تبیان، دستیار زندگی

اعجاز ماساژ دادن کودک!

«سفر هزار کیلومتری با یک قدم شروع میشود.« این ضرب المثل واقعیتی است در مورد کودکانی که میخواهند سفر زندگی را با اولین قدم لرزان خود شروع کنند و با این آغاز قلبهای پدر و مادر را لبریز از شادی نمایند. پدران و مادرانی هستند که روزها منتظر این لحظه مانده اند و هر یک روز گذشته دلهره و غصه قلب های آنها را پر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ماساژ، کودکان ،غان و غون، مهارت های ذهنی ،والدین، استرس ،آرامش ،عضلات، رحم مادر، لالایی، خانواده، کودک
اولین قدم های کودک، آغاز سفر آموختنی و کشف کردن است. از غان و غون کردن و در گهواره وابسته به پدر و مادر بودن به یک باره تبدیل به کودک نوپایی میشود که مشتاق تجربه کردن هر چیز و کشف کردن هر گوشه از دنیای کوچک خود یعنی خانه میگردد. بدین ترتیب پدران و مادران جوان همیشه دوربین به دست مشتاقانه منتظر ثبت و ضبط لحظه شادی آوری هستند که کودک شان اولین قدم را برمیدارد. برای کودکانی که میخواهند یاد بگیرند که اولین قدم ها را با بجایی تکیه کردن، برخاستن، تلو تلو خوردن و به طرف پدر و مادر خوشحال خود رفتن، تجربه کردن کار آسانی نیست. طبق نظر دکتر «لین دی» مشاور پزشکی و تربیتی کودکان: «راه رفتن فرآیند دشوار و پیچیده ای است که نیاز به هماهنگی، مکانیکی و عصبی مغز و بدن دارد. به عبارت دیگر کودکان برای برداشتن اولین گام نیاز به رسیدن به بلوغ و آمادگی خاصی دارند تا آنها را در رسیدن به موفقیت در اولین کار مخاطره آمیز کمک کند.» دکتر «لین دی» در تایید مطالب بالا میافزاید :«اگر چه کودکی که زود شروع به راه رفتن میکند لزوما با هوش تر از کودکانی که دیرتر راه می افتند نیست، ولی توانایی راه رفتن بستگی به قدرت روحی و هماهنگی حرکتی دارد.« با توجه به این موضوع پدران و مادران چگونه میتوانند مهارت‌های ذهنی و حرکتی کودکان خود را تقویت کرده و آنها را برای شروع اولین قدم ها آماده کنند؟ کلید بهبود بخشیدن به قدرت ماهیچه ای و حرکتی کودکان، نه در روش های جدید و تکنیک های عجیب و غریب، بلکه در روش ساده و قدیمی است که قرنها سابقه دارد و آن »ماساژ» میباشد.

راه رفتن فشارهایی را بر کودک وارد میسازد. اما احتماال والدین با استرس های بیشتری مواجه هستند تا مطمئن شوند فرزند کوچک‌شان به سلامت رشد میکند. در نتیجه اکثر مواقع خود را درگیر تغذیه بهتر او مینمایند و راه رفتن را با او تمرین میکنند. چرا این پدران و مادران کاری را که آرامش بیشتری به او میدهد انجام نمیدهند؟ هر شب کودک تان را با عشق و آرامش ماساژ دهید. از سر تا نوک پا. با این کار ضمن این که در کنار هم استراحت میکنید و از وجود یکدیگر لذت میبرید، او را برای برداشتن اولین قدم آماده مینمایید.

برای اثبات این که ماساژ دادن تا چه اندازه میتواند به آماده شدن کودک برای راه افتادن کمک نماید به تاریخ زندگی یونانی ها و رومی های قدیم توجه کنیم. در فرهنگ آن ملت ها ماساژ دادن به شدت تبلیغ می شود و از آن برای سرعت بخشیدن به بهبود بیماران و آماده کردن ماهیچه ها برای توانمند شدن استفاده میشود. ورزشکاران و گالدیاتورها نیز برای رهایی از دردها و کبودی های بدنشان از ماساژ استفاده می کردند تا ماهیچه های خود را به حالت اولیه برگردانند. ماساژ، شکل خاص تماس بین والدین و کودک میباشد. مادر ضمن این که به آرامی کودک خود را ماساژ میدهد و نوازش میکند و دستها و پاها و بدن او را خم و راست مینماید، عشق و محبت خود را از طریق انگشتان به او منتقل میکند. یقینا لمس کردن و ماساژ دادن غذایی آرام بخش برای نوزادان و کودکان میباشد که معجزاتی را در پی دارد. «تحقیقات ما نشان میدهند که تماس با بدن نوزاد و کودک اهمیتی در حد خوردن و خوابیدن برای او دارد. تماس درمانی آغازگر بسیاری از تغییرات فیزیولوژیکی می اشد که به کودکان امکان رشد بهتر میدهد.» این مطلب اظهار نظر دکتی تیفانی فیلد رئیس انستیتو تحقیقات ماساژ درمانی دانشگاه پزشکی میامیو استاد پارلمان پزشکی اطفال و روان شناختی این دانشگاه میباشد. در میان عوامل مختلف و موثر در رشد جسمی، ماساژ میتواند علاوه بر اصالح مهارت های حرکتی، رشد استخوانها و عضلات را که همگی بسیار مهم هستند، باعث شود و کودک را آماده برداشتن اولین قدم نماید.

ایجادتغییرات باماساژدادن در سال های اخیر پژوهش گران موسسه تحقیقات ماساژ در دانشگاه UMSM دریافته اند که ماساژ دادن، رشد استخوان های بدن کودک را 15 درصد سرعت می بخشد. علاوه بر آن تحقیق دیگری نشان میدهد که وقتی نوزادان زودرس ماساژ داده شوند در مقایسه با آنهایی که ماساژ داده نشده اند از رشد بهتری برخوردار بوده اند.

در پژوهش دیگری در «مالپ» دهکده ای در جنوب هندوستان نوزادانی را بررسی کرده اند که فوق العاده پرتحرک و تند و تیز بوده و تمایل زیادی به حرکت و جنبش داشته اند. در این مطالعه مشخص شده است که این پر جنب و جوشی بیشتر هنگام حمام کردن و ماساژ دادن مشاهده می شود. جالب این که بعد از سه ماه مشخص شد که توانایی حرکتی این کودکان از اندازه معمول بیشتر شده است. ماساژ علاوه بر تحریک اندام های حرکتی کودک، تفاهم و عشق بین مادر و کودک را نیز زیاد میکند. هر دو شما در وجود یکدیگر غرق می شوید و علایم حرکتی همدیگر را دنبال می کنید. کودک می آموزد که وابسته و متکی به شما بوده و حرکات دست شما به او نشان میدهد که چقدر او را دوست دارید. در مقابل شما نیز میخواهید بدانید او به شما چه میگوید. شما با انگشتان تان محبت او را درک میکنید. شما احساس آرامش او را از طریق انگشتان تان درمی یابید و لبخند او را می بینید. این تعامل بین شما و کودک زیادتر میشود و ارتباطی ناگسستنی شکل میگیرد. اکنون با توجه به تاثیر شگرف ماساژ در پیشرفت حرکتی و احساسی کودک، روزانه وقت مشخصی را به ماساژ دادن او اختصاص دهید و اثرات معجزه آسای آن را ببینید.

ماساژ موثر برای کودک نیاز به آن دارد تا در محیطی آرام و بدون مزاحمت انجام گیرد. برای کمک به آرامش کودک، او را در حوله‌ای نرم بچیپید تا احساس بودن در رحم مادر را پیدا کند. بهتر است برای او لالایی بخوانید. هر روز هر دو از این جلسات ماساژ لذت ببرید. خیلی زود کودک نوپای شما راه افتاده و فصلی جدید از زندگی خود را در جستجوی کشفیات تازه در دنیای کوچک خود یعنی خانه شما شروع میکند.

منبع : ماهنامه کودک 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.