تبیان، دستیار زندگی

نیاز به جذب بیش از ۶ هزار هنرآموز و استادکار

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه‌ای گفت: امسال به جذب ۲ هزار و ۵۰۰ هنر آموز و ۴ هزار استادکار نیاز داریم. این تعداد باید از طریق دانشگاه شهید رجایی جذب شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
نیاز به جذب بیش از ۶ هزار هنرآموز و استادکار
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از مهر، سید محسن حسینی مقدم درباره چالش های تربیت دبیر فنی در نظام آموزشی کشور گفت: تعداد هفت هزار واحد آموزشی هنرستانی در کشور وجود دارد که به جز دبیران دروس عمومی و پایه دروس تخصصی را دارند.

وی افزود: این دروس باید به صورت تئوری و کارگاهی توسط هنرآموزان و استادکاران آموزش داده شود، هنرآموزان دارای مدرک کارشناسی به بالا و استادکاران دارای مدرک کاردانی هستند که به عنوان همیار هنرآموز در ارائه دروس کارگاهی فعالیت می‌کنند.

حسینی مقدم با بیان اینکه هر رشته هنرستانی مجهز به چند کارگاه و بخش است و سرپرست بخش مدیریت کارگاه‌ ها را بر عهده دارد گفت: بنابراین برای تشکیل یک کلاس هنرستانی به هنرآموز، استادکار و مدیر کارگاه نیاز داریم.

وی ادامه داد: کلاس‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش به ویژه کلاس‌های کارگاهی باید با ۱۵ نفر دانش‌آموز تشکیل شوند اما در برخی مواقع این اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه‌ ای گفت: تربیت این سه عنصر برای هنرستان‌ها نیاز است و از گذشته این مسئولیت را دانشگاه شهید رجایی بر عهده داشت، آموزشکده‌ های فنی و حرفه‌ای نیز در گذشته نسبت به تربیت استادکار اقدام می‌کردند اما با جدایی آموزشکده‌ ها از آموزش‌ و پرورش در سال ۹۰ این روند متوقف شد و دانشگاه شهید رجایی به تنهایی مسئولیت را بر عهده گرفت.

حسینی مقدم بیان کرد: در حال حاضر در سطح کشور ۵۹ هزار استادکار، هنرآموز و سرپرست بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه سهم آموزش فنی‌ و حرفه‌ ای و کاردانش باید به ۵۰ درصد برسد و امسال در سال نخست برنامه ۳۸ درصد دانش‌آموزان به این بخش هدایت شدند.

وی با از تدوین نظام جامع آموزش‌ های فنی و حرفه‌ای و کاردانش خبرداد و گفت: در بخش نیروی انسانی ۲۵ هزار هنرآموز و ۳۱هزار استادکار تا پایان برنامه ششم نیاز داریم تا ۵۰ درصد دانش آموزان را به هنرستان‌ ها هدایت کنیم.



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش