پای سخنان امام مهدی(عج)
این کلام از پاسخ هایی است که از ناحیه مقدسه امام مهدی(عج) در جواب مسائل جعفر بن محمد اسدی، صادر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : يکشنبه 1396/07/16
اهمیت نماز
«ما ارغم انف الشیطان افضل من الصلاه فصلّها و ارغم انف الشیطان؛ هیچ چیزی چون نماز، بینی شیطان را به خاک نمیمالد، پس نمازبگزار و بینی شیطان را به خاک بمال». 1این کلام از پاسخ هایی است که از ناحیه مقدسه امام مهدی(عج) در جواب مسائل جعفر بن محمد اسدی، صادر شده است.
نماز اول وقت
«ملعونٌ ملعونٌ من أخَّر الغداه الی ان تنقضی النجوم؛ از رحمت خدا دور باد، از رحمت خدا دور باد، کسی که نماز صبح را تا موقعی که ستارگان ناپدید بشوند، به تاخیر بیندازد»2این حدیث قسمتی از توقیعی است که در جواب سؤال محمد بن یعقوب از ناحیه مقدسه رسیدهاست. امام مهدی(عج) در این توقیع تأکید فراوانی بر نماز اول وقت میفرمایند.
در روایات ما وقت فضیلت نماز، همان اول وقت است که از آن به «رضوان الله» تعبیرشده است. شاید فایده نماز اول وقت این باشد که چون امام مهدی(عج) هم در اول وقت نماز می خواند، به برکت نماز آن حضرت، خداوند نماز ما را هم قبول کند.
عمل به دستورات خدا
«من کان فی حاجه الله عزوجل کان الله فی حاجته؛ هر کس به دنبال مقصد خداوند عزوجل باشد، خداوند نیز برآورنده حاجت اوست.» 3این حدیث را شیخ صدوق درضمن پیامی از امام مهدی(عج) به حلیسی نقل میکند.
تعبیر حاجت خداوند با توجه به بینیازی خداوند، میتواند مصادیق گوناگونی داشته باشد:
الف) خدمت به خلق و مردم؛ به این معنا که هر کس حاجت مردم را به جا آورد، گویا حاجت خداوند را به جا آورده است.
ب) مراد از حاجات الهی دستورهای خداوند، اعم از اوامر و نواهی باشد که مطیع آنها برآورده کنندة مقاصد الهی است.
ج) اگر انسان کاری را انجام دهد که اجرایش مطلوب و خواسته خداوند باشد، خداوند نیز کارهای او را اصلاح میکند.
استغفار در حق دیگران
«لولا استغفار بعضکم لبعض لهلک من علیها؛ اگر طلب آمرزش برخی از شما برای دیگری نبود، تمام اهل زمین هلاک می شدند.»4امام مهدی(عج) در حدیثی طولانی خطاب به فرزند مهزیار، شیعیان را به استغفار و دعا در حق یکدیگر ترغیب میکند، زیرا از آثار و برکات آن، رفع عذاب از روی زمین و اهل آن است.
از این حدیث دو نکته استفاده می شود:
الف) گناه، باعث هلاکت و عذاب مردم در همین دنیا میشود.
ب) استغفار سبب مغفرت است، خصوصا اگر در حق یکدیگر باشد.
در قرآن کریم (انفال/33) آمده است که : « خداوند آنان را درحالی که استغفار میکنند هرگز عذاب نخواهد کرد»
حفظ اموال مردم
«فلا یحلّ لأحد أن یتصرّف من مال غیره بغیر إذنه؛ برای هیچ کس جایز نیست که بدون اجازه صاحب مال، در مالش تصرف کند».5این کلام بخشی از جوابی است که حضرت در پاسخ به سؤالات اسدی ، مرقوم میدارند.
همانطور که در قرآن کریم(نساء/29) آمده است که« اموال خود را بین خودتان به باطل نخورید»، از این حدیث استفاده میشود که مال مسلمان نیز مانند آبرو و جانش باید محفوظ باشد و دیگران نباید چشم سویی به آن داشته باشند. کسی حق ندارد مال دیگری را به زور و به غیر از راههای شرعی مثل تجارت، بیع، ارث، اجاره و... به تصرّف خود در آورد.
برگرفته از: شرح چهل حدیث از حضرت مهدی)عج)، علی اصغر رضوانی.
پی نوشت ها :
1. کمال الدین، ج2، ص 520 ح 49؛ وسائل الشیعه ، ج4 ص 236 ح5033.
2. الغیبه طوسی، ص 271، ح 236 ؛ وسائل الشیعه، ج4، ص 201ح 4919.
3. کمال الدین، ج2 ص 493 ح 18؛ بحارالانوار ، ج51، ص 331ح 56.
4. دلائل الامامه ، ص 297.
5. کمال الدین ، ص 521، ح 49؛ وسائل الشیعه ج9، ص 540-541 ، ح 12670.
منبع : پایگاه حوزه