تبیان، دستیار زندگی

روش صحیح ماساژ دادن کودک چیست؟

ماساژ دادن کودک باعث ایجاد آرامش و هوشیاری او می شود. ماساژ نوزاد و کودک، زیباترین راه شناخت احساسات و واکنش ها و ایجاد آرامش و اطمینان خاطر نوزاد است…
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماساژ دادن کودک

 نخستین رابطه نوزاد با دنیای خارج از طریق لمس کردن حاصل می شود. لمس کردن نوزاد تاثیر بسزایی در ارتباط عاطفی، احساس امنیت و اعتماد او به محیط اطرافش دارد. کودکانی که از سوی پدر و مادر با محبت لمس می شوند؛ احساس آرامش بیشتری دارند. والدین می توانند با ماساژ دادن کودک و تماس های محبت آمیز با نوزاد خود، به او ابراز محبت کنند و از همان ابتدا به شکل گیری اعتماد به نفس او کمک کنند. ماساژ دادن کودک یک راه شگفت انگیز و موثر برای برقراری ارتباط با اوست. نوزادان خیلی زود متوجه خواهند شد که این تماس های ملایم نشان دهنده عشق و علاقه اطرافیان به آنهاست.

طریقه درست ماساژ دادن کودک
احساس امنیت: ارتباط جسمی بین کودک و یکی از والدینش، احساس عشق و علاقه و ارزشی را در او تقویت می‏کند و این احساس، به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک می‏ انجامد.
سلامت و تندرستی کل بدن: تحقیقات نشان می‏دهد: کودکانی که با محبت و مهربانی لمس می‏شوند، کمتر از آنانی که تماس محبت‏ آمیز با والدین‏شان ندارند گریه می‏کنند یا بیمار می‏شوند. ماساژ، گردش خون را بهبود می‏بخشد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‏کند. همین طور کمک می‏کند که مایع لنفی در سرتاسر بدن پخش شود و مواد مضر نیز از بدن دفع گردد. ماساژ، درد و نشانه‏ های بعضی از ناراحتی‏ها و بیماری‏های مزمن را تسکین و تخفیف می‏دهد. راحتی و آرامش را افزایش می‏دهد و به نوزادی که دایم گریه می‏کند، آرامش می‏بخشد.ماساژ، خودآگاهی از جسم را افزایش می‏دهد و عضلات را محکم و مفاصل را منعطف می‏کند. بدین ترتیب برای کودکان نارس (کودکانی که زیر وزن طبیعی به دنیا می‏ آیند یا آنهایی که نیازهای ویژه‏ای دارند) منفعت ویژه‏ ای دارد.
مهارت اجتماعی: با لمس کودک‏تان چگونگی برقراری ارتباط را به او آموزش می‏‏دهید. ماساژ به شما کمک می‏کند ارتباط غیرکلامی با کودک‏تان برقرار سازید و این موضوع باعث افزایش ارتباط زود هنگام شما با کودک خواهد شد. در نتیجه کم‏ کم عزت نفس و توان برقراری ارتباط اجتماعی در کودک پدید خواهد آمد. تحقیقات نشان می‏دهد: کودکانی که با محبت و مهربانی لمس می‏شوند، کمتر از آنانی که تماس محبت‏ آمیز با والدین‏شان ندارند گریه می‏کنند یا بیمار می‏شوند.
آرامش و راحتی: وقتی کودک‏تان را ماساژ می‏دهید، کاملاً بر او متمرکز می‏شوید و با او تعامل برقرار می‏کنید. طبق تحقیقات گزارش شده که خود والدین نیز از این تعامل لذت می‏برند و احساس آرامش می‏ کنند.
حساس شدن نسبت به کودک: اگر کودک را آن طور که دوست دارد نوازش کنید یا فشاری به او وارد آورید او در این حالت قادر به ابراز احساس خود نخواهد بود از این رو خود شما باید با نگاه به عکس ‏العمل ‏های او، آنها را تفسیر کنید. با این روش شما می‏ آموزید که از روی حرکات کودک منظور او را بخوانید یا درکش کنید و همین مسئله باعث افزایش مهارت‏ های شما در نگهداری از او می‏شود.
ایجاد آرامش: ارتباط جسمی ناشی از ماساژ و تماس با کودک، در والدین نیز احساس آرامش و اطمینان ایجاد می‏شود. ارتباط غیرکلامی که همواره در حین ماساژ کودکتان برقرار می‏کنید، جرقه ارتباطی تعاملی و دو طرفه را روشن می‏کند تا آنجا که این ارتباط می‏تواند در آینده نیز بین هر دوی شما برقرار و ادامه داشته باشد.


شرایط لازم برای ماساژ دادن کودک
نوزاد را وقتی که سرحال است برای ماساژ آماده کنید. فرزند شما نباید گرسنه یا کاملا سیر باشد. یک ساعت بعد از خوردن غذا و پس از استحمام فرصت مناسبی برای این کار است.
زیورآلاتی که ممکن است هنگام ماساژ به نوزاد آسیب بزنند را از دست خود خارج کنید.
ناخن دست هایتان را کاملا کوتاه کنید.
قبل از ماساژ دست ها را با آب و صابون بشویید. همچنین دست ها را با به هم مالیدن یا قرار دادن در آلب ولرم به مدت سه تا چهار دقیقه گرم کرده و سپس خشک کنید.
یک مکان ساکت و گرم را برای ماساژ دادن کودک پیدا کنید.
دمای اتاق بهتر است حدود ۲۶ درجه سانتیگراد باشد تا نوزاد بدون پوشش هم در آن احساس راحتی کند.
حوله ای را روی تخت یا زمین پهن کنید و نوزاد را روی آن بگذارید.
برای ماساژ دادن بهتر است از روغن های مخصوص بچه ها استفاده کنید.

نحوه ماساژ نوزاد
ماساژ را از زیر گردن شروع کنید و تا باسن ادامه دهید. ابتدا می توانید دست ها را روی قفسه سینه بگذارید، با استفاده از انگشتان شست، زیر گردن و اطراف استخوان قفسه سینه کودک را با حرکات دایره وار به ملایمت ماساژ دهید و بعد به آرامی به دو طرف قفسه سینه بروید. سپس به سراغ دست ها بروید و هر کدام را به نوبت ماساژ دهید.

از مچ دست شروع کنید و تا زیر بغل کودک ادامه دهید. در هنگام ماساژ به آرامی هر کدام از انگشتان، مفاصل و کل دست را لمس کنید. برای ماساژ ملایم شکم نوزاد از یک دست استفاده کنید. از ناحیه بالای ناف با حرکت دایره وار در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. نظیر همان حرکتی که برای دست ها انجام دادید؛ پاها را هم به نوبت و به آرامی تا کشاله ران ماساژ دهید. همچنین با سر انگشتان خود تک تک انگشتان پای کودک را لمس کنید و با حرکات طولی کف پاهایش را ماساژ دهید. بهتر است ماساژ پشت و کمر را با استفاده از کف دست و حرکات دایره وار انجام دهید.

حرکات کششی بعد از ماساژ دادن کودک
پس از ماساژ دادن دست ها و پاهای نوزاد می توانید آنها را به آرامی حرکت داده و حرکات کششی را روی آنها اجرا کنید. برای این کار ابتدا دست های نوزاد را صاف و از مچ دست بگیرید و به بیرون بکشید و چند ثانیه به همین حالت نگه دارید. دست ها را به صورت ضربدری روی شکم قرار دهید، چند ثانیه نگه دارید و به نوبت جای دست ها را عوض کنید. بازوها را به سمت بالا بکشید و سپس به سمت پایین با زاویه قائمه نگه دارید.

برای ماساژ دادن کودک این نکات را از یاد نبرید
دقت کنید که سطحی که کودک را روی آن قرار می دهید خیلی نرم نباشد که بدن نوزاد در آن فرو برود.
هرگز کودک بیمار، خصوصا نوزاد تب دار را ماساژ ندهید. در آغوش گرفتن آنها در این شرایط برایشان آرامش بخش تر است.
هیچگاه نوزاد تازه غذا خورده را ماساژ ندهید زیرا ممکن است استفراغ کند. البته ماساژ نوزاد گرسنه هم موجب بیقراری او می شود.
زمانی که کودک تمایل به بازی دارد از ماساژ دادن او پرهیز کنید زیرا زیر دستان شما آرام نمی گیرد.
مدت زمان ماساژ می تواند بین ۵ تا ۱۵ دقیقه ادامه داشته باشد که این بستگی به تمایل نوزاد دارد.
منبع: نبض ما
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.