سال پیش به ناگاه برای مردم ایران غمگین شد. خبر آمد یكی از رزمندگان قدیم دوران دفاع مقدس در سوریه به شهادت رسیده است؛ نامی بزرگ و آشنا به نام سردار حسین همدانی. مرد روزهای سخت جبهه و جهاد كه عمری را در سنگرهای عملیاتی گذرانده بود و دوباره پس از گذشت قریب 30 سال، همچون روزگار جوانی، خستگی‌ناپذیر مشغول مبارزه با دشمن بود. انگار سردار برای انجام كارهای بزرگ به دنیا آمده بود و زمانه از او مردی بزرگ ساخت. از شجاعت و رشادت‌ سال‌های جوانی مشخص بود، در این دنیا ماندنی نیست. شهید همدانی به گواه دوستان و همرزمان، كاری ناتمام از زمان جنگ تا به امروز داشت. كار ناتمامش را مهر ماه 1394 به سرانجام رساند؛ خبری كوتاه همه را بهت زده كرد: سردار حسین همدانی به فیض شهادت نائل آمد.
افراد بسیاری، رزمنده محاسن سفیدی را می‌شناسند كه عمری در جبهه‌ها حضور داشته و پس از پایان جنگ همچنان مشغول جهاد و مقاومت بوده است. شهید همدانی در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های بزرگ و مهم زیادی شركت كرد و فرمانده رزمندگانی از اقصی نقاط كشور بود.

حاجی پس از جنگ هم مسئولیت‌های مهمی بر عهده داشت و به واسطه فعالیت‌هایش دامنه ارتباطی گسترده‌ای داشت تا هر كدام از دوستان در نبود فرمانده، روایتگر بخشی از زندگی این سردار شهید باشند. زندگی وی ابعاد گسترده زیادی دارد كه مجالی برای پرداختن به همه نیست. اما همرزمان شهید به چند نكته بارز از خصایل اخلاقی حاج‌حسین اشاره می‌كنند.
ولایتمداری نكته پررنگی در زندگی شهید همدانی است كه دوستان نزدیك ایشان بدون هیچ تردیدی به آن اشاره می‌كنند. سرهنگ عباس بایرامی معاون هماهنگ‌كننده سپاه قدس گیلان می‌گوید كه از سال 1365 به‌واسطه شهید مهدی خوش‌سیرت با سردار شهید حسین همدانی و روحیات وصف نشدنی‌اش آشنا شدم. بایرامی در وصف روحیات شهید همدانی می‌گوید: «اسطوره اخلاقی همرزمانش بود. شهید همدانی فرمانده دلیری بود كه تمامی مبناهای حركتی‌اش را بر اصل ولایت چه ولایت امام خمینی(ره) و چه ولایت رهبر معظم انقلاب قرار می‌داد. او در عین اینكه یك فرمانده بزرگ و در تراز فرماندهان عالی سپاه بود، انسانی بسیار متواضع و ساده‌زیست بود.»
دشمن‌شناسی خصیصه دیگری بود كه شهید همدانی را متمایز و شاخص می‌كرد. كسی كه زمانی در كنار شهید همت و حاج احمد مجاهدت كرده و جنگیده، قطعاً درك بالایی از وضعیت و موقعیت دشمن دارد. كسب سال‌ها تجربه و بودن در شرایط مختلف جنگی و دفاعی، از سردار همدانی، چهره‌ای آگاه و مطلع به شرایط روز ساخته بود.
سردار مرتضی قربانی كه از فرماندهان دفاع مقدس است شهید همدانی را از نظر خصوصیات اخلاقی، ایمان و اطاعت از ولی‌فقیه ممتاز می‌داند. سردار علی استاد، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز ولایتمداری و شجاعت را مهم‌ترین خصوصیت اخلاقی سردار همدانی معرفی می‌كند.
تقید به نماز جماعت و نماز اول وقت، ویژگی اخلاقی و اعتقادی دیگر شهید همدانی است كه دوستانش به آن تأكید می‌كنند. حجت‌الاسلام سیدجلال رضوی مهر از دوستان صمیمی سردار حاج حسین همدانی در این باره می‌گوید: شهید همدانی از دوران جوانی پایبند به هیئت امام حسین(ع) بود و حضور فعالی در مسجد داشت. نماز اول وقت او مثال‌زدنی بود. به نماز جماعت بسیار مقید بود، وقتی با ایشان جلسه داشتیم و سخن می‌گفتیم به محض شنیدن اذان نماز اول وقت را اقامه می‌كرد. كنار كتابخانه ایشان همیشه 10، 12 سجاده آماده بود تا حتی هنگام جلسه، ایشان جلسه را قطع می‌كرد تا نماز را به جماعت بخوانیم، افراد را مقدم كرده و خودش هم اقتدا می‌كرد. یك بار به منزل شهید همدانی رفتم؛ فرزندش در را باز كرد و گفت حاجی نماز می‌خواند. من هم وارد شدم و مهر را برداشتم و به ایشان اقتدا كردم. نماز كه تمام شد فرمود مگر نمی‌دانید آقا جایز نمی‌دانند نماز خواندن پشت سر غیر روحانی را؟ آن روز بنده را مجبور كردند كه جلو بایستم و خودشان اقتدا كردند.
دشمن‌شناسی خصیصه دیگری بود كه شهید همدانی را متمایز و شاخص می‌كرد. كسی كه زمانی در كنار شهید همت و حاج احمد مجاهدت كرده و جنگیده، قطعاً درك بالایی از وضعیت و موقعیت دشمن دارد. كسب سال‌ها تجربه و بودن در شرایط مختلف جنگی و دفاعی، از سردار همدانی، چهره‌ای آگاه و مطلع به شرایط روز ساخته بود. شخصی كه پیش از انجام هر كاری، دست دشمنان را رو می‌كرد و اجازه عرض‌اندام به آنها نمی‌داد. به خاطر همین ویژگی، دشمنان از شنیدن نام حسین همدانی وحشت داشتند. مجتبی برزگر، فرمانده سپاه ناحیه ماهنشان، با بیان اینكه سردار همدانی همیشه آرزوی شهادت داشت و شبانه‌روز دعا می‌كرد كه شهید شود، می‌گوید: شهید فردی معتقد بود كه با دشمن‌شناسی توانست از گردنه‌ها عبور كند.

منبع: روزنامه جوان