تبیان، دستیار زندگی

خانه سبز من (قسمت اول)

گیاهان نقش مهمی در فضای داخلی دارند؛ با استفاده از اون‌ها یک عنصر زنده رو وارد فضای زندگیمون کردیم که همواره در حال رشد و تغییر هست. اون‌ها هم ظاهری زیبا و هم عملکرد مفیدی در فضای اطراف ما دارند و حس محیط رو تغییر می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه سبز من
عملکرد گیاهان در فضای داخلی خیلی بیشتر از یک عنصر دکوراتیو هست، اون‌ها اعضای یک خانه رو دورهم جمع می‌کنند، به اون‌ها کمک می‌کنند که احساس آرامش بدست بیارن. با استفاده از گیاه می‌تونید چیدمان فضاتون رو تکمیل کنید بدون اینکه حضور اون گیاه تداخلی با دیگر عناصر فضای داخلی منزلتون داشته باشه.

گیاه به عنوان قاب یک فضا
یک گیاه می‌تونه به عنوان یک قاب عمل کنه و توجه رو به سمت فضای پشتش جلب کنه. یک روش معمول برای تحقق این هدف اینه که از چیدمان متقارن گیاهان در فضای مورد نظرمون استفاده کنیم، برای مثال از دو گلدان در دو طرف یک در ورودی استفاده کنیم. این کار رو می‌تونیم در دو طرف ورودی یک آسانسور یا راه پله هم انجام بدیم. یک جفت گیاه می‌تونه یک منظره خاص پشت پنجره رو قاب کنه و توجه رو به سمتش بکشونه؛ بنابراین اگر در منزلتون پنجره ای دارین که به چشم انداز زیبایی مشرف هست حتما این روش رو امتحان کنید.
خانه سبز من
خونه جایی هست که باید اونجا احساس آرامش داشته باشیم، پس اگر پنجره‌ای دارید که به منظره خوشایندی مشرف نیست، گیاهان می‌تونن منظره ای که خیلی دلخواهتون نیست رو تا حدی بپوشونن، بدون اینکه باعث کاهش جدی تو مقدار نور طبیعی ورودی شوند.

گیاهان روی انعکاس صدا در فضا تاثیر می‌گذارند و صدای مزاحم رو کم می‌کنند!
گیاهان از راه‌های مختلف به ما کمک می‌کنند تا صدای مزاحم رو بدون تغییر کلی در طراحی داخلی فضا تغییر بدیم. برای اینکه درک بهتری از صدای مزاحم در فضا داشته باشید؛ دفعه بعدی که در یک رستوران پر ازدحام هستید، به فضای اطرافتون نگاه کنید: سطوح سخت زیادی مثل دیوارها، کف، سقف، مبلمان و ... رو می‌بینید که فاقد پوششی برای جذب صدای هستند بنابراین هر صدای مزاحمی که در فضا پخش میشه (بدون اینکه جاذبی در مسیرش قرار داشته باشه) پیش میره و در کل فضا می‌پیچه، بنابراین مردم هم برای اینکه صدای یکدیگرو بشنون بلندتر با هم حرف می‌زنند و... احتمالا شما فرار رو به قرار در چنین فضایی ترجیح خواهید داد!
خانه سبز من
تحقیقات نشون داده اند که وجود گیاهان در فضای داخلی می‌تونه تاثیر مهمی در جذب صدای مزاحم داشته باشه، بخصوص در اتاق‌هایی که سطوح سخت زیادی مثل دیوارها، سقف و کف(در صورتی که کف با موکت پوشونده شده باشه جزو سطوح سخت قرار نمی‌گیره) و ... وجود دارند، اثاثیه کمی داخلشون هست یا مقدار کمی پارچه (که جاذب صدای مزاحم هست) در اون فضا به کار رفته. بنجامین، دراسیناها مثل بامبو، اسپاتی فیلوم (که از خانواده شیپوری هاست)، شفلرا و به خصوص پتوس قلبی در این زمینه بسیار موثرند.
خانه سبز من
می‌بینید که حضور گیاهان در فضای داخلی صداهای مزاحم رو کمتر و حس دعوت کنندگی رو بیشتر می‌کنه...
در قسمت بعد با ویژگی‌های دیگری از این نعمت سبز و باطراوت در فضای داخلی آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید...


برای سوال پیرامون این نوشتار از طریق کانال تلگرام استودیو خلاقیت رایان با ما در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان معماری داخلی استودیو خلاقیت رایان

نویسنده: مهندس فرزانه حسینیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.