تبیان، دستیار زندگی

علت دندان قروچه کودک و عوارض آن

مشکلات روحی و روانی در کودکان ۳ سال به بالا می‌تواند باعث دندان قروچه کودک شود که در دراز مدت باعث از بین رفتن مینای دندان و حساس شدن دندان می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دندان قروچه کودک

 دندان‌قروچه معمولاً در خواب عمیق یا زمانیکه فرد استرس دارد اتفاق می‌افتد. متخصصین عقیده دارند که دو تا سه نفر از هر 10 کودک دچار دندان‌قروچه می‌شوند ولی اکثر آنها به مرور زمان آن‌را ترک می‌کنند.یکی از دلایلی که باعث شده این معضل علاقه مندان زیادی را در میان جوامع پزشکی پیدا کند، این است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است.

انواع دندان قروچه کودک
در کل دو نوع دندان قروچه وجود دارد:

نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد.
نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.
علائم دندان قروچه کودک

از جمله نشانه‌های هشداردهنده وجود دندان قروچه کودک این است:
هنگام خواب کودک‌تان ممکن است صدای ساییده‌ شدن دندان به گوش برسد.
فک و صورت کودک در صبح روز بعد دردناک است.
کودک‌تان شستش را می‌مکد.
کودک شما ناخن‌هایش را می‌جود.
کودک‌ شما نشانه‌هایی از گازگرفتن داخل گونه‌اش دارد.
کودک شما به طور مکرر چیزهایی مانند اسباب‌بازی یا مداد را می‌‌جود.
عوارض دندان قروچه کودک
برخی موارد، دندان قروچه کودک باعث شکستگی، شل شدن و افتادن دندان می شود. دندان‌قروچه باعث پوسیدگی دندان تا ریشه می شود. در چنین شرایطی، اعمال دندانپزشکی مثل بریج (پل گذاشتن)، روکش دندان، عصب کشی، ایمپلنت و دندان مصنوعی مورد نیاز است.

دندان‌قروچه نه تنها باعث خرابی و از دست دادن دندان ها می شود، بلکه باعث کاهش شنوایی، مشکلات فک صورت و مفاصل و عضلات آن و حتی تغییر شکل ظاهری صورت شما می گردد.

علت دندان قروچه کودک
این حالت در کودکان ۳ سال به بالا دیده می‌شود که علت اصلی آن وجود مشکلات روحی -روانی است که کودک در طول روز با آن همراه بوده است. مانند: استرس یا تنش عصبی و خشم
برخی از بیماری‌ها همچون بیماری‌های انگلی و گوارشی نیز می‌تواند در ایجاد دندان‌ قروچه نقش داشته باشد.
هنگامی که دندان‌های بالا و پایین در راستای یکدیگر و به‌طور منظم قرار نگرفته‌اند.
بعضی کودکان این کار را در پاسخ به درد انجام می‌دهند، مانند گوش درد یا درد ناشی از در آمدن دندان‌ها. اگر دندان قروچه کودک به این دلایل باشد با رشد و بزرگ‌تر شدن آن‌ها خود به خود برطرف خواهد شد.
برخی از کودکان بیش فعال نیز دندان قروچه را تجربه می‌کنند.
گاهی اوقات مشکلات پزشکی کودکان مانند فلج مغزی و یا درمان‌های دارویی جدی موجب دندان قروچه می‌شوند.
یکی از علتهایی که در رابطه با علت دندان قروچه پیدا شده، آپنه تنفسی حین خواب (OSA) است. این افراد در خواب، تنفس سختی دارند و خواب آنها معمولا با خروپف شدید، حرف زدن درخواب و قروچه دندان ها همراه است.
مصرف نوشابه های حاوی کافئین مانند کولاها، قهوه و شکلات، مصرف الکل زیاد، مصرف مواد مخدر یا روان گردان و سیگارکشیدن از دیگر عوامل دندان قروچه می تواند باشد.

روش های کنترل دندان قروچه کودک
پدر و مادر و اطرافیان کودک باید به وی کمک کنند تا رنجش و خشم درونی خود را هر چه که هست، قبل از خوابیدن بیان کرده و آرامش پیدا کنند تا دندان قروچه کودک کاهش و یا از بین برد.
پدران و مادران باید قبل از خوابیدن، کودک خود را در آغوش گرفته و نوازش کنند و از او بخواهند تا هر چه در درون دارد چه به صورت ترس یا وحشت و یا رنجش بازگو کرده و از خاطر او دور سازد.
رفتن به اتاق خواب و خوابیدن کودک باید توام با آرامش و عاری از هر گونه ناراحتی باشد و رفتار روزانه صحیح پدر و مادر و اطرافیان و عوامل مساعد محیط در برطرف شدن دندان قروچه بسیار موثر است.
قبل از خواب ماساژ بدن و ورزش های کششی را برای آرامش عضلات کودک انجام دهید.
دقت کنید که کودکتان به مقدار کافی آب بنوشد، زیرا کم آبی بدن ممکن است باعث دندان‌قروچه شود.
اگر دندان قروچه به صورت عادت باشد استفاده از محافظ دندان توصیه می‌شود. تا وقتی که کودک دندان دائمی در نیاورده است، نیازی به محافظ دندانی نیست چرا که دندان شیری می‌افتد و از طرفی چون سن کودک کم است، گذاشتن محافظ دندانی راحت نیست.
نظریه های متعددی است که مصرف بعضی مکمل ها را برای رفع دندان قروچه توصیه می کنند از جمله منیزیم و کلسیم.
دندان قروچه کودک چه مدت طول می‌کشد؟
دندان قروچه کودک معمولاً تا زمان نوجوانی از بین می‌رود. در اکثر کودکان با افتادن دندان های شیری، دندان‌قروچه هم برطرف می‌شود. اما تعداد کمی از کودکان تا نوجوانی هم دندان‌قروچه را ادامه می‌دهند و اگر علت دندان‌قروچه استرس باشد، تا زمان برطرف شدن استرس دندان‌قروچه ادامه می‌یابد.

منبع: نبض ما
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.