تبیان، دستیار زندگی

هشدار سردار ؛ 2 هزار کیلومتر عقب بروید!

هشدارهای فرمانده کل سپاه پاسداران به دولتمردان آمریکایی در پاسخ به تصمیم احتمالی آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران ایران با بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای داخلی و بین المللی روبه رو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردار جعفری
به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، سخنان سردار جعفری در شورای راهبردی سپاه با محوریت تحلیل رفتار دولت ایالات متحده آمریکا مهمترین محور مشترک روزنامه های امروز 17 مهرماه 1396 بود. برگزاری همایش تکریم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و همچنین دلایل نوسان نرخ ارز و طلا در بازار دیگر رویدادهای مورد توجه روزنامه ها بود.

هشدار سردار 

هشدارهای سردار «محمدعلی جعفری» در جلسه‌ شورای راهبردی سپاه با موضوع تحلیل رفتار دولت ترامپ و عواقب افزودن نام سپاه پاسداران اسلامی به لیست گروه های تروریستی از در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های امروز جای گرفت.
«2هزار کیلومتر عقب بروید!» عنوان برگزیده روزنامه «جوان» در پوشش سخنان سردار جعفری بود. در این گزارش می خوانیم: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید، در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت امریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش امریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش درنظر خواهد گرفت. 

در این گزارش آمده است: سردار جعفری در جلسه‌ شورای راهبردی سپاه که با موضوع تحلیل رفتار دولت ترامپ تشکیل شد، با تشریح اقدامات خصمانه امریکایی‌ها در ماه‌های اخیر علیه ملت ایران و تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یکجانبه امریکا از برجام می‌داند، گفت که همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، در صورتی که قانون تحریم‌های جدید امریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع 2 هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.

روزنامه «سیاست روز» نیز اظهارات سردار جعفری را در عنوان نخست خود بازتاب داد و عنوان کرد: فرمانده کل سپاه تاکید کرد که ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن. اگر امریکایی‌ها هدف نهایی خود از طرح این‌گونه مسائل را مذاکره با ایران درباره منطقه قرار داده‌اند، مسیری کاملاً اشتباه را انتخاب کرده‌اند. 

روزنامه «کیهان» نیز با اشاره به آن بخش از گفته های سردار جعفری مبنی بر اینک «سپاه اگر تروریست معرفی شود/ارتش آمریکا را داعش تلقی می‌کنیم» در گزارش خود نگاشت: حدود سه هفته مانده به اجرای قانون تحریمی «کاتسا» از سوی آمریکا که طی آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزو گروههای تروریستی قلمداد شده، فرمانده کل سپاه تهدید کرد اگر کاخ سفید سپاه را «گروه تروریستی» اعلام کند، ارتش آمریکا را هم‌سنگ داعش در نظر می‌گیریم.

به نوشته این روزنامه، انتشار اخباری از سوی منابع آگاه در کاخ سفید از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اجرای «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» موسوم به «کاتسا» که یکی از محورهای اصلی آن تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است ، با واکنش شدیداللحن فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و سردار سرلشگر جعفری ضمن هشدار صریح به مقامات کاخ سفید درباره اجرای قانون «کاتسا» تاکید کرد که اگر اخبار حماقت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به‌ عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در جهان همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.

روزنامه «رسالت» نیز ضمن اشاره به سخنان سردار جعفری در یادداشتی نگاشت: مطابق با طرح مزبور، مسئولان سپاه پاسداران و مرتبطین آنها نیز با ادعای واهی و مضحک حمایت از تروریسم در لیست تحریم قرار می‌گیرند! آنچه در این طرح قابل تامل می باشد آن است که طبق بندی از آن، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی قلمداد می‌شود! این طرح رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر 90 روز بعد از اجرایی شدن آن، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاصی که در زمره مقامات، پرسنل یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند. آنچه مسلم است اینکه چنانچه مقامات کشورمان از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اعلام کرده اند، اجرایی شدن قانون “کاتسا” به معنای خروج یک‌جانبه ایالات متحده از توافق هسته ای می باشد. 

این روزنامه افزود: اقدام دولت آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به خودی خود این کشور را از توافق هسته‌ای خارج نمی‌کند. طبق قوانین داخلی آمریکا، در این حالت، کنگره آمریکا از مهلتی 60روزه برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن یا بازنگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است. در صورتی که کنگره به بازگشت تحریم‌ها رأی دهد، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

تکریم آیت الله صلح

دیروز همایش «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت‌ سال دفاع مقدس» از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار شد؛ همایشی که علاوه بر خانواده آیت‌ الله هاشمی شماری از چهره ها و شخصیت های سیاسی چون حجت ‌الاسلام «علی ‌اکبر ناطق نوری» نیز حضور داشتند. بسیاری از روزنامه ها به همین بهانه به شخصیت سیاسی آیت الله هاشمی پرداختند.
روزنامه «آرمان» زیر عنوان «فرمانده صلح در روایت ناطقان ظریف» نوشت: ظهر بود؛ ظهری که ابر داشت و گویی آسمان هم به یاد آن روزها افتاده بود؛ روزهایی که فرمانده دغدغه دفاع از ذره‌ذره خاک ایران را داشت، اما لبخند بر چهره می‌آورد تا امید رزمنده تقویت شود. دیروز روز فرمانده بود؛ فرمانده‌ای که حتی گفت او را اعدام کنند، اما جنگ تمام شود. 

آرمان ضمن اشاره به سخنان حجت الاسلام ناطق نوری درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی، در سرمقاله خود نوشت: آنهایی که بعضا به انکار برخی حقایق جنگ یا خدمات آیت‌ا... می‌پردازند بد نیست تاریخ جنگ را مطالعه کنند که اساسا آیت‌ا... هاشمی که بود و چرا امام(ره) از بین بسیاری از افراد، ایشان را به فرماندهی جنگ منصوب کرد. این سوالاتی است که باید افراد تحریف‌کننده تاریخ جنگ و خدمات آیت‌ا... هاشمی از خود بپرسند. درابتدای جنگ چندان مشکلی وجود نداشت و اگر هم مشکلاتی میان برخی از نهادهای نظامی وجود داشت آشکار نشده بود، اما پس از عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس اختلافات شدید شد و امام(ره) نیز از این جهت نگران و ناراحت بود. از سوی دیگر شرایط به‌گونه‌ای نبود که فقط ارتش یا سپاه به تنهایی به جنگ با دشمن بپردازد بلکه باید هر دو به عنوان بازوان نظامی کشور جنگ را پیش می بردند و حضرت امام(ره) نیز تاکید داشتند که هردو نیرو باید در جبهه‌ها حضور داشته باشند. 

در ادامه سرمقاله آرمان می خوانیم: اگر دقیق مسائل جنگ را مورد بررسی قرار دهیم پی می‌بریم که آیت‌ا... هاشمی در پایان دادن به جنگ نقش بارز و بسزایی را ایفا کردند. اینگونه بود زمانی که ملت و رزمندگان صدای آیت‌ا... را از تریبون نماز جمعه می‌شنیدند آرامش خاطر می‌یافتند. ایشان جدای از نقش موثر در جنگ برای پیشبرد بیشتر اهداف در مجلس نیز مصوباتی را با هماهنگی دولت برای تسهیل در روند امور جنگ به تصویب رساندند تا کارها به خوبی سامان یابد.

در گزارش روزنامه «اعتماد» می خوانیم: نام و نشان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در روزهای خطیر استقرار نظام جمهوری اسلامی و هر جایی که کیان و امنیت نظام در معرض تهدید قرار گرفت، در صدر دیده می‌شود. به خصوص سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب که هم تهدید جنگ و حمله صدام حسین برای نظام تهدیدی بود؛ هم روزهای عملیات مرصاد که از حضور و تاثیر اکبر هاشمی‌رفسنجانی به عنوان یکی از عواملی نام می‌برند که تاریخ معاصر را به آنچه امروز هست هدایت می‌کند. هاشمی در روزهای مناقشات و عزل بنی‌صدر ریاست مجلس را به عهده داشت و در همان سال‌های ابتدای انقلاب نیز تقریبا هیچ گره حساسی در کار نظام نبود که هاشمی نقشی در باز کردن آن ایفا نکند. هنوز هم هاشمی‌رفسنجانی برای خیلی از شخصیت‌ها همچون علی اکبر ناطق‌نوری و خیلی‌های دیگر در کشور حکم بزرگ‌تر را دارد.

اعتماد افزود: ناطق هنوز هم در تعریف از دوران مبارزات و خاطره آشنایی‌اش و همراهی پنجاه ساله‌‌اش با هاشمی یک قدم عقب‌تر از او می‌ایستد. ناطق اما چند سالی است که از عرصه سیاست دوری گزیده؛ در عرصه‌های انتخاباتی هم به یک جمله حمایت‌آمیز از کاندیدایی بسنده می‌کند و همکاری‌اش را هم با اصولگرایان از همان اختلاف بر سر حمایت از احمدی‌نژاد کنار گذاشته اما اگر جایی نامی از هاشمی باشد، حتما می‌آید و سکوتش را می‌شکند.

در روایت «ایران» از این مراسم چنین می خوانیم: «وفا کنیم و ملامت کشیم و...» اشک‌های علی اکبر ناطق نوری امان نداد این بیت را تکمیل کند؛ حضاری که دیروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی و مرکز اسناد گرد آمده بودند تا خاطرات همراهان و همرزمان آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی درباره هشت سال جنگ تحمیلی را بشنوند، بارها میان سخنرانی‌ها صلوات فرستادند تا سخنرانان، بغض خود را فرو بخورند و حرف‌شان را ادامه دهند. چه زمانی که فاطمه هاشمی پشت تریبون قرار گرفت و همان ابتدای صحبت هنگام تشکر از همراهی حجت‌الاسلام ناطق نوری با خانواده آیت‌الله‌ هاشمی زیر گریه زد و چه زمانی که حجت‌الاسلام ناطق نوری بعد از ذکر خاطراتش از آیت‌الله‌ هاشمی، در وصف او شعری از حافظ خواند. حضور عفت مرعشی که به سختی و با مساعدت دیگران حرکت می‌کرد و دفاع رسای محمدجواد ظریف از فرمانده دوران جنگ، حال و هوای متفاوتی به این مراسم داده بود.

روزنامه «مردم سالاری» نیز در گزارش خود به سخنان فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره وی اشاره و به نقل از وی عنوان کرد: همان طور که یکی از افراد اعلام کرد که آقای‌هاشمی‌در جنگ مسئولیت جدی نداشت و فرمانده جنگ نبود، می‌گویم که بله؛ آقای ‌هاشمی‌فرمانده صلح بود و برای صلح به جبهه می‌رفت، با امام صحبت می‌کرد و با نظامیان جلسه می‌گذاشت که صلح را به مردم ایران باز گرداند. فاطمه‌هاشمی‌ طی سخنانی با بیان اینکه برای من خیلی سخت است در غیاب پدرم درباره او صحبت کنم، گفت: همواره از ایشان می‌شنیدم که می‌گفت جنگ هشت ساله ما مهمترین رویداد تاریخی بود که در دوران انقلاب اتفاق افتاد و ما وظیفه داریم که واقعیت‌های جنگ را و اتفاقاتی که منجر به صلح شد را به رشته تحریر درآوریم و همیشه ناراحت و نگران بودند که این واقعیات گفته نشده و نوشته نشده است.

نرخ دلار و طلا اسیر هیجانات سیاسی

قیمت انواع سکه و ارز در روز‌های اخیر جهش محسوسی داشت و باعث شد شیب صعودی قیمت‌ ها، دلار را به کانال چهار هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی را به مرز یک میلیون و سیصد هزار تومان برساند که نشان ‌دهنده نوسان و بی ‌ثباتی در بازار است.
روزنامه «جهان صنعت» درباره علت وقوع نوسان قیمت ارز و طلا در بازار نوشت: به هر سو این روزها دلار مجددا با روند افزایشی مواجه شده و انتظار می‌رود تا 23 مهرماه یعنی زمان اعلام سیاست ترامپ در خصوص توافق موسوم به برجام، کماکان روند دلار در بازارهای داخلی با قدرت روبه افزایش باشد‌. افزایش دلار در روزهای اخیر سه علت اساسی دارد؛ علت نخست به افزایش تقاضای موثر آن با نزدیک شدن به پایان سال میلادی است که معمولا نیز در سال‌های گذشته آبان ماه بهترین ماه برای دلار بوده است‌. علت دوم به احتمال تغییر رییس بانک مرکزی آمریکا و تغییر سیاست فدرال رزرو از تاکید بیش از حد بر رشد اقتصادی به نرخ تورم و در نتیجه تقویت افزایش هرچه بیشتر نرخ بهره در آمریکا و به دنبال آن تقویت دلار آمریکا در بازارهای جهانی است‌ و بالاخره علت سوم به افزایش احتمال کنار کشیدن آمریکا از توافق موسوم به برجام است‌. 

جهان صنعت افزود: این در حالی است که پیش از این دولتمردان اعلام کرده بودند کنترل بر بازار ارز و سکه به شکل جدی پیگیری می‌شود و هیجانات داخلی و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیری بر بازار نخواهد داشت و ثبات قیمت‌ها در ماه‌های آینده حاکم خواهد بود‌. با این حال پیش‌بینی می‌شد که به ویژه با نزدیک شدن به ایام اربعین و افزایش تقاضای ارز برای مسافران، قیمت دلار افزایش یابد، هرچند این بار این اتفاق زودتر از موعد پیش‌بینی شده حادث شده است و به نظر می‌رسد دلیل نوسانات ایجاد شده و گرانی دلار، نه به دلیل تقاضای فصلی، بلکه مرتبط با اظهارات اخیر رییس‌جمهور آمریکا باشد‌. با این وجود به نظر می‌رسد اتفاقات اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحرکات منطقه‌ای نیز بر این نوسانات بی‌تاثیر نبوده است‌. 

«دنیای اقتصاد» نیز با اشاره به هیجان منفی در بازارها عنوان کرد: به ‌دنبال برخی نگرانی‌ها از آینده برجام، روحیه ریسک‌گریزی در بازارهای کشورمان تشدید شد. بنابراین فروش‌های هیجانی در بازار سهام، سنگین‌ ترین افت شاخص بورس در چهار ماه اخیر را رقم زد؛ هرچند کارشناسان این رفتار را گذرا و به‌نوعی بیش‌واکنشی ارزیابی می‌کنند. در سوی دیگر، اقبال به سمت پناهگاه‌های امن مثل ارز و سکه افزایش یافت. به این ترتیب، نرخ دلار بیشترین رشد روزانه در سال 96 را ثبت کرد و در یک‌قدمی چهار هزار تومان قرار گرفت. سکه تمام نیز جهش 30 هزار تومانی را در معاملات دیروز تجربه کرد.
منبع: ایرنا