تبیان، دستیار زندگی

پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به اسکار

مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در حالی دوشنبه دوم اکتبر به پایان رسید که انتظار می‌رود امسال یک رکورد جدید در این زمینه ثبت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  در روزهای اخیر تعداد دیگری از کشورها نماینده خود را به آکادمی معرفی کردند و تعداد رقبا از مرز 80 کشور گذشت. آکادمی به زودی فهرست فیلم‌های واجد شرایط را اعلام می‌کند. سال گذشته 85 کشور در اسکار شرکت کردند که خود یک رکورد بود.
جایزه اسکار

"زخم" (The Wound) اولین فیلم جان ترنگوو نماینده آفریقای جنوبی در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان است. این فیلم مکاشفه‌ای درباره جنسیت، مردانگی و هویت فرهنگی است که داستان آن در پس‌زمینه مراسم سنتی هوسا روی می‌دهد. "زخم" اولین بار در دنیا اواخر سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان نمایش داده شد و بعد فیلم افتتاحیه بخش پانوراما جشنواره فیلم برلین بود.

آفریقای جنوبی از 1989 تا سال پیش 13 بار فیلم به آکادمی معرفی کرد. این کشور در 2005 برای فیلم "سوتسی" به کارگردانی گاوین هود جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و یک بار هم در 2004 برای فیلم "یستردی" به کارگردانی دارل رود نامزد بوده است.

از سوی دیگر، آکادمی فیلم آرژانتین "زاما" (Zama) به کارگردانی لوکرسیا مارتل را به نمایندگی از این کشور برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار به آکادمی معرفی کرد. این فیلم نماینده آرژانتین در جوایز گویا در اسپانیا نیز خواهد بود.

"زاما" اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت. این فیلم با اقتباس از رمان اگزیستانسیالیستی و تحسین‌شده آنتونیو دی بندتو نویسنده آرژانتینی که در 1956 منتشر شد، ساخته شده است.

"زاما"

داستان در قرن هجدهم روی می‌دهد و درباره دن دیگو د زاما افسر پادشاهی اسپانیاست که در بحبوحه جنبش استقلال در منطقه‌ای دورافتاده در آمریکای جنوبی حضور دارد و در انتظار انتقال است. این فیلم ماه مه امسال برای نمایش در جشنواره کن آماده بود، اما در جشنواره حضور نداشت، شاید به این خاطر که پدرو آلمودوار رئیس داوران بخش مسابقه جشنواره کن امسال یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است.

"زاما" پس از نمایش در جشنواره ونیز در جشنواره تورنتو روی پرده رفت و یکی از فیلم‌های شصت و پنجمین جشنواره فیلم نیویورک هم هست. تازه‌ترین فیلم مارتل که یکی از معروف‌ترین فیلمسازان مولف آرژانتینی در سطح بین‌المللی است، 9 سال پس از "زن بی‌سر" که سال 2008 در بخش رسمی جشنواره کن حضور داشت، ساخته شده است.

آرژانتین تا سال پیش 43 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان حضور داشت و دو بار برنده این جایزه شد: "داستان رسمی" به کارگردانی لوییس پوئنزو در 1985 و "راز چشمان آن‌ها" به کارگردانی خوان خوزه کامپانلا در 2009. این کشور پنج بار دیگر هم در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد بوده است. آرژانتین آخرین بار در 2014 با فیلم "قصه‌های وحشی" به کارگردانی دامیان زیفرون شانس دریافت جایزه این بخش را داشت. آرژانتین تنها کشور در آمریکای لاتین است که اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرده است.

"نامه‌ای به رئیس جمهور"

افغانستان با "نامه‌ای به رئیس جمهور" (A Letter to the President) به کارگردانی رویا سادات در اسکار رقابت می‌کند. داستان فیلم درباره زنی جوان به نام ثریا است که بعد از دفاع از زنی روستایی به زندان می‌افتد. او در زندان با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور از او کمک می‌خواهد.

"نامه‌ای به رئیس جمهور" ماه اوت در بخش "درهای باز" جشنواره لوکارنو نمایش داده شد و در جشنواره پوسان نیز روی پرده می‌رود.

افغانستان از 2002 تا سال گذشته 11 بار به آکادمی فیلم معرفی کرد. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد اسکار فیلم خارجی‌زبان نشدند. سال گذشته، فیلم "رفتن" به کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی به عنوان نماینده افغانستان به بخش اسکار فیلم‌ خارجی‌زبان اسکار معرفی شد، اما برای رقابت در این بخش واجد شرایط شناخته نشد.

"یه‌وا" (Yeva) به کارگردانی آناهید آباد کارگردان ایرانی نماینده ارمنستان در اسکار 2018 است. این فیلم ارمنی‌زبان به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده با مشارکت مرکز سینمایی ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی ایران تولید شده و نارینه گریگوریان، شانت هوانیسیان، مارجان آودیسیان، روزی آودیسوا و ... در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

"یه‌وا" درباره مادری است که سعی می‌کند گذشته پر فراز و نشیب را به فراموشی بسپارد. او همراه دختر خردسالش از ایروان فرار کرده به نقطه‌ای دور پناه می‌برد، اما مسایل ناتمام گذشته او را رها نمی‌کند.

"یه‌وا"

این فیلم به پخش کنندگی بنیاد سینمایی فارابی، پس از نمایش در بازارهای فیلم فجر و کن، در نخستین حضور بین‌المللی در جشنواره جهانی فیلم مونترال روی پرده رفت.

ارمنستان از زمان استقلال در 1991 شش فیلم به آکادمی معرفی کرده است که هیچ کدام از آن‌ها نامزد نشدند. این کشور سال گذشته فیلم "زمین‌لرزه" به کارگردانی ساریک آندراسیان کارگردان ارمنی مقیم روسیه را برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار معرفی کرد، اما آکادمی این فیلم را برای حضور در این بخش واجد شرایط ندانست. 

بنگلادش با فیلم "Khacha" به کارگردانی اکرم خان شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. داستان فیلم در 1947 و در بحبوحه جدایی هند و پاکستان بعد از دوران حکمرانی بریتانیا روی می‌دهد و درباره مصائب یک خانواده هندو است که می‌کوشند از شرق پاکستان به هند مهاجرت کنند. بنگلادش از سال 2002 فیلم به آکادمی معرفی می‌کند، اما هنوز نامزد نشده است.

درام جنگی "قطار نمک و شکر" (The Train of Salt and Sugar) به کارگردانی لیسینیو آزودو کارگردان متولد برزیل به نمایندگی از موزامبیک در اسکار شرکت می‌کند. برای اولین بار است که موزامبیک فیلمی به آکادمی معرفی کرده است. 

"قطار نمک و شکر"

داستان فیلم در 1989 در دورانی روی می‌دهد که جنگ داخلی در موزامبیک سفر به این کشور را خطرناک کرده است. در این بین، چهار مسافر یک قطار داستان‌های خود را با هم در میان می‌گذارند. "قطار نمک و شکر" سال گذشته در اولین جشنواره فیلم جوبورگ در ژوهانسبورگ جایزه بهترین فیلم را برد.

"هزار طناب" (One Thousand Ropes) به کارگردانی توسی تاماسیس به نمایندگی از نیوزیلند در اسکار حضور دارد. این فیلم سال گذشته در بخش پانوراما جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد و در جشنواره فیلم لندن هم روی پرده خواهد رفت.

داستان درباره پدری است که می‌کوشد با کوچک‌ترین دختر خود از نو ارتباط برقرار کند و این در حالی است که باید با اشباحی که آن‌ها را احاطه کرده‌اند کنار بیایند. "سخنور" اولین فیلم تاماسیس در 2012 اولین نماینده نیوزیلند در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما نتوانست نامزد شود. نیوزیلند سه بار دیگر نیز به آکادمی فیلم معرفی کرده است. 

پاراگوئه فیلم "Los Buscadores" به کارگردانی خوان کارلوس مانگلیا را به نمایندگی از خود به اسکار معرفی کرده است. این فیلم درباره مانو پسری 21 ساله است که در کتابی که پدربزرگش به او هدیه داده است، یک نقشه پیدا می‌کند. او با این باور که نقشه به گنجی مدفون در دوران جنگ پاراگوئه اشاره دارد، مکانی را پیدا می‌کند که اکنون یک سفارتخانه است و تصمیم می‌گیرد به آنجا رسوخ کند. پاراگوئه برای دومین بار است در رقابت اسکار شرکت می‌کند. سال گذشته اولین نماینده این کشور نامزد نشد.

"آخرین نفر ما" (The Last of Us) به کارگردانی علاءالدین سلیم نماینده تونس در بخش فیلم خارجی‌زبان خواهد بود. این فیلم بدون کلام درباره مردی است که از صحرا راهی شمال آفریقا می‌شود تا به طور غیرقانونی به اروپا برود. او برای گذر از دریا یک قایق می‌دزدد و سفر منحصر‌به‌فرد خود را شروع می‌کند. اولین فیلم بلند داستانی سلیم اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش هفته منتقدان جشنواره ونیز نمایش داده شد. "آخرین نفر ما" چهارمین فیلم تونسی است که از سال 1995 تاکنون به اسکار معرفی می‌شود. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

تریلر معمایی "شکار پرنده" (Birdshot) به کارگردانی میخائیل رد نماینده فیلیپین در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان است. این فیلم درباره دختری جوان به نام مایا - که به طور تصادفی یک عقاب فیلیپینی در خطر انقراض را می‌کشد - و پدر اوست که با ناامیدی می‌کوشد از دخترش در برابر مقامات محافظت کند. در این بین، دو افسر پلیس می‌کوشند معمای ناپدید شدن سرنشینان یک اتوبوس را حل کنند.

"شکار پرنده" سال گذشته در جشنواره توکیو برنده جایزه بهترین فیلم بلند آسیایی شد. فیلیپین تا پیش از این 28 بار در جوایز اسکار رقابت کرده، اما هیچ‌وقت نامزد نشده است.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

منبع: هنر آنلاین