تبیان، دستیار زندگی

مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت در دولت دوازدهم خواهد بود

وزیرآموزش و پرورش درآئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی گفت : مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت در دولت دوازدهم خواهد بود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت در دولت دوازدهم خواهد بود
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی درآئین آغاز سال تحصیلی 97-96 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا  وآرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب و همچنین تبریك سال تحصیلی جدید به دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان اظهار كرد : براساس یكی از نظریه های جدید آموزش كه در نظام های تعلیم و تربیت به عنوان یك رویكرد اثر بخش در كیفیت آموزشی مورد توجه است مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت و دارای ماهیت حقوقی مستقل است .

وی افزود : علیرغم تلاش های فراوان پیشینیان و اذعان آن ها به موضوع مدرسه محوری هم چنان با اصل مدرسه به عنوان كانون اصلی تعلیم و تربیت فاصله داریم و مدارس صرفا مجری دستورالعمل های واحدهای بالاتر است .

بطحایی، استقرار مدرسه به عنوان كانون اصلی تعلیم و تربیت را اولین سیاست آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و خاطر نشان كرد : تلاش می كنیم تحقق این سیاست و هدف استراتژیك را با سرعت بیشتری در این دولت دنبال كنیم .

وی ادامه داد: ارتقای شایستگی ها و صلاحیت ها ، تفویض اختیار،  و طراحی و استقرار كیفیت در مدارس، 2 برنامه ای است كه برای تحقق سیاست اول آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید طراحی و در سال جاری اجرایی میشود .

وزیرآموزش و پرورش سند تحول بنیادین را یكی از اسناد خوب بالا دستی بر شمرد كه مسیرهای حركت درآموزش و پرورش را مشخص نموده و اظهار كرد : هر چند سند تحول خالی از اشكال نیست اما 6 زیر نظام موجود درآن ، مسیرها و برنامه های مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت را تبیین كرده است .

وی افزود: ارتقای شایستگی ها و صلاحیت های مدیران و مدیریت مدارس اولین برنامه ای است كه در سال تحصیلی جاری با روش های هوشمند و آموزش های مستمر شایستگی در سه سطح دانش، مهارت و توانایی اجرایی خواهد شد ، زیرا معتقدیم اگر تفویض اختیار با سطح شایستگی مدیران متناسب نباشد دچار مشكل می شویم .

بطحایی ادامه داد: توسعه فناوری این امكان را به مدیران می دهد تا با استفاده از آموزش های مستمر فرهنگی ، با دانش ها ، مهارت ها و توانایی های مورد نیازش آشنا شوند و یا در پایان سال شاهد افزایش شایستگی های مدیران باشیم .

عضو كابینه تدبیر وامید گفت :درسطوح مختلف مدیریتی و برنامه ریزی شاهد موانعی در مسیر ظهور و بروز خلاقیت ها هستیم و این مسئله اداره و توسعه كشور را با مشكل مواجه كرده است ، بنابراین دانش ها و مهارت های جدیدی برای عبور از این موانع لازم است .

وی تفویض اختیار به مدارس را دربین برنامه در راستای تحقق موضوع مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت خواند و تصریح كرد: این مسئله به گونه ای باید در مدارس اجرا شود كه مدارس قادر به تصمیم گیری و تصمیم سازی در مواجهه با مسائل روز باشند .

وزیر آموزش و پرورش طراحی و استقرار نظام كیفیت در مدارس را سومین برنامه آموزش و پرورش در سال جاری تحصیلی دانست و خاطر نشان كرد : سامانه ای طراحی می شود كه شاخص های تعیین شده در مدارس را مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می دهد و رتبه هر مدرسه را تعیین می كند و براساس اطلاعات این سامانه صعود و یا سقوط مدرسه از جایگاه فعلی اش مشخص می شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم اظهاركرد : آموزش مهارت های زندگی اولین برنامه ای است كه امسال در دستور كار این وزارتخانه قرار دارد زیرا شاهد آن هستیم بسیاری از دانش آموزان علی رغم اخذ مدرك دیپلم مهارت هایی مانند سخن گفتن ، تحمل دیگران ، شنیدن ، وتعامل با دیگران را به خوبی فرا نگرفته اند.

بطحایی گفت: آموزش مهارت های پایه ، دومین برنامه از سیاست دوم آموزش و پرورش در سال جاری است بنابراین آموزش مهارت های پایه به میزان 10 الی 12 ساعت برای دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه به صورت آزمایشی از امسال اجرا میشود تا دانش آموزان با بازار كار آشنا شوند .

وزیرآموزش و پرورش عنوان كرد: آموزش مهارت های منجر به اشتغال با هدف آماده كردن دانش آموزان برای اشتغال و ورود به بازار كسب و كار سومین برنامه از سیاست دوم آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است .

وی ایجاد و توسعه هنرستان های جوار در كنار كارخانجات در دهه 70 را تجربه موفقی دانست و خاطر نشان كرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 2 مرجع و مركز علمی است كه می توانند آموزش و پرورش در حوزه های علمی و تقویت و به علم روز تجهیز كنند .

بطحایی در پایان گفت: تلاش شود موضوع پایان نامه های دانشجو معلمان متناسب با نیازهای آموزش و پرورش تدوین شوند.

گفتنی است؛ اهدای مدال طلای مسابقات والیبال دانشجویان جهان توسط امیرحسین منظمی و مربی تیم ملی والیبال دانشجویان به خانواده شهید حججی و همچنین اهدای مدال طلا توسط سركار خانم مریم امیدی پارسا, دانشجو معلم دانشگاه شهید رجایی, قهرمان مسابقات آسیایی قایقرانی در ماده رومینگ 2 نفره به وزیر آموزش و پرورش از حاشیه های این مراسم بود..


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش