تبیان، دستیار زندگی

استاد جامعه الزهرا تبیین کرد؛

راهبردهای امام سجاد برای تبیین ابعاد واقعه عاشورا

استاد جامعه الزهرا(س) خطبه خوانی و سخنرانی، گریه فراوان بر امام حسین(ع)، تعلیم بردگان و دعا را از راهبردهای مهم امام سجاد(ع) برای تبیین ابعاد واقعه عاشورا برشمرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
راهبردهای امام سجاد برای تبیین ابعاد واقعه عاشورا
خانم صفایی، استاد جامعه الزهرا(س) با بیان این که امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) وظیفه و رسالت خود را به عنوان امام معصوم و جانشین امام حسین(ع) آغاز کردند، گفت: حضرت زینب(س) نیز در تمام مسیر اسارت با توجه به راهبردهای امام سجاد(ع) اقدام به افشاگری علیه یزید و تبیین ابعاد مختلف واقعه عاشورا کردند.
وی افزود: با خطبه خوانی های امام سجاد(ع) در مسیر حرکت کاروان اسراء در کوفه و در شام مردم متوجه جایگاه امام سجاد(ع) به عنوان امام بعد از امام حسین(ع) شدند و شیعیان دریافتند که پس از امام حسین(ع) باید به امام سجاد(ع) اقتداء کنند.
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: با توجه به این که در دوران امامت امام سجاد(ع) حکومت همچنان در دست یزید و خاندان بی امیه بود و با حاکمیت این خاندان اختناق و سکوت خاصی بر جامعه حاکم شده بود امام سجاد(ع) به جای مبارزه مستقیم با دستگاه حاکمیت به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبردهای مختلف با آنها به مبارزه برخواستند.
صفایی ادامه داد: یکی از راهبردهای امام سجاد(ع) برای مقابله با فساد دستگاه حکومتی بنی امیه گریه زیاد بر امام حسین(ع) بود زیرا مردم با دیدن اشک های امام سجاد(ع) علت را از ایشان جویا شده و حضرت با تبیین موضوع زمینه روشنگری و بیداری مردم را فراهم می کردند.
وی با بیان این که امام سجاد(ع) پیام رسان واقعه عاشورا هستند، گفت: امام سجاد(ع) برای این که بتوانند به عنوان امام احکام دینی را در جامعه اسلامی برای مردم آن روز تبیین کنند قالب دعا را انتخاب کرده اند و برای نمونه در قالب دعا برای مرزداران سرزمین اسلامی و یا در قالب دعا برای پدر و مادران وظایف فرزندان نسبت به والدین و وظیفه مرزداران را در جامعه اسلامی تبیین کرده و ایشان در قالب دعاهای مختلف وظایف اقشار مختلف را بیان فرموده اند که کتب صحیفه سجادیه و رساله حقوق ایشان از جمله مهم ترین آثاری است که گویایی این مطلب است.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: از آن جایی که در آن زمان امکان ملاقات عمومی مردم با امام سجاد(ع) وجود نداشت و امام نمی خواسند که بهانه به دست حاکمان بنی امیه داده و زمینه شهادت خود و یارانشان را فراهم کنند به همین دلیل با خریداری غلام و با رفتار و منش خود این غلامان را بر اساس سیره نبوی تربیت می کردند و آنها را آزاد می کردند که این رفتار امام با دو هدف انجام شد در ابتدا اینکه سیره برخورد با غلامان و حقوق و مزایای آنها را به امت اسلامی یادآوری کرده و دوم با این کار امام عملا در جامعه آن زمان اقدام به تربیت مبلغ دینی کرده و این مبلغان فرهنگ اصیل اسلامی را با رفتار و کردار خود در جامعه ترویج می کردند.
صفایی افزود: مبلغان دینی وظیفه دارند که با تأسی از امام سجاد(ع) با پایبندی عملی به حق و سیره اهل بیت(ع) حق و حقیقت و اسلام ناب محمدی را در جامعه احیاء کرده و آن را نشر دهند.
وی یادآور شد: امام حسین(ع) با خون خود بقای اسلام و ترویج اسلام ناب محمدی را سبب شدند و امروز رسالت ما در پاسداشت خون شهدای کربلا این است که به صورت عملی و قلبی به اهداف و آرمان های قیام عاشورا پاینبد باشیم.
منبع: خبرگزاری رسا