تبیان، دستیار زندگی

نیاز به تربیت ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به ضرورت جذب ۶۵۰۰ نیروی مورد نیاز در هنرستان‌ها، گفت: باید ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰ تربیت کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
نیاز به تربیت ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از فارس، حمیدرضا عظمتی در برنامه پرسشگر با اشاره به فعالیت دانشگاه تربیت‌ دبیر شهید رجایی، اظهار داشت: در این دانشگاه، دبیر فنی تربیت می‌ شود و مأموریت دانشگاه شهید رجایی، تربیت معلمان فنی برای فعالیت در هنرستان‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت جذب 6500 نیروی مورد نیاز در هنرستان‌ ها، افزود: با توجه به وضعیت موجود، این دانشگاه شرایط فارغ‌التحصیلی این تعداد نیروی مورد نیاز را ندارد.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یادآور شد: امسال حدود 750 دانشجو در این دانشگاه پذیرفته شدند و به طور متوسط خروجی این دانشگاه در دوره چهار ساله، 750 دانشجو است.

عظمتی با اشاره به روند فعالیت هنرستان‌ های فنی و حرفه‌ای در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر براساس طبقه‌بندی انجام شده، 2 حوزه در تربیت نیروی فنی نقش دارند که در حوزه رسمی، دانشگاه‌ های شهید رجایی، علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و در کنار آن و در حوزه غیررسمی نیز وزارت کار به تربیت نیروی فنی اهتمام دارد.
 
وی با اشاره به روند فعالیت هنرستان‌ ها در کشور، تصریح کرد: قبل از انقلاب، زمانی که هنرستان‌ها شکل گرفت، روال کار این طور بود که از تکنسین‌ها و مهندسان در هنرستان‌ها استفاده می‌ شد، اما بحث دانش و تعلیم و تربیت مطرح بود و اینکه باید همراه داشتن تخصص، به این موضوع نیز توجه می‌شد؛ در نتیجه در حال حاضر دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی در کنار تربیت هنرآموزان، دانش تعلیم و تربیت نیز به آن ها یاد می‌دهد.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: جدا از جذب 750 دانشجو، 1800 نفر نیز طی دوره یکساله و به صورت پودمانی در این دانشگاه آموزش می‌ بینند که در کنار دانش تخصصی که باید داشته باشند، مسائل آموزش و پرورش را نیز آموزش دیده و در نهایت نیز جذب آموزش و پرورش می‌ شوند.

عظمتی با اشاره به روند تربیت نیروهای فنی، متذکر شد: خروجی نیروی فنی و حرفه ای به سه شکل متبلور می‌شود؛ یکی خروجی که در هنرستان‌ها تربیت شده‌ اند که تکنسین درجه دو محسوب می‌ شوند؛ بخشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت می‌  شوند و بخشی دیگر، در سازمان آموزش‌ های فنی و حرفه‌ای آموزش دیده و از آن ها استفاده می‌ شود.

وی ابراز داشت: در حال حاضر شرایط ما با استانداردهای وزارت علوم مطابق بوده و قابل قبول است و باید تا سال 1400 به تربیت 25 هزار نیروی انسانی دست پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: ما دوره دو ساله‌ای را در کنار دوره چهار ساله پیش‌بینی و پیشنهاد می‌کنیم؛ ضمن اینکه برای برطرف کردن شرایط موجود، دوره یکساله نیز داریم؛ در حالی که باید آموزشکده‌ های فنی و حرفه‌ای در استان‌ها را از دانشگاه فنی و حرفه‌ای پس گرفته و از آن استفاده مطلوب کنیم.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش