تبیان، دستیار زندگی

زندگی خود را دچار تحول عظیمی کنید..

نمی‌توان مسیر وزش باد را تغییر داد اما می‌توان مسیر بادبان‌ها را تنظیم کرد!در این مقاله می‌خواهیم بهترین روش‌هایی که از دیدگاه «برایان تریسی» می‌توانند به شما کمک کنند تا زندگی خود را دچار تحول عظیمی کنید، مورد بررسی و تمرین قرار دهیم:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه ،زندگی، اهداف ،محیط کار، خانواده، مهارت های زندگی، تفکر، ماهنامه شادکامی
– ابتدا برای خود هدفی تعیین کنید که در زندگی به چه چیزهایی می‌خواهید برسید؛ هر چه برای‌تان روشن‌تر باشد که چه می‌خواهید، آسان‌تر می‌توانید بر تنش‌های خود غلبه کنید و به اهداف‌تان برسید زیرا نداشتن هدف در زندگی، سردرگمی و پریشانی فکر ایجاد می‌کند. برای انجام این کار، تمام افکارتان را بر روی کاغذ بیاورید؛ حتی آن دسته از افکار ریز و ساده و بی‌اهمیت را. وقتی هدف‌تان را می‌نویسید، به شما کمک می‌کند که آن را شفاف و قابل لمس ببینید زیرا افکاری که روی کاغذ نیامده، فقط یک آرزو و شاید یک رؤیا باشد.

– در گام دوم برای اهداف خود مهلت تعیین کنید، زیرا هدف بدون مهلت تعیین‌شده، ممکن است بنابه دلایلی به تعویق بیفتد.

به دفترچه‌ای نیاز دارید که در آن، اهداف خود را بنویسید و مدام آن را کنترل کنید و اگر هدف جدیدی به‌دست آوردید، به لیست اهداف خود اضافه کنید و این کار را تا کامل‌شدن لیست خود ادامه دهید.

– اهداف خود را اولویت‌بندی کنید و آن‌ها را به صورت یک لیست بنویسید. حال براساس برنامه، فوراً کار خود را شروع کنید و تصمیم بگیرید که هر روز برای آن‌که به هدف اصلی‌تان برسید، کاری انجام دهید و هرگز وقت خود را بیهوده تلف نکنید؛ همواره حرکت رو به جلو را ادامه دهید و درخواست خود را برای کل کائنات، بلند بیان کنید. وقتی حرکت را شروع کردید، به پیشروی ادامه دهید و متوقف نشوید. بهتر است برای استفاده‌ی بهتر از وقت خود، لیست کارهای روز بعد را شب پیش از آن تهیه کنید و لیست کارهایی که به اتمام نرسانده‌اید را به لیست کارهایی که در روز بعد می‌خواهید انجام دهید، وارد کنید. در این راه برای موفقیت بیش‌تر، می‌توانید از «قانون ۲۰/۸۰» کمک بگیرید؛ یعنی اگر در لیست برنامه‌های‌تان، ۱۰ فعالیت وجود دارد، تنها ۲ و ۳ فعالیت‌تان از باقی فعالیت‌ها، ارزشمندتر و تعیین‌کننده‌تر هستند، زیرا هرکدام از کارهای موجود در لیست شما ممکن است به یک‌اندازه وقت شما را بگیرد اما انجام ۲ یا ۳ مورد از آن‌ها، چندبرابر هریک از سایر موارد برای شما سودمند خواهد بود.

– پس از اولویت‌بندی در کارها، باید برای برنامه‌های خود همواره تصویری روشن از آن‌چه که در درازمدت برای‌تان اهمیت دارد، داشته باشید تا بتوانید در مورد پیامدهای انجام دادن یا ندادن یک کار، پیش‌بینی درستی نمایید. به ‌یاد داشته باشید هر چقدر میزان کاری که انجام می‌دهید، برای‌تان باارزش‌تر و مهم‌تر باشد و خود را درحال لذت بردن از چیزی که سرانجام روزی به آن خواهید رسید ببینید، انگیزه‌ی بیش‌تری برای غلبه بر تنبلی خود خواهید داشت. برای بهتر دانستن این روش، می‌توانید برنامه‌های‌تان را به ترتیب اولویت‌بندی کنید یعنی کنار کارهایی که بسیار مهم‌تر است، حرف (الف، ب و ج) بگذارید و همین‌طور این کار را ادامه دهید. تنها قاعده‌ی این روش، این است که هرگز نباید موارد بعدی را انجام دهید وقتی که هنوز مورد ماقبل آن باقی مانده باشد.

– پس از اولویت‌بندی و انجام برنامه‌های‌تان، بهتر است به نتایج به‌دست آمده، نمره دهید و بدانید که در مورد کدام‌یک از برنامه‌های‌تان عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اید؟ هدفی را که در آن ضعیف‌تر عمل کرده‌اید، همان جایی‌ست که باید سایر توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به‌کار گیرید.

– در اجرای برنامه‌های‌تان، نظم و ترتیب را همواره سرلوحه‌ی زندگی قرار دهید زیرا هرقدر که محیط کار و زندگی‌تان تمیزتر و مرتب‌تر باشد، احتمال موفقیت شما بیش‌تر خواهد بود و بدانید که معجزه وجود دارد اما برای انسان‌های سختکوش و قدرتمند که دست از تلاش برنمی‌دارند.

منبع : ماهنامه شادکامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.