تبیان، دستیار زندگی

وجود مانع (مثل آنژیوکت) در بدن و وظیفه فرد (غسل و وضو یا تیمم یا جمع؟)

باتوجه باینکه آیت الله سیستانی برای مانع در اعضای وضو فرموده اند تیمم کنیم.. آیا برای غسل هم چنین است؟ مثلا خانمی برای رژیم دکتر به دستش آنژیوکت متصل کرده برای غسل باید تیمم کند با توجه به مانع؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  وجود مانع (مثل آنژیوکت) در بدن و وظیفه فرد (غسل و وضو یا تیمم یا جمع؟)
باتوجه باینکه آیت الله سیستانی برای مانع در اعضای وضو فرموده اند تیمم کنیم.. آیا برای غسل هم چنین است؟ مثلا خانمی برای رژیم دکتر به دستش آنژیوکت متصل کرده برای غسل باید تیمم کند با توجه به مانع؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله سیستانی

اولاً در فراز ابتدایی سوالتان، (باتوجه باینکه آیت الله سیستانی برای مانع در اعضای وضو فرموده اند تیمم کنیم..) این نسبتی که به آیت الله سیستانی داده اید، اشتباه است و فتوای معظم له این نیست، بلکه معظم له در باب وجود مانع در اعضای وضو تفصیلی دارند که اینچنین است:

هرگاه در اعضای وضو، چیزی چسبیده است مانند رنگ، قیر، چسب و ... که برداشتن آن ممکن نیست یا به قدری مشقّت دارد که نمی­شود تحمّل کرد، وظیفه مکلّف تیمّم است مگر آنکه آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت، باید هم وضو بگیرد و هم تیمّم نماید و در هنگام وضو، بنابر احتیاط واجب مانند وضوی جبیره، بر مانع در صورت امكان، مسح نماید ولی اگر مانع تنها در قسمتی از کف دست یا باطن انگشتان باشد و در پشت دست‌ها و پیشانی مانع نباشد به نحوی که با قسمت باقیمانده بدون مانع بتواند مسح را انجام دهد، تیمّم کافی است. همچنین آنژیوکت [1] که به خاطر ضرورت به بدن بیمار متّصل می­شود در حالی كه در موضع، زخم یا دمل یا شكستگی نیست، حکم مانع را دارد. [2]

امّا در خصوص جواب سوالتان، غسل هم همین حکم را دارد یعنی اگر جبیره در داخل اعضای تیمم است، باید هم غسل جبیره ای نماید و هم تیمم جبیره ای.

لذا در فرض سوال اگر آنژیوکت (یا هر مانع دیگری) قابل برداشتن و برطرف کردن نیست یا مشقت زیادی داشته و حرجی است، درصورتی که در پشت دستتان (محل تیمم) وجود دارد، لازم است جمع بین وضو یا غسل و تیمم نمایید و اگر در قسمت بالاتر از مچ مثل ساعد یا پشت ساعد باشد، تیمم کافیست.

شایان ذکر است؛ انسان نمی تواند در غیر حال ضرورت، درصورتی که وقت نماز وارد شده و طهارت ندارد، کاری کند که وظیفه اش تبدیل به تیمم شود و همچنین است بنابر احتیاط واجب حتی در غیر وقت نماز نباید کاری کند که وظیفه اش را تبدیل به تیمم نماید. [3]

برای توضیحات بیشتر و تفصیلی و (احکام تاتو و ناخن مصنوعی) و شرایط شان (فیلم استاد) اینجا را کلیک نمایید.
پی نوشت ها:

[1] آنژیوکت، قطعه­ای پلاستیکی است که به بدن بیمار متّصل می­گردد تا وصل سرم یا تزریق آمپول به بدن از طریق آن صورت گیرد.

[2] توضیح المسائل جامع، ج1 ، ص 126، م 362   – منهاج الصالحین، ج1، فصل الثانی (احکام الجبائر)، ص 37، م 104

[3] منهاج الصالحین، ج1، فصل الثانی (احکام الجبائر)، ص 37، م106  – استفتاء کتبی از معظم له  –  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 2، ص 21 و 23
منبع:
سایت سراج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.