تبیان، دستیار زندگی

وزیر امور مهاجران افغانستان خبر داد:

بازگشت 2 میلیون مهاجر از ابتدای دولت وحدت ملی به افغانستان

وزیر امور مهاجرین افغانستان با اشاره به بازگشت 2 میلیون مهاجر از ابتدای دولت وحدت ملی به افغانستان، اظهار داشت: دولت افغانستان موفق به کسب اعتماد مهاجرین و پناهندگان برای بازگشت داوطلبانه و اجرای این اولویت ملی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بازگشت 2 میلیون مهاجر از ابتدای دولت وحدت ملی به افغانستان

 به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین افغانستان در شصت و هشتمین نشست سالانه کمیساریای سازمان ملل(اکسکام) در ژنو، از کشورهای همسایه و اروپایی به خاطر میزبانی از مهاجرین و تلاش‌های جدی برای دفاع از حقوق آنها قدردانی کرد.

وزیر امور مهاجرین افغانستان با اشاره به بازگشت 2 میلیون مهاجر از ابتدای دولت وحدت ملی به افغانستان، اظهار داشت: دولت افغانستان موفق به کسب اعتماد مهاجرین و پناهندگان برای بازگشت داوطلبانه و اجرای این اولویت ملی شود.

وی خاطر نشان کرد: تعداد برگشت کنندگان در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل دوام نا امنی‌ها در اثر تهدید تروریسم بین‌المللی، عدم توجه لازم به خدمات اساسی زیربنایی، عدم سرمایه گذاری کافی در پروژه‌های توسعه‌ای در عرصه مهاجرت و کاهش میزان کمک های UNHCR کاهش یافته است.

به گفته وی؛ افغانستان و اروپا روی مدیریت مشترک مهاجرت به نتیجه لازم رسیده و این امر سبب شده است که با اجرای سند «راه مشترک پیشرو» میان افغانستان و اتحادیه اروپا، روند بازگشت مهاجرین به شکل درست آن تنظیم شود.

عالمی بلخی ضمن اعلام تعهدات افغانستان در عملی نمودن اسناد امضا شده از دولت و ملت آلمان بخاطر درک وضعیت افغانستان و توقف روند اخراج اجباری افغان‌ها تشکر و از سایر کشورهای اروپایی خواست تا آنها نیز برخورد متناظر به واقعیت با مهاجرین افغان داشته باشند.

وزیر امور مهاجرین، مبارزه با فساد اداری را یکی از اولویت‌های دولت وحدت ملی و وزارت امور مهاجرین خوانده گفت: وزارت امور مهاجرین در این عرصه فعالیت‌های مؤثری را انجام داده است، این وزارت در سال جاری از سوی هر 2 پارلمان، نهاد مشترک نظارت از مبارزه با فساد اداری «مک» و اداره تدارکات ملی افغانستان، مورد تأیید و تقدیر قرار گرفت و اداره پیشتاز در امر مبارزه با فساد اداری معرفی شد.

اجلاس اکسکام در سال جاری تحت ریاست روزمری مکرنی سفیر کشور کانادا و معاونیت ثریا دلیل سفیر افغانستان در سویس برگزار شد که بر سر وضعیت مهاجرین و سیاست جهانی در مورد آنها گفتگو می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس