تبیان، دستیار زندگی

آگهی‌های روزنامه‌ای برای ازدواج

در تمام مدت عمر آدمی مهیا و آماده پذیرش روش‌های تـربیتی می باشد،این استعداد از اولین لحظه‌ای که چشمان‌ شفاف کودک به روی این جهان روشن گشوده می شود تا پیش از لحظه‌ای‌ که‌ برای آخرین بار دیدگان او بی فروغ می گردد،به همراه او بوده می تواند از آن بهره‌ مند گردد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
آگهی‌های روزنامه‌ای برای ازدواج
دل کودک همچون زمین خالی است‌ که‌ آمـاده‌ پرورش هـرگونه بذری است.(علی علیه السلام)
یک مادر خوب به صد استاد و آموزگار می ارزد... و طفلی‌ که در دامـان مادر خود به خواب رفته‌ نسل آتیه را تشکیل می دهد و کیفیت‌ اخلاقی و شخصیت‌ وی در‌ آتیه‌ مـربوط به سرمشق و تربیتی است کـه از نـخستین‌ مربی خود مادر گرفته است».(امرسن)

هرگاه مرد زنی را فقط برای زیـبائی یـا ثروت بـه همسری گزیند‌ خداوند‌ نظر لطف خود را از او بردارد و اگر او را برای دین و تقوی انتخاب کند خداوند مال و زیبائی؛هر دو را بـر وی‌ ارزانی دارد


انسان برای تربیت و تکامل معنوی آفریده شده،روی همین‌ اصل در تمام مدت عمر آدمی مهیا و آماده پذیرش روش‌های تـربیتی می باشد،این استعداد از اولین لحظه‌ای که چشمان‌ شفاف کودک به روی این جهان روشن گشوده می شود تا پیش از لحظه‌ای‌ که‌ برای آخرین بار دیدگان او بی فروغ می گردد،به همراه او بوده می تواند از آن بهره‌ مند گردد.
ایـن نـکته نیز مسلم است که برای هر کاری زمانی خاص در نظر گرفته شده‌ است‌ مثلا تربیت جسمی برای انسان در هر دوره ی امکان پذیر نیست بلکه در آن موقعی که عضلات آدمی‌ در حال رشـد و نـمو است،تربیت جسمی به آسانی و سهولت صورت می پذیرد؛ولی‌ در‌ آن سن‌ و سالی که قوای جوانی از بین رفته و نیرو و بنیه در حال نقصان است تربیت جسمی چندان اثر و فایده نخواهد داشت...
برای تـربیت روحـی انسان نیز دوره‌هائی در‌ نظر‌ گرفته‌ شده،یکی از بهترین دوره‌ های‌ آن‌ با زمان کودکی انسان تطبیق می نماید،چه در این دوران صفحه ی خاطر او از هر عیب‌ و نقصان اخلاقی خالی بوده، همانند‌ آئیـنه‌ هـر‌ نـقش و نگاری در برابر آن قرار گیرد،فـورا‌ مـنعکس‌ خـواهد شد.روی همین نکته این دوره از عمر در مقابل فصل های دیگر زندگی امتیاز خاصی به خود گرفته است‌.
اولین‌ آموزشگاه‌ علماء و دانشمندان علم اخلاق مـراحل تـربیتی انـسان را تقسیم‌ بندی‌ کرده‌ و اولین مرحله ی تریبت روحی را دوران طفولیت دانـسته عـقیده دارند که تربیت و تکامل‌ از همان موقعی که کودک‌ در‌ دامان‌ پر مهر و محبت مادری جای گرفته و از پستان او شیر می‌ مکد‌ آغاز‌ مـی‌ گردد، روی ایـن اصـل محیط خانواده نخستین مدرسه و آموزشگاه پرورش‌ اخلاقی محسوب می گردد.بـرخلاف سایر آموزشگاه ها‌؛آموزگاران‌ این‌ مدرسه پدر و مادر می‌باشند.
تأثیرات بارز و عمیقی که محیط خانه،در روحیه‌ کودکان‌ به جای‌ می گذارد؛مـرهون سـه‌ جـهت است:
1-تأثیراتی که یک عمل خوب در روح و روان ما‌ به جای‌ می گذارد‌،هیچ گاه قـابل‌ مـقایسه با پند و اندرزهائی که معمولا شنیده نمی‌ باشد.پایه تربیت کودک روی‌ روش‌ های عملی پدر و مادر قـرار گـرفته اسـت.
2-در موقعی که کودک به مدرسه ی خانه‌ قدم‌ می گذارد‌ صفحه خاطر او از هرگونه نقشی خـالی‌ اسـت؛و هـیچ مانعی از برای پذیرفتن نقش‌ تعلیم‌ و تربیت،در بین نیست.
3-کودک در مدرسه ی خانه هرچه بیاموزد مـانند نـقوشی کـه‌ بر‌ سنگ‌ ترسیم یافته باشد دوام‌ و ثبات داشته به این زودی ها زوال‌پذیر نخواهد بود..
چـه بـسیار از پدران‌ و مادرانی‌ که در اثر نادانی و جهالت،آغار تربیت روحی کودک‌ را زمان مدرسه‌ رفـتن‌ او‌ دانـسته عـقیده دارند که می بایستی تربیت اخلاقی توسط آموزگاران‌ مدرسه صورت پذیرد و این غفلت و نادانی‌ سـبب‌ مـی شود‌ که از حساس ترین دروه عمر کودک‌ استفاده نشود و کودک در نتیجه عدم‌ مراقبت‌ بسیاری از اعمال نـاپسند را بـه صفحه خـاطر سپرده‌ باشد،بدون مبالغه همین مسامحه و سهل‌ انگاری ها سهم به سزائی‌ در‌ مفاسد اخلاقی فردی و اجتماعی خواهد داشـت.
تـحقیقات نوین عصری نشان می دهد که‌ بیشتر‌ مجرمین جوان،در خانواده‌ های بی‌ بند و بار کـه‌ بـه وظیفه‌ خـود‌ آشنا نیستند؛ تربیت شده‌اند؛به طور کلی بحران های‌ اجتماعی‌ در برخی‌ از ممالک در ابتدا به شکل بحران های تربیت خـانوادگی جـلوه مـی کند.

 اولین‌ آموزشگاه‌ علماء و دانشمندان علم اخلاق مـراحل تـربیتی انـسان را تقسیم‌ بندی‌ کرده‌ و اولین مرحله ی تریبت روحی را دوران طفولیت دانـسته عـقیده دارند که تربیت و تکامل‌ از همان موقعی که کودک‌ در‌ دامان‌ پر مهر و محبت مادری جای گرفته و از پستان او شیر می‌ مکد‌ آغاز‌ مـی‌ گردد، روی ایـن اصـل محیط خانواده نخستین مدرسه و آموزشگاه پرورش‌ اخلاقی محسوب می گردد.بـرخلاف سایر آموزشگاه ها‌؛آموزگاران‌ این‌ مدرسه پدر و مادر می‌باشند.


البته‌ نقش‌ اصلی تعلیم و تربیت در مدرسه‌ خانواده‌ به عهده مادر‌ است‌ چه‌ او بـه مراتب‌ بـیش از پدر در‌ اخلاق‌ و رفتار طفل نفوذ و تأثیر دارد؛و به همین جهت تربیت‌های اخلاقی وی دارای اهمیت‌ بسیار‌ می باشد،-در اسلام هم فرمانروائی خـانه‌ بـه عهده زن سپرده‌ شده‌ است‌،در نهج الفصاحه از رسول‌ اکرم‌(صلی الله و علیه وآله)چنین حدیث می کند که رسـول خدا فـرموده: (کل نفس من بنی آدم سیدة فالرجل‌ سـید‌ اهـله و المـراة سیدة بیتها)یعنی‌ هریک‌‌ از‌ فرزندان آدم فرمانروائیست‌،مـرد‌ فـرمانروای خانواده ی خود و زن‌ فرمانروای‌ خانه‌ خویش است.
امروز برخی به تربیت فرزند اهمیتی نـداده و بـه خیال اینکه به آزادی آنان صدمه‌ای‌ وارد‌ نـشود،شـانه ی خود را از انـجام‌ ایـن‌ وظـیفه بزرگ‌ خالی‌ نموده‌ تربیت کودک را فـدای‌ شـب‌ نشینی‌ ها و تفریحات خود می‌نمایند.به این افراد باید خاطر نشان ساخت که این گـریز و فـرار از‌ تربیت‌‌ فرزند علاوه بر اینکه تـخلف از‌ مقدس‌ترین‌ و مهمترین‌ وظائف‌ زنـان‌ اسـت،اصولا بزرگترین‌‌ خیانتی‌ است کـه نـسبت به مسائل پرورشی و روحی کودک توسط مادر انجام می گیرد از این بیان‌ ضمنا این‌ نـکته‌ روشـن‌ می‌گردد که ارتباط مستقیمی مـیان اخـلاق خـانواده‌ و اخلاق‌ و تربیت‌ کـودک‌‌ وجـود‌ دارد‌، هرقدر پایه ی اخلاقی پدر و مـادر عـالی‌تر باشد به همان نسبت زمینه ی پرورش اخلاق‌ کودک مناسب‌تر و مهیاتر خواهد بود.
پس باید این نکته را در نـظر گـرفت که چگونه‌ باید شالوده ی زندگی خـانواده را ریـخت‌ تا وضـع روحـی و اخـلاقی آن عالی باشد.

تشکیل خـانواده از نظر اسلام

اسلام برای بقاء نسل بشر و بهبود اوضاع‌ روحی مسلمانان و اجتناب از مفاسد‌ اخلاقی‌ در مـوضوع«ازدواج»و تـبدیل زندگی فردی به اجتماعی‌ تاکیدات عدیده و بـی شماری نـموده؛عـلاوه بـر ایـن امتیازات مخصوصی بـرای افـرادی که همسر دارند قائل شده است مثلا خواب و آسایش مرد معیل‌ را‌ به عبادت ها و روزه‌های مستحبی مرد مـجرد بـرتری داده و رسـول اکرم(صلی الله و علیه وآله)تشکیل خانواده را از سنن پیامبران و بالاخص از سـنت‌های‌ نـیکوی خـود قـلمداد کـرده، و هـرکه‌ از‌ آن اعراض کند در واقع‌ از‌ کیش و آئین او دوری‌ جسته است.
ولی با این همه نباید از این نکته غفلت کرد که تمام این تاکیدات مربوط باصل کلی‌ ازدواج‌ می باشد‌ ولی در تعیین و انـتخاب‌ همسر‌ حدود و قیودی بیان نموده است چه تمام این تشویق‌ و ترغیب‌ها راجع باصل ازدواج برای هدف مقدسی بوده که اسلام در نظر داشته و چون اندک‌ غفلتی در تعیین همسر ممکن است‌ وصول‌ بـه آن هـدف را خنثی کرده،اساس معنوی ازدواج را به مخاطره اندازد،از این روی در تعیین همسر مراقبت و اهتمام فراوان نموده است،و این‌ مراقبت‌ها برای آن ست که مرحله ی ازدواج یکی‌ از‌ مراحل خطرناک‌ زندگی به شمار آمده،در سعادت و شقاوت افـراد تـأثیر بسزائی دارد؛در کتاب وافی و وسائل از امام صادق‌(علیه السلام)چنین‌ روایت شده که فرمود:«انما المرأة قلادة فانظر ما تتقلد‌»یعنی‌ زن‌ همانند گردنبندی‌ اسـت کـه به گردن آدمی افکنده می شود، پس دقـت و تـأمل کن تا چه بگردن می‌ افکنی. ‌‌
امام‌ صادق(علیه السلام) فرموده که از رسول اکرم(صلی الله و علیه وآله)از موضوع زناشوئی پرسشی شد. آن حضرت در‌ جواب‌ فرمود‌: «بلی می باید همسری اختیار کنی ولی سـعی کـن که همسرت از زنان دیـندار بـاشد»
رسول‌ اکرم(صلی الله و علیه وآله) در ضمن خطبه‌ای فرمود:ای مردم از گیاهان سبزی که در زمین‌ متعفن می روید اجتناب کنید‌ سؤال‌ شد که منظور از گیاهان سبزی که در زمین متعفن می روید چیست؟رسول اکرم فرمود:«زن‌ زیباروئی است کـه در مـحیط آلوده و فاسد رشد و نمو؛نموده است».
در روایت دیگر امام جعفر صادق‌(علیه السلام)چنین می‌فرماید:«اذا تزوج الرجل المرأة لجمالها او لمالها و کل الی ذالک و اذا تروجها لدینها رزقه الله المال و الجمال» یعنی«هرگاه مرد زنی را فقط برای زیـبائی یـا ثروت بـه همسری گزیند‌ خداوند‌ نظر لطف خود را از او بردارد و اگر او را برای دین و تقوی انتخاب کند خداوند مال و زیبائی؛هر دو را بـر وی‌ ارزانی دارد،این دو سه مورد نمونه ی کوچکی‌ از نظر و هدف اسلام اسـت در تـعیین هـمسر.

در اسلام هم فرمانروائی خـانه‌ بـه عهده زن سپرده‌ شده‌ است‌، در نهج الفصاحه از رسول‌ اکرم‌(صلی الله و علیه وآله)چنین حدیث می کند که رسـول خدا فـرموده: (کل نفس من بنی آدم سیدة فالرجل‌ سـید‌ اهـله و المـراة سیدة بیتها)یعنی‌ هریک‌‌ از‌ فرزندان آدم فرمانروائیست‌،مـرد‌ فـرمانروای خانواده ی خود و زن‌ فرمانروای‌ خانه‌ خویش است.


آگهی های ازدواج
امروز که عصر دانش و فرهنگ است و سطح معلومات عمومی بالا رفته؛باید دید تشکیل‌ خانواده روی چـه ‌ ‌مـحوری دور‌ می زند؟برای این‌ منظور به مجلات کشور که نوعا مظهر افکار عامه بوده و تمایلات نوع مـردم در آن مـنعکس مـی شود باید مراجعه نمود و به صفحه‌ای که اختصاص‌ به آگهی‌های ازدواج دارد توجه کرد.
یکی می نویسد‌:جوانی‌ هستم‌ 22 ساله چـشم و ابرو مشکی‌‌ دیگری‌ نوشته‌ جوانی هستم 21 ساله بسیار خوشگل!!سومی می نویسد من بـیست سال دارم‌ حاضرم بـا دوشـیزه‌ای که قدش یک متر و هشتاد سانتیمتر است‌ ازدواج‌ کنم‌،ضمنا یک میلیون‌ ریال از پدر به ارث برده‌ام‌.
خلاصه‌ در این آگهی‌ های ازدواج همه چیز یافت می‌شود. خصوصیات قد؛ زیبائی اندام؛ رنگ صورت؛ مو و شخصیت مالی؛ولی از‌ چـیزی‌ که‌ پایه و اساس‌ زندگی خانواده محسوب می شود یعنی از اخلاق؛دین‌ و تقوی عین و اثری دیده نمی شود؛بلکه‌ همه بر محور جمال و مال می گردند،و از اینجا به خوبی معلوم می شود که‌ ازدواج های‌ عصر‌ اتم بـا بـرده‌ فروشی‌ های قرون وسطی بی‌ شباهت نیست.ای کاش لا اقل‌ این‌ آگهی های مسخره پایه و بهانه تشکیل خانواده‌ای می شد و اعلان‌ کنندگان راستی به چنین پیشنهادهائی اقدام می‌نمودند ولی متأسفانه معلوم‌ شده‌ که‌ خود این کار هم وسیله‌ای بـرای مـقاصد شوم و اغراض پستی شده است‌!..
در‌ خواندنی ها‌ شماره ی 23 سال 21 چنین نوشته:چندی پیش در یکی از نشریات اطلاعات‌ درد و دل‌ مهندسی‌ چاپ‌ شد و خلاصه مطلب این بود که زنی به آگهی ازدواج او پاسخ داده؛و مدت‌‌ شـش‌ مـاه تمام،از او سواری کشیده؛و آخرش هم گذاشته رفته آمریکا،در ضمن‌ این‌ آقا‌ شرح داده بود که چگونه سی چهل نفر زن چهل و پنجاه ساله خود را‌ بیست‌ و بیست و پنج ساله جا زده و می خواستند او را گول بـزنند!
مـضحک تر ایـنکه بعد زنی‌ تلفن‌ کرده‌ بـود و مـی گفت:کـه همین آقای مهندس که خود را چنان‌ مظلوم و گول‌ خورده و معصوم قلمداد می کند‌ خودش‌ یک زن و سه بچه دارد و با وجود این اعلان‌ ازدواج در مجلات چاپ کرده و زن ها‌ و دخـتران‌ مـردم‌ را گول می زند!این زن ادعا می کرد که خود او یـکی از قـربانیان همین آقای‌ مهندس‌ است‌!.
این است سرانجام مردمی که به تقلید کورکورانه غربی ها راه زندگی صحیح و سعادت‌ بخش‌ را‌ گم‌ کنند اساسا ازدواج یک امـر حـیاتی اسـت آیا از راه اعلان در روزنامه‌ها می توان باین امر‌ حیاتی‌‌ صورت داد و همسر خـوبی پیدا کرد و خوب زندگی کرد؟وانگهی آیا خصوصیات قد و شکل‌ و شمایل‌‌ در زندگی خانوادگی از طرز تربیت و محیط‌ پرورش‌ و شرائط‌ زندگی مـؤثرتر مـی باشد؛ کـه همه بر محور‌ آن‌ می چرخند؟!..به طور مسلم مقدار زیادی از فساد اجتماعی مـا مـعلول‌ همین طرز فکرهاست که‌ پیوندهای‌ ازدواج روی اصول عقلائی نبوده‌،بلکه‌ برپایه هدف های‌‌ مادی‌ و هوس های‌ جوانی قرار گـرفته،لذا بـسیاری از‌ ازدواج های‌ کنونی پیش از آنکه بهاری‌ از آن گذشته باشد؛ از هم پاشیده‌ و یگانه‌ ثمری که از ایـن ازدواج و پیـوند‌ حـاصل می گردد، همان ناراحتی‌های‌ روحی‌ و روانی است که دامنگیر طرفین‌ می شود‌،و تا مدت ها آنها را شـکنجه‌ و عـذاب مـی دهد.

منبع:
«درس هایی از مکتب اسلام » فروردین 1340، سال سوم - شماره 2

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.