تبیان، دستیار زندگی

چطور از روغن کرچک برای درمان یبوست استفاده کنید

بیشتر ما می‌دانیم که استفاده از روغن کرچک فواید زیادی برای بدن دارد، از مصارف موضعی گرفته تا خوراکی. از دوران قدیم، از روغن کرچک به عنوان درمان یبوست و مشکلات دفع استفاده می‌شده است. هر چند استفاده از روغن کرچک، عوارضی دارد اما فواید آن به این عوارض می‌ارزد و حتی پزشکان آن را به عنوان دارو تجویز می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

روغن کرچک

روغن کرچک از گیاهی به نام ریسینوس کومونیس گرفته می‌شود. دانه‌های کرچک حاوی عنصری به نام ریسین هستند که برای سلامت ما خطرناک است. ریسین، عامل کُشنده‌ای است که اگر مصرفش کنیم، ما را خواهد کُشت! از این رو، باید مراقب باشید و نوع خوب آن را خریداری کنید، ضمناً هرگز از میوه‌ی یا دانه‌های آن نخورید.


استفاده از روغن کرچک برای برطرف کردن یبوست


فایده‌ی استفاده از روغن کرچک برای برطرف کردن یبوست، مدت‌هاست که ثابت شده و در گذشته در بسیاری از خانه‌ها مصرف می‌شد، اما به دلیل پایین بودن ارزش غذایی آن، کمتر از آن استفاده می‌کنیم. روغن کرچک به شما کمک می‌کند روده‌ی کوچک و بزرگ را تحریک کرده و راحت‌تر ضایعات را از بدن دفع کنید. روغن کرچک، یک عامل قوی است که کولون را از مدفوع پاک می‌کند. روغن کرچک، رطوبت را در روده‌های کوچک و بزرگ حفظ می‌کند، در نتیجه دفع راحت‌تری خواهید داشت.

روغن کرچک برای درمان یبوست عالی است و دوز مصرفی آن معمولاً حدود یک قاشق غذاخوری برای بزرگسالان و یک قاشق چای‌خوری برای کودکان است. روغن کرچک، طعم تلخی دارد و ممکن است نوشیدن و بلعیدن آن دشوار باشد، چون طعم بدی روی زبان و در حلق باقی می‌گذارد.

بیشترین مقدار محتوای روغن کرچک، اسید چربی به نام ریسینولئیک اسید است که سطح عضلات روده‌ها را نرم و روان می‌کند. این روغن با گیرنده‌های روده ترکیب شده و انقباضات شدید ایجاد می‌کند

دادن حتی یک قاشق بسیار کوچک از آن به بچه‌ها واقعاً کار سختی است. در این موارد می‌توانید روغن کرچک را با آب پرتقال یا آب آلو ترکیب کنید. البته بهتر است بینی کودک را بگیرید، چون بوی روغن کرچک ممکن است باعث شود به محض نوشیدن، آن را برگردانند.

بعد از حدود ۴ تا ۶ ساعت، احتمال اینکه دچار اسهال ناگهانی بشوید زیاد است. حتماً جایی باشید که دسترسی فوری به دستشویی داشته باشید.

مکانیسم اثر روغن کرچک برای یبوست


بیشترین مقدار محتوای روغن کرچک، اسید چربی به نام ریسینولئیک اسید است که سطح عضلات روده‌ها را نرم و روان می‌کند. این روغن با گیرنده‌های روده ترکیب شده و انقباضات شدید ایجاد می‌کند.

عوارض جانبی روغن کرچک


هرچند روغن کرچک، یکی از بهترین راهکارها برای یبوست است اما عوارض جانبی نیز دارد. اگر با هر یک از عوارض زیر روبرو شدید، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشکتان تماس بگیرید.

۱. اگر باردار هستید، روغن کرچک برایتان خوب نیست چون می‌تواند موجب حساسیت معده شده و مشکلاتی برای جنین ایجاد کند.

۲. دردهای شکمی، معده درد، اسهال، تهوع و ضعف، برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی هستند که ممکن است زود برطرف شوند. اما اگر تشدید شدند، زودتر به پزشک مراجعه کنید.

۳. اگر با هرگونه علامت آلرژیک روبرو شدید، استفراغ کردید، کهیر زدید، دچار سرگیجه شدید، گرفتگی عضله داشتید و یا هر مشکل غیرعادی دیگری برایتان پیش آمد، استفاده از روغن کرچک را متوقف کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.