تبیان، دستیار زندگی

علامت های بیماری قلبی و عروقی چیست؟

اولین دلیل مرگ و میر در زنان و مردان بیماری های قلبی می باشد. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که سلول های عضلانی قلب بر اثر کم شدن و یا ایست جریان خون در سرخ گ ها از بین برود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری های قلبی، ویستا، سلامت،قفسه سینه، عروق،اسپاسم عضلانی،تنگی نفس، سرگیجه، مشکلات روانی،تپش قلب، حمله قلبی

معمولاً این اتفاق در کسانی که سن شان بالای ۴۰ سال است اتفاق میفتد. ولی امکان دارد که در هر سنی شاهد این اتفاق باشید. مردان بیشتر دچار این بیماری می شوند ولی جدیدا شاهد افزایش این اتفاق در زنان هم هستیم.

موارد زیر مهم ترین علامت هایی هستند که با بیهای قلبی و عروقی در ارتباط هستند:

۱- احساس ناراحتی در قفسه سینه
درست است که تنگی سرخرگی عروق قلب یکی از مهم ترین علامت هایی است که شخص احساس ناراحتی در سینه می کند ولی همه ی ناراحتی هایی که در سینه وجود دارد لزوماً ناشی از مشکلات قلبی نمی باشد.

ناراحتی که ناشی از تنگی سرخرگهای قلب در سینه به وجود می آید به اصطلاح به آن آنژین قفسه صدری گفته می شود که دارای این مشخصات است :

– در بعضی از موارد به شکل فشار در قسمت پشت جناق به وجود می آید.
– زمانی که فعالیت دارید زیاد و در صورت استراحت کم می شود.
– امکان دارد به بازو و دست چپ و بعضی مواقع به گردن و فک فشار وارد کند.
– اگر از قرص های زیر زبانی نیتروگلیسیرین استفاده کنید درد آن در طی ۳ الی ۵ دقیقه متوقف می شود.

دردهای غیر آنژینی قفسه سینه:
دردی که در قفسه سینه به وجود آمده است اگر با فعالیت شما در ارتباط نباشد و با قرص زیر زبانی کمتر نشود و وقتی که نفس می‌کشید و سرفه می کنید دردش بیشتر بشود ممکن است که درد بیمار از قلب نباشد و این عامل اسپاسم عضلانی و یا مسائل استخوانی باشد.

۲- ضعف و خستگی پذیری زود رس
این عامل یکی از پر شایع ترین علائمی است که در بیشتر بیماری های قلبی و غیر قلبی مانند بیماری های غددی و متابولیسمی، ریوی و مشکلات روانی دیده می شود. ضعف و خستگی زود رس باعث نارسایی قلبی، پایین آمدن ضربان قلب و مشکلات دریچه ای قلب می شود.

۳- تنگی نفس
اگر شما دچار مشکل در نفس کشیدن شده اید این علائم می تواند از قلب و یا غیر قلب به وجود آمده است.

اگر تنگی نفس با فعالیت بدنی افزایش یابد در آن صورت در شکل خوابیده نسبت به شکل نشسته تشدید می یابد و بالاخصوص که تورم پاها و حملات تنگی نفس شبانه را به همراه داشته باشد، علت ناراحتی های قلبی مطرح است که برای تشخیص آن به اکوکاردیوگرافی نیاز است.

۴- سرگیجه
یکی از شایع ترین علائمی که در بین اشخاص جامعه شیوع بیشتری دارد سرگیجه است که ناشی از دلایل قلبی، عصبی، متابولیک و یا مشکلات روانی می باشد. از شخصی احساس سبکی در سر، تاری دید و عدم تعادل که همراه با عرق سرد کند نشان دهنده این است که دچار آریتمی قلبی، پایین آمدن ضربان قلب و افت فشار شده است.

۵- تپش قلب
ممکن است احساس تپش قلب علائم ناشی از آریتمی قلب باشد و یا اینکه به دلیل اضطراب و فعالیت دچار تپش قلب شده است. اگر شخصی با یک فعالیت کوچیک به تپش قلب مبتلا شود باید به پزش مراجعه کند تا او را معاینه قلبی کند و اگر نیاز بود بررسی های قلبی انجام شود.

اگر یک شخص در موقع لاستراحت دچار تپش قلب شده است و بعد از چند دقیقه به حالت معمولی برگشته باشد احتمال دارد دچار آریتمی قلب شده باشد. در این زمان اگر نبض و تعداد ضربان قلب شخص را بگیرید کمک بسیاری در تشخیص علت تپش قلب می کند.

۶- تعریق
یکی دیگر از علائم شایع در بروز حملات قلبی، آریتمی ،برادیکاری و نارسایی قلبی تعریق سرد می باشد. البته این علامت در بعضی موارد دیگر هم دیده شده است. اگر شخصی دچار تعریق سرد همراه با درد آنژینی در قفسه سینه باشد احتمال دارد که به حمله قلبی مبتلا شود.
منبع : ویستا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.