تبیان، دستیار زندگی

چگونه از حسادت کودکان پیشگیرى کنیم؟

حســادت در فرزندان اول خانواده و در بین دختران، شــایع تر است. براى یافتن علل و انگیزه هاى حسادت کودك، باید محیط زندگى و چگونگى رشــد و تکامل او را مورد بررســى قرار داد و به شــخصیت کســانى که از او نگهدارى مى کنند، توجه نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حسادت، کودکان، والدین، خانواده، تبیعض،اعتماد به نفس، عدالت،تربیت کودک
عوامل بسیار زیادى در حسادت کودکان دخالت دارند، که ازجمله مى توان به تولد نوزاد در خانواده، تبعیض و بى عدالتى والدین در بین فرزندان، حمایت و توجه افراطى از کودك، احساس ناامنى در خانواده، تضاد و اختلاف شــدید بین والدین، مقایسه کودکان با یکدیگر توسط والدین، انتظارات بیجا و بیش از حد والدین از کودك بدون توجه بــه توانایى هاى او، ترس از عدم موفقیت در تحصیل، اضطراب و ناکامى ناشــى از مشکلات خانوادگى و ... اشاره نمود.

چگونه از حسادت کودکان پیشگیرى کنیم؟

کودك، اولین تجربه حســادت خود را معمولا از محیط خانواده کســب مى کند. وقتى دو یا چند کودك در خانواده وجود داشــته باشــند، بدون تردید، بروز حسادت در بین آنان، حتمى است و این تجربه که ناشــى از رابطه ى کودکان در یک خانواده است، مى تواند اثرات بســیار عمیق و شدیدى در زندگى و آینده ى کودك داشــته باشد. اگر والدین با حســادت کــودك، برخورد درستى نکنند، حسادت کودك، تداوم و تشــدید پیدا مى کند و بدون تردید، از لحاظ عاطفى و روانى، مشــکلاتى را بــراى او ایجاد خواهــد کرد. اگر حســادت کودك، خــارج از کنترل شود، ممکن اســت در تمام دوران کودکى، نوجوانى، بزرگسالى و حتى تــا پایان عمر او نیــز ادامه یابد. از ایــن رو والدین باید با بــه کارگیرى روش هاى مختلف، از بروز حسادت در کودکان پیشگیرى کنند. والدین آگاه و مجرب، کســانى هســتند که نســبت به فرزندان خود، رفتــارى محبت آمیز و عادلانــه دارند و هیچ تبعیضى میان آنان قائل نمى‌شــوند. اما والدین نباید با همه ى فرزندان خود به یک روش ثابت و یکســان رفتار نمایند، زیرا خصوصیات، نیازها و خواســته‌هاى کودکان با هم فــرق دارد. از این رو، رفتار والدین باید با کودکان براساس ویژگى ها، توانایى ها و احتیاجات آنان باشد. والدین باید با هر یک از فرزندان خود، مانند فردى مستقل رفتار کنند و به شخصیت آنان، توجه کافى داشــته باشند، اعمال خوب و پسندیده ى آنان را مورد تشــویق قرار دهند و رفتار و عادات بد و ناپسند شان را اصلاح کنند و در مواقع لزوم، وظایفى را به آنان محول نمایند. رفتار مادر، نقش بزرگى در برانگیختن حسادت کودك دارد.

 مادرى کــه در رفتار خود، مهر و محبــت بیش از اندازه به خرج مى دهد و یا در رعایت مقررات انضباطى، ثبات و نظــم ندارد، بیش از مادرى که رفتار متعادل و منظم دارد، موجب برانگیختن حسادت در کودك مى شود. هر چه مــادر در توجه و علاقه به کودکان، رفتارى متعادل و پخته داشته باشد، بروز حسادت در میان کودکان، کمتر خواهد بود. اگر والدین، یک کودك را بیش از ســایر کودکان مورد تشویق و تحسین قرار دهند، به طور یقین، احساســات کودکانى که مورد تشــویق قرار نگرفته اند، به شدت جریحه دار خواهد شد.

 والدین باید از مقایسه ى کودکان با یکدیگر و تبعیض بین آنان، به شدت پرهیز کنند، به کودکان توجه یکسانى داشته باشــند و اگر قصد تشویق یکى از آنان را دارند، نباید موجبات رنجش سایر کودکان را فراهم کنند. به طور کلى براى درمان حسادت کودکان، ابتدا باید علت بروز آن را شناخت و سپس با به کارگیرى روش هاى مناسب، نسبت به درمان آن اقدام نمود.

اقدامات و راهکارهاى زیر مى تواند تا حدود بسیار زیادى براى پیشگیرى از حســادت کودکان، مفید واقع شــود. بنابراین والدین با رعایت آنها، مى توانند گا م هاى مثبت و مؤثرى در این زمینه بردارند:

1-جلــب اعتماد و اطمینان کودك بــه این که مورد توجه و محبت والدین قرار دارد.

2-والدیــن باید در رفتار با فرزندان خــود، عدالت و انصاف را رعایت نمایند.

3-به کودك کمک شود تا احساسات و هیجانات خود را به نحوى تخلیه کند.

4-والدین بایــد قبل از تولد نوزاد، زمینه را بــراى تولد او، آماده نمایند. یعنى با کودك بزرگ تر در ایــن مورد، صحبت کنند و بعد از تولد نوزاد نیز، همچنان کودك را مورد مهر و محبت خود قرار دهند.

5-والدیــن در دعواهــاى کودکان دخالت نکننــد، مگر در مواردى کــه احتمــال آســیب هاى جسمانى وجود داشته باشد.

6-تشویق و هدایت کودکان به نقاشى و بازى هاى گروهى کــه موجب تقویت روحیه ى تفاهم و همکارى در آنان شــود.

7-افزایــش توانایــى و اعتمادبه نفــس کودکان در انجام وظایف محوله.

8-فراهــم آوردن امنیــت عاطفى کــودکان در محیط زندگى، با ایجاد روابط مطلوب خانوادگى.

9-هماهنگــى و همنوایى بیــن الگوهاى خانه و مدرســه جهت تقویت قدرت تصمیم گیرى صحیح در کودکان. والدیــن باید به عنــوان اولین الگوى اخلاقى، بــا رفتار و کردار شایســته، کــودکان را بــه انجام کارهــاى نیک و پسندیده هدایت نمایند.

منبع : ماهنامه شادکامی 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.