تبیان، دستیار زندگی

سینما رنگ عوض کرد

از روز گذشته چهار فیلم«ایتالیا ایتالیا»،«زرد»،«مالاریا» و «قهرمان های کوچک»روی پرده رفتند و ترکیب اکران پاییزی از هفته آینده کامل می شود. در این گزارش به معرفی آن ها پرداخته ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مالاریا

مالاریا/پرویز شهبازی


داستان چیست؟ یک بار دیگر جوان ها سوژه پرویز شهبازی شده اند. او در«مالاریا» داستان دختر و پسری شهرستانی (ساعد سهیلی و ساغر قناعت) را محور قرار داده که فرار از خانه را تنها راه رهایی خود می دانند. آنها راهی پایتخت می شوند و در تهران گردی‌های شان با شخصی برخورد می‌کنند که مشکلى دارد. آن‌ها سعى مى کنند راه حلى برای این مشکل پیدا کنند اما گره ای بر گره شان افزوده می شود.«مالاریا» اشاره های مستقیم اجتماعی و کنایه های سیاسی دارد که خیلی از آن ها منبعث از شرایط جوان ها در سال های اخیر است.

ستاره های فیلم : نقش اصلی «مالاریا» بر عهده ساعد سهیلی و ساغر قناعت است. سهیلی بازیگر خوش استعداد سینمای ماست اما در فیلم پرویز شهبازی آن طور که انتظار می رود ظاهر نشده. او قرار است نماینده نسلی دردمند باشد اما این مفهوم در بازی اش منتقل نمی شود. در مقابل آذرخش فراهانی که شهرتش بواسطه فعالیت موسیقایی است بازی دلنشینی دارد. البته فراموش نمی کنیم بخشی از موفقیت فراهانی بخاطر بکر بودن چهره او و عدم سابقه در ذهن مخاطبان است. آزاده نامداری نقشی کوتاه بازی کرده و بازی اش به گواه خیلی از کارشناسان چنگی به دل نمی زند.

ایتالیا ایتالیا/کاوه صباغ زاده


داستان چیست؟ «من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.» خب وقتی خلاصه داستان رسمی منتشر شده از فیلم این باشد، انتظارتان از فیلم چیست؟ فیلم «ایتالیا ایتالیا» از آن فیلم‌های سرحال سینمای خموده و غمگین سال‌های اخیر ایران است که البته نسبتی با سینمای کمدی و گیشه‌پسند هم ندارد. شاید یک طنز روشنفکرانه! فیلمی با داستان محوری یک جوان عشق ایتالیا که بیش از هر چیز دل در هوای «رفتن» دارد.عشق اما داستان زندگی‌اش را به سمت «ماندن» کج می‌کند؛ ماندن و رفتنی که البته از جایی به بعد مصداقش در داستان تغییر می‌کند!

ستاره‌های فیلم: حامد کمیلی با این فیلم ثابت کرد که واقعا گزینه‌ای مناسب برای این جنس از سینما است. بازیگری که برخلاف فیلم‌های جدی کارنامه‌اش پیش‌تر نیز با حضور در کمدی متفاوت «پسر آدم، دختر حوا» نظر مساعد منتقدان را متوجه خود کرده بود، این‌بار هم حضوری گرم و دوست‌داشتنی بر روی پرده دارد. اما بی‌تردید ستاره «ایتالیا ایتالیا» سارا بهرامی است. بازیگری نسبتا نوظهور در سینما و تلویزیون که با ایفای نقش اصلی این فیلم ثابت کرد از چهره‌های مدعی در فهرست برترین بازیگران زن این سال‌های سینماست.حضور کوتاه فرید سجادی حسینی در فیلم هم بهترین دلیل است که بدانیم درخشش‌اش در «فروشنده» اتفاقی نبوده است.

زرد/ مصطفی تقی زاده


داستان چیست؟« آدمهای عجیبی هستیم... امروزمون با فردا خیلی فرق میکنه...» این خلاصه داستانی است که از فیلم «زرد» بیرون آمده و طبعا نمی توان قضاوت درستی درباره قصه آن داشت. آن طور که روابط عمومی فیلم گفته «زرد» با برخورداری از یک داستان جوان پسند اجتماعی و در فضایی شهری روایت منحصر به فردی از داستان زندگی چند جوان را روایت می کند. کارگردان هم سال پیش در گفت و گویی کوتاه گفته بود:«تمام کسانی که «زرد» را تماشا کرده بودند از داستان و بازی‌های خوب بازیگران فیلم تعریف و تمجید کردند.» شواهد و قرائن می گوید با فیلمی سرحال روبرو هستیم.

ستاره های فیلم: «زرد» پر ستاره ترین فیلم اکران جدید است. در این فیلم سینمایی علاوه بر بهرام رادان و ساره بیات که برای نخستین بار در یک اثر سینمایی مقابل هم قرار گرفته اند، بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیر علی نبویان، علیرضا استادی، متین ستوده، مرتضی تقی زاده، علی صالحی، شهروز دل افکار، رومینا رفیعا، رضا شمس الدین، فرهاد مهدوی، حسین نائینی و حسین مهری حضور دارند. بیات همزمان «بیست و یک روز» بعد را روی پرده دارد و از بهرام رادان چندی پیش «زادبوم» اکران شد.«زرد» ویترین جذابی دارد و احتمالا نقطه قوت آن بازیگرانش خواهد بود.

قهرمانان کوچک/حسین قناعت


داستان چیست؟ بعد از مدت ها یک فیلم برای گروه سنی کودک و نوجوان روی پرده آمده. نکته ویژه «قهرمانان کوچک» برخوداری از سینمای سرگروه (آزادی) و سالن های زیاد است که امکان تماشای آن را برای مخاطب راحت تر می کند. فیلم «قهرمانان کوچک» المان های سینمای کودک را دارد و برای سرگرمی بچه ها دست روی الگوهای آشنا گذاشته. داستان فیلم از این قرار است:« چهار کودک و نوجوان هفت تا یازده ساله تکواندوکار،که پدرانشان،کارگران یک کارخانه تولید لوازم التحریرِ در آستانه تعطیلی هستند،برای جلوگیری از بی کاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیانِ این کالا، که در واقع عاملین اصلی این تعطیلی هستند،به تعقیبِ آنها می پردازند.»از دل این قهرمان بازی ها ماجراهای شاد و سرگرم کننده برای بچه ها رقم می خورد. آن طور که کارگردان می گوید زبان ساده اما پر از حرف فیلم برگ برنده «قهرمانان کوچک» است.

 ستاره های فیلم: حسین قناعت برای روایت داستان فیلم کودکانه اش سراغ چهره های آشنا رفته و از بازیگرانی استفاده کرده که برای بچه ها عموما سمپات هستند و گاهی در فیلم یا سریال کودک بازی کرده اند. برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه، بهنوش بختیاری، آناهیتا همتی، ارژنگ امیرفضلی،نادر سلیمانی، شهرام قائدی، عباس محبوب،افشین سنگ چاپ،عرفان برزین و ابراهیم شفیعی به همراه فرهاد بشارتی،مینا سلیمانی،مرتضی رستمی،فرزاد حاتمیان بازیگران«قهرمانان کوچک» هستند.یوسف کرمی (قهرمان المپیک) هم در نقش خودش بازی کرده است.از این منظر ویترین فیلم برای بچه ها مناسب است و به دیده شدن آن کمک می کند.

خفگی/ فریدون جیرانی


داستان چیست؟ قصه از یک تیمارستان آغاز می‌شود و در ادامه به واکاوی رابطه یک زن و مرد به عنوان قطب های اصلی داستان می پردازد.زنی جوان به دلیل اختلالات روانی در بیمارستانی که ریاست آن بر عهده یکی از آشنایان خانوادگی مسعود(نوید محمدزاده)است بستری شده. قصه آرام آرام باز می شود و رابطه مرد با زن را واکاوی می کند. داستان«خفگی»سرراست است اما کارگردان برای روایت آن به سبک فیلم های نوآر ریتم کند انتخاب کرده اما در میانه، لحن فیلم تغییر می کند و بر سرعت آن افزوده می شود. از این جا به بعد گره‌افکنی‌ها   مخاطب را میخکوب و با یک پایان متفاوت روبرو می کند.

ستاره های فیلم: فریدون جیرانی نقش اول فیلم «خفگی» را به الناز شاکردوست سپرد و تصویری دیگر از این بازیگر ارائه کرد. همین قدر بدانید که با یک شاکردوست متفاوت روبرو هستید: چهره اش به هم ریخته، بازی اش سرد است و پر از سکون. خودش اقرار کرده سال ها منتظر این اتفاق بوده و از این پس کارش سخت تر است. نوید محمد زاده این بار هم درخشان است و بازی کنترل شده ای دارد؛ او باید حس و حال درونی کاراکتر را با حالت چهره نشان دهد و این چالش به کیفیت بازی اش افزوده. پردیس احمدیه و ماهایا پطروسیان هم بازی های تحسین برانگیزی داشته اند.

خالتور / آرش معیریان


داستان چیست؟ بر اساس عکس ها، آنونس و سابقه کارگردان و نیز محصولات دفتر پویا فیلم با یک فیلم «شاد» دیگر از آرش معیریان روبرو هسیتم. اگر واضح تر بخواهیم توضیح دهیم «خالتور» شباهت زیادی به آخرین فیلم معیریان یعنی «آس و پاس» دارد. حتی در آنونس فیلم روی این مساله تاکید شده است و بخش های مشابه در آنونس قرار گرفته. این کمدی-موزیکال داستان سه جوان موزیسین است که سعی می کنند گرفتار موسیقی بازاری نشوند.فیلم داستانی ساده دارد و  از این منظر «خالتور» مناسب کسانی است که برای شان سینما و کمدی چندان جدی گرفته نمی شود. 

ستاره های فیلم: آرش معیریان از بازیگران کمدی و چهره های آشنای این عرصه برای ساخت «خالتور» استفاده کرده و امیدوار است این ترکیب که در «آس و پاس» جواب داد بار دیگر موفق باشد. مهران غفوریان، محمد رضا شریفی نیا ،سحر قریشی ،محمد رضا هدایتی، مریم امیرجلالی ، علی صادقی و پوریا پورسرخ بازیگران «خالتور» هستند.