تبیان، دستیار زندگی

حکم فقهی لعن و نفرین دشمنان اهل بیت

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در تبیین حکم فقهی لعن و نفرین دشمنان اهل بیت(ع) گفت: برائت از دشمنان اهل بیت(ع) باید در تمام طول سال الگوی زندگی یک مسلمان باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حکم فقهی لعن و نفرین دشمنان اهل بیت
حجت الاسلام والمسلمین افتخاری، کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به این که تولی و تبری از اصول و فروع دین بوده و به معنای دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداوند است، گفت: امام رضا(ع) در یک حدیث نورانی در این زمینه می فرمایند«كَمالُ الدّینِ وِلایَتُنا وَالبَراءَةُ مِن عَدُوِّنا»كمال دین، در ولایت ما و بیزاری از دشمنان ماست.
وی افزود: همچنین امام سجاد(ع) در یک حدیث نورانی می فرمایند«مَن اَحبَّ اَعداءَنا فَقَد عادانا وَ نَحنُ مِنهُ بَراءٌ واللهُ عزَّ وجلَّ مِنهُ بَریءٌ» یعنی کسی که دشمنان ما را دوست بدارد با ما دشمنی کرده و ما از او بیزاریم و خداوند متعال نیز از او بیزار است.
کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: با توجه به احادیث بیان شده اهمیت تولی و تبری به خوبی آشکار می شود و تولی و تبری به این معنا نیست که انسان ظاهر از دشمنان خدا و دشمنان اهل بیت(ع) بیزار باشد بلکه این بیزاری باید در قلب ما و رفتار ما نمود داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین افتخاری ادامه داد: کسی که در عمل به اصل تولی و تبری پایبند است خط خود را از خط دشمنان جدا کرده، قلبا به آنها میل نداشته و سیره عملی او با دشمنان کاملا متفاوت است و فقط بر اساس سیره عملی اهل بیت(ع) عمل می کند؛ بنابراین کسانی که در ظاهر ادعای تولی و تبری دارند ولی عملا در خط و مشی دشمنان اهل بیت(ع) حر کت می کنند به این اصل از اصول دین معقتد نیستند.
وی افزود: تولی و تبری در دو بعد لفظی و عملی قابل تفکیک است و بعد لفظی تبری شامل برائت از دشمنان و لعن و نفرین آنها می شود.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در روایت ها بر لعن دشمنان اهل بیت(ع) و قاتلان امام حسین(ع)، لعن منافقان پنهان در جامعه، و بر لعن و نفرین بدعت گذاران در دین تأکید شده است.
حجت الاسلام والمسلمین افتخاری ادامه داد: لعن و نفرین دشمنان اهل بیت(ع) تنها محدود به ماه محرم نیست بلکه در تمامی ایام سال این لعن و نفرین و برائت باید الگوی عملی زندگی یک مسلمان باشد.
وی با اشاره به حکم فقهی و لعن و نفرین بیجا، یادآورشد: لعن و نفرین بیجا به خود انسان بر می گردد و انسان حق ندارد که شیعه و دوستدار اهل بیت(ع) به ویژه فرزندان خود را مورد لعن و نفرین قرار دهد.
منبع: خبرگزاری رسا