تبیان، دستیار زندگی
ته این جانب در سال 1302شمسى در زاویه زرند ساوه دیده به جهان گشودم. پس از پایان تحصیلات ابتدایى به جهت علاقه وافرى كه به تحصیل علوم دینى داشتم، در سال 1320شمسى به قم مشرّف شدم. مرحوم والدم آقاى حاج سیّد حسین میر محمدى كه به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت اللّه آقاى حاج سید ابوالفضل میر محمدی دامت برکاته

این جانب در سال 1302شمسى در زاویه زرند ساوه دیده به جهان گشودم. پس از پایان تحصیلات ابتدایى به جهت علاقه وافرى كه به تحصیل علوم دینى داشتم، در سال 1320شمسى به قم مشرّف شدم. مرحوم والدم آقاى حاج سیّد حسین میر محمدى كه به تجارت و كشاورزى اشتغال داشت به لحاظ امكانات مادّى نسبى، وسایل تحصل مرا فراهم مى كرد و مرا از گرفتن شهریّه بى نیاز مى نمود.
پس از فراگیرى علوم صرف، نحو و معانى بیان و منطق در طى چهار سال، به فراگیرى شرح لمعه، رسائل و مكاسب پرداختم كه این دوران نیز تقریباً چهار سال به طول انجامید. همواره سعى ام بر این بود هر درسى كه فرا مى گیرم، به تدریس آن نیز بپردازم. سپس یك سالى را در درس خارج مرحوم آیة اللّه العظمى بروجردى قدّس سرّه حاضر شدم و آن گاه مرحوم آیة اللّه العظمى محقق داماد را به عنوان استاد خارج خود برگزیدم و به نحو مستمر در درس ایشان حاضر مى شدم و در طى پانزده سال كه در محضرشان بودم، یك دوره كامل اصول و چندین كتاب از فقه را در محضر ایشان استفاده نمودم. پس از شروع مبارزه در سال 1342شمسى دفعاتى را نیز در درس حضرت امام راحل قدّس سرّه حاضر شدم. سپس از سال 1342شمسى به بعد مشغول مباحثه استدلالى با هم دوره اى هاى خود شدم و كتاب هاى رسائل، مكاسب و كفایه را نیز تدریس مى كردم.
پس از پیروزى انقلاب از پذیرفتن هیچ شغل انقلابى ابا نكردم؛ مدتى قاضى دادگاه انقلاب قم بودم و سپس مدتى در دادگاه تجدید نظر انجام وظیفه كردم. آن گاه مدتى در دیوان عالى كشور و نیز شوراى عالى قضایى خدمت نمودم و در حال حاضر نیز یازده سال است كه مسئولیّت دانشكده الهیّات و معارف اسلامى دانشگاه تهران را ـ كه امروزه به صورت حوزه كوچكى در درون دانشگاه از حیث متون درسى، محیط و استاد مطرح مى باشد ـ به عهده دارم و خودم نیز در این سال ها به تدریس علوم قرآنى و فقه در مقطع دكترى مشغول بودم. در طول این مدت از كارهاى طلبگى مانند امامت جماعت در مسجد و مباحثات فقهى و تفسیرى نیز باز نماندم.
از دیگر شغل هاى من این كه در جامعه مدرّسین حوزه علمیّه قم عضویّت دارم و نیز مسئولیّت دفتر گزینش قضات شرع و تشخیص صلاحیّت علمى آنان را بر عهده دارم.
دوران تولد
تألیفات
1. بحوث فى تاریخ القرآن و علومه؛ 2. تاریخ و علوم قرآن؛ 3. ثلاث دراسات فى الفقه و المشتبه؛ 4. هل یجوز التعزیر بالحبس او بالمال؛ 5. تفسیر جزء سى ام قرآن؛ 6. مقالات متعدّد در موضوعات گزینش، قضا، فقه، تراجم و مصطلحات علوم قرآنى كه در مجلّه هاى دادگسترى، نور علم، نشریّه دانشكده الهیّات و معارف اسلامى، كنگره شیخ مفید و روزنامه اطلاعات منتشر شده است. ناگفته نماند رتبه دانشگاهى من استادى بوده و پیوسته راهنماى رساله هاى دكترى در موضوعات مختلف بودم؛ از قبیل بنى امیّه در نهج البلاغه، البلاغى مفسّراً، بررسى محكم و متشابه، بررسى تطبیقى حقوق زن در فقه اسلام، تصحیح سه رساله از سه فقیه بزرگ (محقق، علّامه و فخرالمحققین).
4/7/1379