تبیان، دستیار زندگی

شعر عاشورایی را به شاعران واگذار کنید

سعید بیابانکی معتقد است که شعر عاشورایی یک کار تخصصی است و باید آن را به شاعران واگذار کرد و علاقه‌مندان به اهل بیت نباید بدون داشتن دانش شعری و تنها به دلیل ذوق هنری و مذهبی به این حوزه بپردازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سعید بیابانکی گفت: اینکه عاشورا یک واقعه مردمی است و همه دوست دارند به نحوی در آن فعالیت کنند جای بحث نیست، اما از دوستان خواهش می‌کنم که شعر را به شاعران واگذار کنند و هوس شعر ‌آیینی گفتن نکنند؛ چراکه این یک کار تخصصی است و عدم رعایت نکات لازم می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شود.
سعید بیابانکی

او افزود: اگر به هیأت‌های فعال در شهرهایی مانند یزد و زنجان دقت کنید، متوجه می‌شوید که این دوستان برای انتشار یک کار آیینی ماه‌ها تلاش و تمرین می‌کنند و در آخر یک کار بی‌نقص ارایه می‌دهند که حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. خوشبختانه ادبیات مکتوب ما در سال‌های گذشته بسیار موفق عمل کرده است و باید به فکر ارتباط ادبیات مکتوب با ادبیات شفاهی باشیم.

این شاعر کشورمان در توضیح ادبیات عاشورایی گفت: ادبیات عاشورایی به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول شامل ادبیات مکتوب، رسمی و کلاسیک و بخش دوم شامل ادبیات شفاهی، محفلی و مجلسی است. به اعتقاد من هرچقدر که این دو بخش با یکدیگر رابطه بیشتری داشته باشند ما ادبیات عاشورایی قوی‌تری خواهیم داشت.

 به اعتقاد من مداحی نیز نیاز به انجام پروسه‌ای حرفه‌ای دارد، درست مانند فعالیت‌هایی که در موسیقی انجام می‌شود تا دیگر شاهد کپی‌برداری از ملودی‌ها غربی یا زیرزمینی در روزهای ماه محرم نباشیم. 

شاعر «رد پایی بر برف» ادامه داد: به نظرم 12 بند شعر محتشم کاشانی یک معیار و ترازوی کامل برای شعر عاشورایی است، اما متاسفانه این روزها در کمتر هیأتی به آن پرداخته می‌شود و آن‌را می‌خوانند و به تدریج رنگ و بویش را از دست داده است؛ شاید یکی از دلایل این موضوع عدم آشنایی مداحان با ادبیات عاشورایی باشد.

بیابانکی با اشاره به نقش شعر در مجالس عزاداری افزود: در مجالس عزاداری شعر حرف اول را می‌زند و اگر شعر حذف شود چیزی باقی نمی‌ماند؛ اتفاقی که متاسفانه به تدریج شاهد رخ دادن آن در جامعه هستیم. به اعتقاد من باید کارگروهی تشکیل شود و به بررسی این موضوع بپردازد. این کارگروه می‌تواند متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی باشد. این کارگروه باید نغمه‌های قدیمی را شناسایی و جمع‌آوری کند و با کمک آهنگسازان، آنها را تبدیل به نوحه کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: به اعتقاد من مداحی نیز نیاز به انجام پروسه‌ای حرفه‌ای دارد، درست مانند فعالیت‌هایی که در موسیقی انجام می‌شود تا دیگر شاهد کپی‌برداری از ملودی‌ها غربی یا زیرزمینی در روزهای ماه محرم نباشیم. 
منبع: ایبنا