تبیان، دستیار زندگی

برای رفع بیکاری باید قیام کرد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نظام برای حل مشکل بیکاری و برای کمک به تولید باید قیام کند و همه دستگاه‌ها بر این مسئله اهتمام جدی داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیکاری
به گزارش تبیان به نقل از  خبرگزاری تسنیم،از آنجا که دغدغه رهبر انقلاب نیز مشکلات عشایر و اشتغال روستائیان است این موضوع تصویب شد تا تسهیلاتی با سود صفر ریال در اختیار بانک‌ها قرار گیرد. سود تسهیلات صندوق توسعه صفر درصد و بانک‌ها 18 و با بهره 9 درصد است قرار شد این تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است.
هادی قوامی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این تسهیلات با نرخ 6 درصد است که دولت باید سه درصد دیگر را پرداخت کند، امیدواریم این برنامه مشکلات عشایر و اشتغال روستاییان را برطرف کند.
او افزود: این طرح باید به‌خوبی به سرانجام برسد تا به فرجام طرح‌های قبلی که به مشکل خورد، نرسد. مهمترین مسئله کشور بیکاری است، البته مشکل بیکاری ریشه در تولید دارد، وقتی تورم کاهش می‌یابد نرخ بیکاری افزایش می‌یابد که ما باید گره تولید را باز کنیم تا مشکلات بیکاران برطرف شود.
او ادامه داد: اگر تسهیلات در قالب پروژه‌هایی با راه‌اندازی کارآفرینی صورت گیرد و گره تولید باز و مشکلات صادرات برطرف شود تا حدودی به اشتغال روستائیان و عشایر کمک خواهد شد.
قوامی همچنین گفت: تسهیلات به روستائیان با نرخ 6 درصد و به‌صورت 6ساله است.
طائی کارشناس اقتصادی نیز درباره اهداف دولت در تسهیل مشکلات بیکاری در روستاها گفت: اشتغال وابسته به تولید است. براساس اطلاعات جمعیتی تا دو سه دهه آینده تقاضای میلیونی داریم که این رشد میلیونی نیازمند رشد 8 درصد است که الزامات خود را دارد که باید به آن توجه شود.
او افزود: راهکارهای ایجاد اشتغال به زیربناها و زیرساخت‌هایی نیاز دارد. برای ایجاد اشتغال مطلوب نیازمند یک دوره صلح و ثبات بلندمدت در عرصه بین المللی هستیم. منابع باید خوب مدیریت شود و مسئله بعدی سرمایه و رشد است. در چهل سال گذشته نسبت رشد اقتصاد کشور حدود 2 و نیم درصد بوده است اما در سال‌های آینده باید رشد اقتصادی 7 تا 8 درصد داشته باشیم که نیاز به منابع داخلی و خارجی داریم. هرچقدر نظام اداری کارآمدتر باشد و بوروکراسی بهتری داشته باشیم دولت مدیریت بهتری خواهد داشت. برای ایجاد اشتغال یکی از مسائل فرهنگ کار مناسب است.
او اضافه کرد: وقتی درباره اشتغال صحبت می‌کنیم کمتر به روابط کار و صنوف توجه می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید توجه اساسی داشته باشند بنابراین مجموعه‌ای از این مسائل باید مد نظر باشد.
مصری نیز گفت: همه ما می‌دانیم یک فرمول ساده اقتصادی بین کشورها حاکم است. همه می‌دانند سرمایه باید به تولید وارد شود و تولید به فروش برسد و سود تولید کند، مالیات پرداخت شود تا چرخه کار و اشتغال شکل گیرد. رشد و اشتغال کلیدش در تولید است. وقتی مشکل در تولید است با اصلاح تولید همه مشکلات و ضعف‌ها اصلاح می‌شود.
او متذکر شد: اشتغال به تولید و عوامل مختلف بستگی دارد که ما فقط مؤلفه پول و مادی را در نظر گرفته‌ایم که این موجب می‌شود افراد بیکار به افراد بیکار بدهکار تبدیل شوند. اگر محور کار تولید باشد همان‌گونه که اقتصاد مقاومتی و منویات رهبری تعیین کرده است، تولید باید فروش داشته باشد و تولید باید حمایت شود و واردات بی‌رویه کاهش یابد.
او ادامه داد: ما عرضه حمایت از تولید را نداریم چون مظلوم‌ترین بخش تولید، تولیدکننده است. بیکار باید در تولید به‌کار گرفته شود.
قوامی نماینده مجلس نیز در ادامه درباره برنامه دولت برای فعال کردن کارخانه‌های نیمه‌تعطیل گفت: دولت در این زمینه برنامه مشخصی ندارد. در استان‌های مختلف صنایعی وجود دارند که با توجه به اینکه دولت هم می‌تواند نظارت داشته باشد از طریق شبکه‌های مافیایی چین کالا وارد می‌کنند بنابراین خط تولید در اکثر شهرها خوابیده است.
وی افزود: شبکه‌های مافیایی بسیار پرقدرت در حال فعالیت هستند. اگر تولید راه‌اندازی و حمایت شود اشتغال‌های غیرمستقیم هم راه‌اندازی می‌شود و زنجیره‌وار وارد کار می‌شوند و تولید رونق می‌گیرد. کنار راه‌اندازی کارخانه‌های نیمه‌تعطیل اشتغال‌های کوچک رونق می‌گیرد، قطعات مختلف هم در داخل تولید شود.
او گفت: اروپا هم با معضل بیکاری مواجه بود دولت حمایت کرد تا مشکلات برطرف شد. در کشور ما بیشترین آمار بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی است. الگوی استقرار جمعیت بهینه نیست و نیمی از جمعیت روستاها و عشایر در کلان‌شهرها هستند. دولت باید به‌صورت جدی با بیکاری برخورد کند و نظام باید به‌فکر مهار بیکاری باشد و این کار فقط با حمایت از تولید انجام می‌شود.
مصری گفت: مجلس به دولت می‌گوید "هر مانعی در این رابطه وجود دارد ما تصویب و مشکل را برطرف می‌کنیم". برای اینکه دولت بتواند اقتصاد را مدیریت کند هرکالایی که در داخل تولید می‌شود برای کالای خارجی تعرفه ببندد، مشکلات برطرف خواهد شد اما ما فقط شعار می‌دهیم که اقتصاد ما باید باز باشد. ما اگر به جنس خارجی تعرفه بدهیم و واردکنندگان مجبور به پرداخت هزینه‌ها باشند به تولید کمک کرده‌ایم.
طائی کارشناس اقتصادی در ادامه درباره بنگاه‌های کوچک زودبازده گفت: بازرگانی خارجی باید اصلاح و مدیریت شود. وقتی درباره بهبود وضعیت اشتغال صحبت می‌شود باید واردات و صادرات نظام‌مند باشد. ناکارآمدی نظام اداری باید بهبود یابد. مشکل مالی فقط مسئله تولید نیست. برای ایجاد اشتغال باید به همه اجزای حکومت توجه داشت نه دولت که بنده موافق این بخش از صحبت‌های آقای قوامی هستم چون برای نیل به صعود و رشد 7 تا 8 درصدی و سرمایه‌های کلان نیازمند قوه قضائیه هم هستیم و همه دستگاه‌ها باید با کمک هم به حل مشکلات بپردازند.
وی گفت: دولت، مجلس و قوه قضائیه باید نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند تا مشکلات تولید برطرف شود. انتقادات مجلس به دولت درست است اما باید دید؛ خود مجلس هم به‌خوبی در نظارت‌ها عمل می‌کند؟ آیا برخی از تصمیمات مجلس اخلال در کار دولت نیست؟ بنابراین همه اجزای حکومت باید همکاری کنند تا مشکلات با کمک هم برطرف شود. بر اساس مطالعات در چهل پنجاه سال گذشته حجم اقتصاد ایران 6برابر اما حجم اقتصاد چین 60برابر شده است.
مصری در پاسخ به آقای طایی درباره نظارت گفت: ما مسئولیت را پذیرفته‌ایم که به دولت در آوردن لایحه‌ها به مجلس کمک کنیم. یک و نیم میلیارد دلار تصویب کردیم که دولت بتواند بدهی‌ها به بانک‌ها در رابطه با تولید را بپردازد. مشکل اشتغال قابل حل است. ما از دولت لایحه مناسب بیاورد تا مجلس به قانون تبدیل و تصویب کند اما دولت تاکنون لایحه‌ای ارائه نکرده است.
قوامی گفت: نظام برای کمک به تولید باید قیام کند و همه دستگاه‌ها بر این مسئله اهتمام جدی داشته باشند. کارآفرینان باید حمایت شوند و شرایط اجتماعی فراهم شود. قوه قضائیه، مجلس و دولت باید محیط مناسب را برای کارآفرینان تأمین کنند. رشد تابع بهره‌وری و هزینه‌ها منهای یک، باید مورد توجه مجلس و دولت قرار گیرد.
منبع: تسنیم