تبیان، دستیار زندگی

حکم خوردن این داروها در حالت خاص

خوردن داروهایی که در آن 1- الکل بکار رفته یا 2- قرص هایی که روکش ژلاتین از خوک دارد، در حالت اضطرار با تجویز پزشک حاذق چه حکمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش احکام اسلامی تبیان
خوردن داروهایی که در آن 1- الکل بکار رفته یا 2- قرص هایی که روکش ژلاتین از خوک دارد، در حالت اضطرار با تجویز پزشک حاذق چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):
1) الکل هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشند محکوم به طهارت هستند و استفاده از موادی که با آنها مخلوط شده اند اشکال ندارد.
2) ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام گوشت حرامند و صرف تجویز پزشک موجب حلال شدن ان نمی گردد مگر اینکه علاج منحصر در استعمال آن است و عدم استعمال منجر به مرگ یا چیزی نزدیک آن می شود که به مقدار رفع ضرورت جایز است.
شایان ذکر است؛ خوردن غذا و خوراكی كه حاوی ماده ژلاتین است جایز است به شرطی كه احراز شود این ماده از استخوان گاو و یا حیوان حلال گوشت دیگری گرفته شده است. و همچنین اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و انسان نداند از کدام قسم است، محکوم به حلیت است. [1]
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی):
1) چنانچه نسبت آن ناچیز باشد اشکال ندارد ولی در صورتی که زیاد باشد اگر ضرورت علاج طبق نظر متخصص آن را اقتضا کند وعلاج منحصر به آن باشد به مقدار ضرورت اشکال ندارد و الکل پاک است.
2) دارو اگر از نجس و مشتقات آن تهیه شده باشد نجس است و خوردن آن حرام است ولی چنانچه یقین به ساخته شدن دارو از نجاست نداشته باشید اشکال ندارد و اگر ضرورت علاج طبق نظر متخصص آن را اقتضا کند وعلاج منحصر به آن باشد به مقدار ضرورت اشکال ندارد. [2]
پی نوشت ها:
[1]  سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 502993  / منتخب المسائل، ص102، س403 و 405 و 406 / پاسخ های آیت الله کریمی، ص165، س20274 / همان، ص166، س21285 / استفتائات جدید، س516
[2] الفقه للمغتربین، الباب الثانی: فقه المعاملات، الفصل الاول: المأکولات و المشروبات، ص105، با استفاده از م178 / همان، ص109، با استفاده از م190 / استفتائات آیت الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص57 و 61 و 62 / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "استفتائات نجف"، با استفاده از س45044 و همچنین بخش "کلیشه"
منبع:
سایت سراج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.