تبیان، دستیار زندگی

آدامس جویدن ضرر هم دارد؟

مردم سراسر دنیا همیشــه از جویدن آدامس و طعم آن اســتقبال کرده اند و امروزه آمار نشان میدهد که در مصرف آدامس، ایران با 82 درصد، عربستان با 79 درصد و ایــالات متحده با 59 درصد در جایگاه اول تا سوم مصرف آدامس قرار گرفته اند. البته یکی از دلایلی که باعث شــده تا مصرف آدامس در کشورهای خاورمیانه بالا رود، دادن آدامس به جای باقیمانده پول در خریدهای روزانه است. اگر شــما به مصرف آدامس عادت دارید، توصیه می شــود این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید جای آدامس در سطل زباله نه در دهان شما.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آدامس جویدن، ادامس، مفصل، مشکلات معده ، روده، انقباض ماهیچه،شیرین کننده های مصنوعی، آدامس بدون قند، پرکردگی دندان، بافت های بدن، مواد ارایشی،خوراکی های سالم، سلامتی، سلامت، دهان و دندان ، ماهنامه کودک
این عوارض شامل شش مورد است :
1-ایجاد اختلال مفصل

 آدامس به دلیل این که بیشــتر مواقع در یک طرف دهان جویده می شود، می تواند به عدم توازن ماهیچه فک و حتی اختلال مفصل فک منجر شود که شرایط مزمن دردناکی است. هرگاه مجموعه ای از ماهیچه ها بشدت به کار گرفته شوند، پس از مدتی انقباض ماهیچه ها و درد ناشی از آن را به دنبال خواهند داشت. دردهایی مانند سردرد، گوش درد و دندان درد.

  2-مشکلات معدی و روده ای:

 همراه جویدن آدامس مقدار زیادی نیز هوا بلعیده می شود که باعث تولید نفخ و دردهای شــکمی می‌شــود و حتی ســندرم روده تحریک پذیر به وجود می آورد. همچنین هنگام جویدن آدامس به مغزتان علائمی مبنی بر ورود غذا ارسال می شود و آنزیم و اســیدهای معده شروع به ترشح می کنند، امــا غذایی حقیقتا وجود ندارد که هضم شــود و تولید اســید غیرضروری به معده تان صدمه می رساند و تولید نفخ می کند. سپس در مواقعی که واقعا غذایی در کار است احتمال دارد که معده‌تان دیگر توان تولید اسید مورد نیاز را نداشته باشد. از طرفی برخی از افراد به دلیل وجود شــیرین کننده های مصنوعی ممکن اســت به برخی دیگر از مشکلات معده از جمله اسهال مبتلا شوند.

3- صدمه به دندان حتی با مصرف آدامس بدون قند :

اگر آدامس تان شیرین و در واقع حاوی شکر باشد، شما با هربار جویدن درست مانند این است که دندان تان را حمام شکر می دهید و باعث پوسیدگی دندان می شوید. حتی اگر آدامس عاری از قند مصرف کنید، بازهم دندان هایتان در معرض خطر است. زیرا آدامس‌های بدون قند حاوی طعم دهنده های اسیدی و نگهدارنده هستند که ممکن است در نهایت به فرسودگی دندانی منجر شوند. تصور نکنید که آدامس های حــاوی «زایلیتول» که ماده ضد فساد دندان اســت چیزی را عوض می کند. با مصرف آدامس، خوردگــی دندان کــه طی آن کلســیم زدایی می شود، آغاز شده و به مرور دندان ها حل می شوند و شما حفره هایی در دندان هایتان مشاهده خواهید کرد.

 4- آزادسازی جیوه :

اگر در دندان هایتان پرکردگی هایی از جیوه دارید، جویدن آدامس می تواند موجب آزادسازی نوروتوکسین که نوعی سم است و به عصب آسیب می رساند، شود. بنابر تحقیقات مشخص شده است که با هربار آدامس جویدن، بخار جیوه مربوط به پرکردگی های آمالگام آزاد شده و بسرعت راهش را به درون جریان خون باز می کند و فرآیندهای اکسایشی در بافت هــای بدن رخ می دهــد. اگر در دنــدان هایتان پرکردگی دارید هرگز آدامس نجوید.

5- محصولات جانبی گوسفند:

 اغلب ســازندگان آدامس به منظور نرم کردن آدامس، در مواد آن از مومی به نام النولین که از پشــم گوسفند گرفته می شــود، اســتفاده می کنند. این ماده در صابون و مواد آرایشی نیز به کاربرده می شــود. اگرچه النولین برای بدن و سلامتی ضرری ندارد، اما جویدن ماده ای از پشم چندان اشتها آور نیست.

6- بالا بردن مصرف غذا :

بســیاری از مردم به منظور کاهش اشتهایشــان آدامس می جوند، اما مشخص شده جویدن آدامس اگرچه انگیزه غذا خــوردن را پایین مــی آورد، ولی افــراد را به مصرف خوراکی های آماده مثل سیب زمینی سرخ کرده یا شیرینی بیشتر تشویق می کند، زیرا این افراد دچار گرسنگی های پنهان هستند. از طرفی برخی از آدامس ها که طعم نعناعی دارند، موجب تلخ به نظر آمدن میوه ها و سبزیجات شده و افراد از خوردن این خوراکی های سالم دوری می کنند.

منبع : ماهنامه کودک 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.