تبیان، دستیار زندگی

ناشنوا و کم شنوا شدن را جدی بگیرید

اگر شنوایی شما طی ۷۲ ساعت و یا چند روز افت پیدا کرد و کم شد این یک اتفاق ناگهانی است و باید آن را در اویل فرصت پیگیری کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ناشنوایی، کم شنوایی، ویستا، گوش و حلق و بینی ، گوش، سکته گوش، عفونت
بیشتر بیماران از این شکایت دارند که وقتی که از خواب بیدار می شوند یکی از گوش های آن ها کم شنوا شده است که احتمال دارد کیپ شود و یا وزوز کند. در بیشتر موارد یک گوش دچار این مشکل شده است و این مشکل به ۸۵ درصد مردم مرتبط است ولی کسانی هم بوه اند که این مشکل در دو گوش آن ها به وجود آمده است.
این بیماری امکان دارد که دچار ناشنوایی کامل و یا درصد کمی کم شنوا شود. اگر به تاریخچه این بیماری نگاهی بیندازید متوجه می شوید که این بیماری عموماً سابقه عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مثل سرماخوردگی چند روز قبل از پدید آمدن این بیماری مشاهده می شود.

زمانی که در گوش اختلالاتی به وجود می آید همراه با درد شدید است. این موضوع ممکن است بر اثر انواع بیماری های گوناگون رخ دهد که در بعضی مواقع باید آن را جدی گرفت.
بعضی اوقات ممکن است که مشکلات گوش بدون هیچ نشانه ای به وجود بیایند. شاید شما در اطرافیان خود کسانی را دیده اید که به طور ناگهانی شنوایی یک گوش خودرا از دست داده اند.
متخصصان به این مشکل سکته گوش می گویند. شاید در بعضی مواقع این مشکل به خودی خود از بین برود و گوش تا حد زیادی بهبود یابد ولی سکته کردن گوش مسئله ای نیست که از آن چشم پوشی کنید، زیرا باعث می‌شود  که برای همیشه شنوایی خود را از دست بدهید.
چه کسانی به سکته گوش مبتلا می شوند؟ آیا درمانی برای این مشکل وجود دارد؟ آیا می توان از آن جلوگیری کرد؟ بعضی از عامل ها هستند که گوش را دچار یک مشکل بزرگ می کند مانند: موج انفجار، صدای ترقه بسیار بلند، شکستن دیوار صوتی، عفونت ها یا تومورهای گوش و… .

امروزه متخصصان گوش، حلق و بینی تحقیقاتی را راج به سکته گوش انجام داده اند. ناشنوایی و یا کم شنوا شدن یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر انسانی رخ دهد، یعنی شخص شنوایی خود را به طور اتفاقی در یک یا هر دو گوش از دست می دهد.
معمولاً این مشکل برای یک گوش اتفاق می افتد ولی یک نکته مهم تری وجود دارد و آن هم این است که مبتلا شدن به بیماری های ویروسی، عفونت های گوش و استفاده کردن برخی از داروها باعث می شود که گوش به طور ناگهانی ناشنوا شود.

چرا نا گهان ناشنوا می شویم؟
به دلیل این که سکته گوش ناگهانی اتفاق می افتد برای این مشکل علتی مشخص نشده است. هنوز دلیل این را پیدا نکرده اند که آیا به دلیل نرسیدن خون به عروق گوش باعث ناشنوایی می شوید یا نه. پس دلایل زیادی برای ناشنوا شدن ناگهای وجود دارد ولی هنوز به هیچ توافق قطعی ای نرسیدند.
بیشتر این ناشنوایی ها که ناگهانی اتافا می افند برای یک گوش است، یعنی شنوایی گوش در یک مدت زمانی خیلی کم کاهش می یابد.
طبق آمار به دست آمده توسط گزارش از من بپرس در طول سال از هر پنج هزار نفر یک نفر مبتلا به این مشکل می شوند، کاهش شنوایی در یک گوش در بین این آمار بیشتر است. در استان های کشور ما به طور میانگین در طول ماه تقریبا سه نفر به این بیماری دچار می شوند که حالت تهوع، سرگیجه و عدم شنوایی در یک یا دو گرش را همراه دارد.
اگر کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند سریع به پزشک مراجعه کنند این مشکل زود حل می شود ولی اگر دیرتر برای این مشکل مراجعه کنند این بیماری سبب می شود که دچار عوارض خطرناک تر و وخیم تری شوید.
در کل باید گفت که ناشنوایی ناگهانی یا کم شنوایی مربوط به حس عصبی است و توسط آن فرد متوجه می شود که گوشش دچار سنگینی شده است و شنوایی خود را از دست داده است. عواملی که باعث این نمونه از ناشنوایی می شود عبارتند از: بیماری های ویروسی سرخک، مننژیت، اوریون و سفلیس.
منبع : ویستا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.