تبیان، دستیار زندگی

آیت الله العظمی مکارم در پیامی به کارگاه شیعه پژوهی در آلمان:

دنیای امروز از مادی گری خسته شـده و رو بـه مكتـب هـای الهـی و معنـوی آورده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به کارگاه مطالعات شیعه پژوهی تصریح کردند: دنیای امروز از مادی گری خسته شـده و رو بـه مكتـب هـای الهـی و معنـوی آورده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دنیای امروز از مادی گری خسته شـده و رو بـه مكتـب هـای الهـی و معنـوی آورده است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به کارگاه مطالعات شیعه پژوهی تصریح کردند: دنیای امروز از مادی گری خسته شـده و رو بـه مكتـب هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مكتب های الهی مكتبی كه عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده مكتب اهل بیت(علیهم الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبر رسانی كافی در این زمینه نشده است.
متن پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به کارگاه مطالعات شیعه پژوهی (هزار سال مدرسه شیعه، آلمان - برلین) به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قبل از هر چیز لازم میدانم تشكیل ایـن كنگـره باشـكوه را بـه همـه شـما بـرادران و خـواهران عزیـز و دستاندركاران تبریك گویم. به یقین تشكیل چنین كنگره ای در این مكان و در این زمان با آن هدف عـالی از كارهای فرهنگی بسیار پر ارزش است و به یقین در پیشرفت مكتب اهل بیت(علیهم السلام) اثر مثبت دارد.
در آن زمانی كه مرحوم شیخ طوسی شیخ الطائفه بر اثر آزار نا اهلان از بغداد به نجف اشرف آمـد و اسـاس حوزه علمیه را در جوار حرم امیرمؤمنان علی(علیه السلام) بنا نهاد فصل تازه ای از تلاش های علمی شیعیان گشوده شد و روز به روز بر شكوه و عمق آن افزوده گردید.
به موازات این حوزه علمیه بزرگ، در شهر مقدس قم نیز از زمان ائمه هدی(علیهم الـسلام) راویـان اخبـار اهلبیت(علیهم السلام) پایه گذار حوزه ای شدند كه با گذشت زمان گسترش یافت.
سپس در سایر شهرهای بزرگ دیگر اعم از شهرهای مهم عراق و لبنان و سوریه و شهرهای مختلـف ایـران حوزه ها یكی بعد از دیگری تأسیس شد و الان بزرگترین حوزه علمیه را عالم تشیع دارد و خوشبختانه انـواع علوم اسلامی در این حوزه ها پرورش یافت و دامنه آن روز به روز گسترده شد.
ما معتقدیم دنیای امروز از مادی گری خسته شـده و رو بـه مكتـب هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مكتب های الهی مكتبی كه عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده مكتب اهل بیت(علیهم الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبر رسانی كافی در این زمینه نشده است. امیـدواریم ایـن برنامـه شـما پایـه ای بـرای خبررسانی بیشتر و بهتر در این زمینه باشد.
البته ما هم تصمیم گرفتیم كه در سال آینده كنگره ای تحت عنوان نقش شیعه در پیـدایش و گـسترش علـوم اسلامی در حوزه علمیه قم داشته باشیم. از همه دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت كـه دارای تعـصب خاصی نباشند و حتی از شرقشناسان نیز دعوت به عمل آورده ایم و هر یك از علوم اسـلامی را جداگانـه بـه گروهی سپرده ایم و امیدواریم محصولش ده ها جلد كتاب در زمینه نقش شیعه در پیدایش و گسترش این علـوم باشد، البته تجربیات شما برای ما با ارزش است و امیدواریم تجربیات گسترده حوزه علمیه قم نیز زمینه ای برای آیندگان فراهم كند تا مكتب اهلبیت(علیهم السلام) كه همچنان در مظلومیت قرار دارد به همگان معرفی شود و جایگاه خود را در افكار عمومی پیدا كند.
از این كه توفیق حاصل شد نمایندهای به نام حجت الاسلام آقای خوشخو بـرای شـركت در كنگـره شـما بفرستیم خوشوقتیم و بار دیگر از همه شما عزیزان و دستاندركاران تشكر می كنم و شما را بـه خـدای بـزرگ می سپارم.
ناصر مکارم شیرازی
والسلام علیكم و رحمه االله وبركاته
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه