تبیان، دستیار زندگی

دهقانی: خروج آمریکا از برجام موجب انزوای این کشور می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که خروج یک جانبه آمریکا از برجام تبعات منفی برای این کشور خواهد داشت و موجب انزوای این کشور در صحنه روابط بین الملل خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمال دهقانی
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، کمال دهقانی درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: با توجه به ساختار آمریکا و مواضعی که آقای ترامپ اتخاذ می‌کند این احتمال خیلی بالاست که عهدشکنی آشکاری از سوی آمریکا رخ دهد. البته در چند روز آینده موضع آمریکا مشخص خواهد شد و پیش‌بینی‌ها بر این است که آنها به سمت خروج از برجام حرکت کنند.

وی با بیان اینکه خروج یک جانبه آمریکا از برجام تبعات منفی برای این کشور خواهد داشت و موجب انزوای این کشور در صحنه روابط بین الملل خواهد شد، افزود: آمریکا که مدعی گسترش ارزش‌های اخلاقی و قانونی تحت عنوان برقراری نظم و امنیت در سراسر جهان است،‌ با این کار نقض عهد خود را نشان می‌دهد و چهره واقعی‌اش برای افکار عمومی روشن خواهد شد. همین حالا هم کشورهای دیگر مثل کشورهای اروپایی و اعضای دائم شورای امنیت نسبت به این رویکرد آمریکا اخطار داده و از یک جانبه‌گرایی این کشور در نقض پیمان‌ها گله‌مند هستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس تصریح کرد: برجام به عنوان یک توافق بین المللی ابعاد حقوقی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. این تعهد چند جانبه است و پشتوانه آن تصمیم و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، لذا خروج آمریکا از برجام تبعات حقوقی خاص خود را دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به خروج آمریکا از پیمان محیط زیستی پاریس یادآور شد: این اقدام نمونه ای از عهدشکنی ایالات متحده بود، اما در مورد برجام که حاصل تلاش چند ساله کشورهای عضو شورای امنیت و ایران است، اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی آمریکا تاثیرات مخربی برای خود این کشور خواهد داشت و به نظرم برای ایران اتفاق زیادی نمی‌افتد.

دهقانی با بیان اینکه قانون اقدام متناسب در اجرای برجام تکلیف دستگاه‌های اجرایی را در قبال عهدشکنی طرف‌های ایران در این توافق روشن کرده، اضافه کرد: آنچه رئیس جمهور و وزیر خارجه هم به درستی به آن اشاره کردند، این بوده که جمهوری اسلامی به قوانین بین المللی احترام می گذارد و اولین نقض کننده برجام نخواهد بود، اما اگر طرف مقابل عهدشکنی کند،‌ دست ما باز خواهد بود.
منبع: ایسنا