تبیان، دستیار زندگی

تازه‌ترین فصلنامه نقد کتاب تاریخ منتشر شد

شماره 13 و 14 فصلنامه نقد کتاب تاریخ ویژه بهار و تابستان سال 1396 منتشر شد. عوامانه شدن معرفت تاریخی عنوان یکی از مطالبی است که در این شماره مورد بررسی قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فصلنامه نقد کتاب تاریخ
شماره 13 و 14 فصلنامه نقد کتاب تاریخ ویژه بهار و تابستان سال 1396 منتشر شد. حبیب‌اله اسماعیلی در سر سخن این شماره با عنوان «عوامانه شدن معرفت تاریخی» می‌نویسد: «عوامانه شدن معرفت تاریخی به واسطه رونق شبکه‌های اجتماعی همه ما را نگران کرده است. این روزها هر کدام از ما دور و اطراف خود کسانی را می‌یابیم که به واسطه خواندن یا نوشتن و البته اغلب کپی کردن مطلبی بی اساس و نامستند درباره فلان موضوع تاریخی در شبکه‌های اجتماعی، با هزار اطوار به ما فخر می‌فروشند که ما محققان و مورخان و ...نظرمان این است که...

تا این جای کار مشکل فردی است، اما وقتی این مدعا فروشی بشود ابزار هویت تراشی و چاشنی مباحث سیاسی و تبلیغات ایدئولوژیک، کار سخت می‌شود. خاصه این که برای بازار گرمی، بحث‌های شبه پست مدرن و تبلیغاتی مبنی بر لزوم وجود قرائت‌های مختلف و متفاوت نیز چاشنی کار شده باشد. برای نگارنده تفاوت نمی‌کند که چه کسانی یا از چه موضعی دست به این کار می‌زنند و برای اثبات مدعایش از جریان‌های مختلف نمونه‌هایی را نقل خواهد کرد.

اصل سخن این است که میان عوامانه شدن معرفت تاریخی و بازتولید و ترویج سوءتفاهم و پیش‌داوری‌های بنیان‌سوز معطوف به نفرت‌پراکنی قومی و مذهبی، با شبه‌دانش رایج در شبکه‌های اجتماعی نسبتی مستقیم می‌توان یافت. در توضیح این مدعا می‌توان گفت معرفت عوامانه تاریخ شبه دانش است نوعی جنون تاریخی است که خود را از ارائه مستندات برای ادعاهای عجیب و غریبش مستغنی می‌بیند و بر داوری‌های بی‌اساس تاکید می‌کند.»

پایان‌بخش این شماره از فصلنامه تاریخ بخش «گوناگون» است که در آن مطالبی با عناوین چهار استدلال برای تاریخ‌نگاری خرد نوشته ایستون سیارتو به ترجمه جهانگیر خسروی شکیب، ویلم فلور در بوشهر به قلم مرجان مهدوی مقدم، پیشخان و کوتاه از تاریخ به قلم یونس صادقی منتشر شده است.
نشست نقد و بررسی کتاب ریشه‌های تاریخی جدایی قفقاز از ایران با حضور دکتر حسین زرینی، دکتر صفورا برومند و دکتر علی کالیراد در بخش «نقد شفاهی» این شماره منتشر شده است.

نقش اقوام در حاکمیت ایران به قلم علی احمدی، مفاهیم و مصادیق اسنادی با رویکرد ادبیات تاریخی به قلم شبنم سرآمد، مرده ریگ ایرانیان در انتهای جاده ابریشم آبی به قلم مهدی محی‌آبادی، علم نافع، تاریخ‌نگاری مسعودی به قلم سید علی حسینی‌قمصری، نامه روزگار به قلم سید محمود سادات بیدگلی، تشیع در کرمانشاه به قلم سهیلا فرجی و چالش تاسیس مدارس نوین در ایران به قلم رحیم روح‌بخش عناوین مطالبی است که در بخش «نقد آثار تالیفی» این شماره درج شده است.

مخاطبان در بخش «نقد آثار ترجمه» این شماره نیز می‌توانند مطالبی با عناوین انقلابی‌گری در ایران: نگاهی به شورش روسیه نوشته جعفر مرادحاصلی، نقدی بر مرجع‌شناسی تاریخ سلجوقیان نوشته محسن رحمتی، ارامنه ایران در قرن هفدهم نوشته رضا دهقانی، خاطرات کنسول انگلیس نوشته اکبر شریف‌زاده و تاریخ و ادبیات کیسانیه نوشته محمد باقری مشاهده کنند.

سازمان بنیان مرینیان به قلم محمدحسن بهنام‌فر، تاریخ ناتمام است به قلم آمنه ابراهیمی، تاریخ عثمان پاشا به قلم محمدحسین صادقی، اسلام در هند و جنوب شرق آسیا به قلم حمید شمس‌الدین، هیتلر و نازی‌ها به قلم علیرضا عسگری، اطلس تاریخی آذربایجان به قلم مسعود عرفانیان، اقدامات دولت‌های ایران به قلم مرجان مهدوی مقدم و ایران و اسلام در سده‌های نخستین به قلم شهرام خالدی سردشتی عناوین مطالبی است که در بخش نقد آثار پیشین به چاپ رسیده است.

پایان‌بخش این شماره از فصلنامه تاریخ بخش «گوناگون» است که در آن مطالبی با عناوین چهار استدلال برای تاریخ‌نگاری خرد نوشته ایستون سیارتو به ترجمه جهانگیر خسروی شکیب، ویلم فلور در بوشهر به قلم مرجان مهدوی مقدم، پیشخان و کوتاه از تاریخ به قلم یونس صادقی منتشر شده است.

شماره 13 و 14 فصلنامه نقد کتاب تاریخ ویژه بهار و تابستان سال 1396 به قیمت 10‌هزار تومان و به همت موسسه خانه کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا