تبیان، دستیار زندگی

خانه سبز من (قسمت دوم)

گیاهان نقش مهمی در فضای داخلی دارند؛ با استفاده از اون‌ها یک عنصر زنده رو وارد فضای زندگیمون کردیم که همواره در حال رشد و تغییر هست. اون‌ها هم ظاهری زیبا و هم عملکرد مفیدی در فضای اطراف ما دارند و حس محیط رو تغییر می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه سبز من
در بخش قبل به نقش مهمی که گیاهان در فضای داخلی ایفا می‌کنند پرداختیم؛ گیاهان کیفیت بصری قاب یک پنجره رو بهبود می‌بخشند و می‌تونن به عنوان یک جاذب صدای مزاحم در محیط به برقراری آسایش صوتی کمک کنند. در ادامه برای آشنایی با ویژگی‌های دیگر گیاهان و کاربردشون در فضای داخلی با ما همراه باشید.

گیاهان هوا را تصفیه می‌کنند و کمک می‌کنند در محیط سالمتری زندگی کنیم!
گیاهان ثروت سلامتی و حس خوب رو به افرادی که در اون محیط حضور دارند، هدیه می‌دهند. طی این سال‌ها دانشمندان چیزی که مردم مدت‌هاست به صورت شهودی می‌دونن رو ثابت کرده‌اند: گیاهان باعث می‌شن ما حس بهتری(جسمی و روحی) داشته باشیم. گیاهان ترکیبات آلی فرار مضر موجود در هوا مثل فرمالدئید و بنزن رو از فضای زندگی ما پاک می‌کنند؛ اون‌ها این ترکیبات رو می‌گیرن و به ترکیبات کم ضررتری که به عنوان غذا استفادشون می‌کنن، تبدیل می‌کنند. دانشمندان زیادی در کشورهای مختلف روی این پژوهش کار کرده و همه به نتیجه مشابهی رسیدند.
خانه سبز من
محققان متوجه شده اند که یک گیاه گلدانی(گیاه، ریشه های آن، میکروب های خاک و بستر خاک آن) قادر هست حداقل 70درصد ترکیبات آلی فرار مضر موجود در هوا رو در طول 24ساعت کاهش بده. این ترکیبات مضر به کربن دی اکسید، آب و دیگر ترکیبات بی ضرر تبدیل می‌شوند. گیاهان علاوه بر حذف ترکیبات مضر از هوا، فواید دیگری برای سلامت و داشتن احساس خوب دارند؛ وقتی گیاه در محیط وجود داشته باشه افراد حاضر 40%کمتر دچار سرفه، 30% کمتر دچار گلودرد، 30%کمتر دچار سردرد، 25% کمتر دچار خشکی پوست و 20 درصد کمتر دچار خستگی شده اند.
خانه سبز من
در یک تحقیق مشابه که در یک دفتر اداری انجام شد، نتیجه باورنکردنی بود؛ غیبت‌های ناشی از بیماری در دفتری که گیاه دارد 60 درصد کمتر است. یک تحقیق دیگه نشون میده که کسانی که در اتاق بدون پنجره ای که گیاه داره(در مقایسه با اتاقی که گیاه نداره) کار می‌کنند فشار خون پایین تری دارند و دقت بیشتری دارند. گیاهان گلدانی رطوبت و دمای محیط رو تثبیت می‌کنند و محیطی سالم و راحت‌تر بوجود میارن. گیاهان سطح رطوبت رو در فضای داخل بین 30-60% تثبیت می‌کنن که سطح آسایش برای انسان هست.

برای سوال پیرامون این نوشتار از طریق کانال تلگرام استودیو خلاقیت رایان با ما در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان معماری داخلی استودیو خلاقیت رایان

نویسنده: مهندس فرزانه حسینیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.