تبیان، دستیار زندگی

چطور با موخره خداحافظی کنیم؟

خیلی از خانم‌ها وقتی کلمه «موخوره» به گوششان می‌رسد ممکن است آهی بکشند و حسرت موهایی را بخورند که به خاطر موخوره هیچ وقت بلند نشدند و یا مجبور به کوتاه کردنشان شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موخره مو، موخره ، مو، برشینگ، روغن نارگیل، آرایشگر،مواد ارایشی ، سلامت ، سلامت مو ، نی نی سایت
تصور بسیاری از ما این است که موخوره از نوک مو شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند ولی بررسی‌های میکروسکوپی مو نشان می‌دهد که عموما موخوره از اندکی بالاتر از نوک موها شروع می‌شود و پس از پیشرفت در نوک مو خودش را نشان می‌‌دهد.
موخوره موذی بسیار آرام و آهسته بروز می‌کند و در اکثر موارد زمانی متوجه‌اش می‌شویم که۳ تا ۶ ماه از موخوره گذشته است، پس دست دست نکنید و هر چه زودتر دست به کار شوید. احتمالا تا به حال خیلی از تبلیغات دستگاه ها و یا محصولاتی را دیده‌اید که ادعای درمان موخوره را دارند.
با کمال تاسف باید اعلام کرد که در اغلب موارد هیچ‌کدام از این راه‌ها مناسب نیست و یا حداقل اثر خاصی ندارد، البته به‌طور قطع نمی‌توان گفت برای موخوره هیچ درمانی وجود ندارد اما بهترین و تلخ‌ترین درمان، کوتاه کردن موهاست و از آنجا که موخوره از جایی شروع می‌شود که با چشم عادی دیده نمی‌شود، برای ریشه‌کن کردن موخوره بهتر است کمی بالاتر از جایی که موخوره‌ها دیده می‌شود را کوتاه کنید تا دوباره موخوره‌ها سر و کله‌شان پیدا نشود.

پیشگیری کنید
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و با دانستن چند نکته می‌توانید موهای نازنینتان را از گزند موخوره مصون نگه دارید.
پس اول باید نشانه‌های موخوره را بشناسیم.
اولین علامت موخوره این است که نوک موها کمی روشن‌تر از کل مو به نظر می‌رسند. اگر در این مرحله متوجه موخوره بشوید، سر بزنگاه مچ موخوره را گرفته‌اید و می‌توانید در یک اقدام ضربتی به داد موهایتان برسید.
بعد از این مرحله، موها کمی زبر می‌شوند و با لمس موهایتان متوجه می‌شوید که اندکی خشن شده‌اند و سر ناسازگاری با شما گذاشته‌اند. این زبری مو حاکی از تغییرات و آسیبی است که به موهایتان وارد شده و زمینه‌ساز علامت بعدی است.
علامت بعدی موخوره این است که موهایتان سریع‌تر از گذشته گره می‌خورد و کار که به این‌جا رسید یعنی آتش موخوره در خرمن گیسوانتان افتاده است. متاسفانه در اکثر مواقع این علامت‌ها به موقع جدی گرفته نمی‌شوند و وقتی سر موها به دو یا چند شاخه درآمد، آن‌وقت به فکر چاره می‌افتیم، یعنی وقتی که عملا ساقه موها دست از نگهداری مو شسته است. هرچند بعضی از افراد بر این باورند که موها با رشد خود آرام آرام موی آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند اما تجربه نشان می‌‌دهد که در اغلب موارد هر چه صبر کنید تا مو از ریشه بیشتر رشد کند، موخوره‌ها نیز حمله مرگبارتری از پایین مو به بخش‌های بالاتر می‌کنند.

چرا موخوره سراغم می‌آید؟
از دلایل موخوره می‌توان به این موارد اشاره کرد:
- تماس دائم نوک موها با لباس و یا اصطکاک موها با پارچه‌هایی با بافت ضخیم مثل لباس‌های کاموایی
- استفاده از شوینده‌های شیمیایی و یا مواد آرایشی شیمیایی
- خشکی موها؛ موهایی که طبیعت خشک دارند در صورتی که مراقبت‌های اصولی از آن‌ها نشود، به سرعت در معرض موخوره قرار می‌گیرند.
- براشینگ اشتباه، دلیل دیگر ایجاد موخوره است. بسیار دقت کنید که براشینگ با دقت و اصولی انجام شود.
این مجموعه دلایل را می‌توان به عنوان عمده‌ترین دلایل بروز موخوره دانست. اگر موخوره دارید، در اولین فرصت بررسی کنید که موخوره به کدامیک از این دلایل رخ داده و در اولین فرصت آن عادت و یا دلیل را تغییر دهید.
چه باید کرد؟
اگر می‌خواهید موخوره به شما نزدیک نشود:
- اصول برس زدن مو و براشینگ را یاد بگیرید، همیشه به آرامی برس بزنید تا سطح موها خراشیده و مستعد موخوره نشود.
- برسانی و تغذیه ریشه و ساقه مو را جدی بگیرید، یکی از بهترین و طبیعی‌ترین گزینه‌ها روغن نارگیل و یا گردو است که به تقویت و ضعیف نشدن مو کمک می‌کند.
- در رنگ کردن موهای دلبندتان حساس و سخت‌گیر باشید و تا جایی که می‌توانید از تغییرات اساسی پرهیز کنید و یا دست‌کم این کار را به یک آرایشگر حرفه ای بسپارید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود.

منبع : نی نی سایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.