تبیان، دستیار زندگی

فیلمسازان جرات نمی کنند سراغ فیلم اجتماعی بروند

فیلمسازان جرات نمی کنند سراغ فیلم اجتماعی بروند، باید این فیلم ها تلنگری برای جامعه باشد. به عقیده بنده بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، بایدها، نبایدها و خط قرمزها برای همگان شناخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حبیب اسماعیلی

حبیب اسماعیلی تهیه کننده در خصوص اینکه واقع بزرگ کربلا برای مردم جهان، به خصوص ایرانیان بسیار مهم است، اما در این زمینه فیلم های کمی در ایران ساخته شده است،  گفت : سریال های مختلفی در تلویزیون با توجه به مناسبت های مختلف ساخته شده، اما در زمینه واقعه کربلا و ائمه اطهار هنوز جای کار بیشتری دارد. اگر همین میزان کارهایی که انجام شده از لحاظ کیفیت بالا باشد تاثیر بسزای خود را خواهد گذاشت، همانند فیلم «رستاخیز» که متاسفانه هنوز نتواسته پروانه نمایش بگیرد و سریال های «روز واقعه»،«امام علی» و«ولایت عشق» در این زمینه کار شده است.
وی با اشاره به اینکه ارگان های دولتی در طول سال باید در این حوزه برنامه ریزی کنند، توضیح داد: متاسفانه این ارگان ها روی فیلم هایی که در حد و حدود خودشان نیست به عنوان فیلم های فاخر سرمایه گذاری می کنند. ساخت فیلم در این حوزه از عهده بخش خصوصی خارج است و باید سازمان صدا و سیما و نهاد های ذی ربط سرمایه گذاری کنند.

فیلمسازان جرات نمی کنند سراغ فیلم اجتماعی بروند، باید این فیلم ها تلنگری برای جامعه باشد. به عقیده بنده بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، بایدها، نبایدها و خط قرمزها برای همگان شناخته شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه تلویزیون نسبت به مناسبت های سال کم کاری می کند، افزود: تلویزیون با توجه به بودجه ای که در اختیار دارد، باید هرساله برای دهه عاشورا و مناسبت های مختلف برنامه ریزی کند .
ساخت این گونه فیلم ها را باید به دست فرد متخصص سپرد. متاسفانه نظارتی در این حوزه وجود ندارد و هر فردی برنامه‌ دلخواه خودش را می سازد.صرفا برنامه پر کن شده، بنابراین سطح کیفی برنامه ها نازل است.
وی تاکید کرد: متاسفانه در چند دهه اخیر سریال های ماندگاری در این زمینه نداشتیم، در حالی که با نگاه به سریال های قبل و اوایل انقلاب، فیلم های به یاد ماندنی فراوانی می بینیم،اما این گونه اتفاق ها دیگر نمی افتد، باید از مسوولان دولتی پرسید چرا این اتفاق نمی افتد؟ در حالی که نیروی متخصص از نویسنده، کارگردان و بازیگر در همه زمینه ها داریم.
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که دوران دفاع مقدس چه تاثیری روی سینمای ایران داشته؟ گفت: تا کنون فیلم های خوبی در این زمینه ساخته شده، اما متاسفانه شرایط مناسبی برای اکران آنها فراهم نشده است. زمانی که فیلمی ساخته می شود، فقط پز آن را دولت می دهد و هیچ گونه حمایتی در زمان اکران وجود ندارد.همانند، فیلم های کودک که افراد را تشویق به کارمی کنند.
هزینه گزافی را خرج برگزاری جشنواره ها می کنند، اما در زمان اکران کسی سوال نمی کند آیا بودجه ای که صرف کردید، تامین شده؟ فقط با این جواب روبرو می شویم که دست ما نیست، عرضه و تقاضاست، این نشات گرفته از مدیریت غلط است که روز به روز بدتر می شود.
وی با اشاره به اینکه اکران فیلم ها در همه زمینه ها به خصوص حوزه اجتماعی نیز دچار چالش است، توضیح داد: باید دانست بعد از اکران فیلم های توقیفی یا ممیزی چه اتفاقی افتاده؟ در هیچ کجای دنیا با فیلم انقلاب نمی شود.
اسماعیلی با بیان اینکه مسوولان، فیلمسازان و مردم را دلزده می کنند، گفت: فیلمسازان جرات نمی کنند سراغ فیلم اجتماعی بروند، باید این فیلم ها تلنگری برای جامعه باشد. به عقیده بنده بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، بایدها، نبایدها و خط قرمزها برای همگان شناخته شده است.

منبع: صبا