تبیان، دستیار زندگی

ادبیات دفاع مقدس مهجور مانده است

محمود اکرامی‌فر با بیان این‌که ادبیات غنی‌ای در حوزه دفاع مقدس داریم، می‌گوید: ادبیات دفاع مقدس به زبان‌های دیگر ترجمه نمی‌شود و به همین دلیل کمتر شناخته شده و مهجور مانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمود اکرامی‌فر

این شاعردرباره بازتاب ادبیات دفاع مقدس نسبت به ادبیات جنگ سایر کشورها، اظهار کرد: ادبیات جنگ یا دفاع مقدس معمولا در دو بخش منظوم و منثور است؛  بخش منظوم و شعر معمولا هنگام دفاع و جنگ اتفاق می‌افتد، یعنی همزمان با دفاع مقدس، شاعر شعر می‌گوید و منتشر می‌کند، اما داستان بعد از جنگ به وجود می‌آید.

او با اشاره به این‌که یک سال دبیر شعر کتاب سال دفاع مقدس و یک سال دبیر کنگره ملی دفاع مقدس بوده است،  گفت: باورم این است که ما ادبیات غنی، سترگ و درخور ارائه‌ای برای جهانیان در حوزه دفاع مقدس داریم، اما متأسفانه جریان ترجمه این آثار از زبان فارسی به زبان‌های دیگر ضعیف است و کمتر اتفاق افتاده است، درواقع پای ترجمه در این حیطه می‌لنگد.

اکرامی‌فر خاطرنشان کرد: ادبیات دفاع مقدس و ادبیات جنگ ما  مهجور مانده است به دلیل این‌که به زبان‌های دیگر ترجمه نشده و مترجمان به هر دلیلی این کار را انجام نداده‌اند. ادبیات دفاع مقدس کمتر شناخته شده است درحالی‌که  ظرفیت بالایی برای شناخته شدن دارد.

 زمانی که جبهه را نمادی از کربلا می‌دانید و معتقدید «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، سربند رزمندگان «یا زهرا (س)» و «یا حسین (ع)» است و عملیات‌ها را به اسم ائمه (ع) نام‌گذاری می‌کنید، طبیعی است که ادبیات دفاع مقدس آکنده‌ای از ادبیات عاشورا و ادبیات ملی باشد، به عبارت دیگر بخشی از ادبیات ما در حوزه امت، اعتقادات و باورها است.

او با بیان این‌که بازتاب ادبیات دفاع مقدس در داخل کشورمان بیشتر بوده است، اظهار کرد: پرتیراژترین کتاب‌های داستان، خاطره و شعر را کتاب‌های دفاع مقدس تشکیل می‌دهد؛ به طور مثال  یک کتاب دفاع مقدس ۱۲۰ بار چاپ می‌شود ‌یعنی این‌که بازتاب، خریدار و طرفدار دارد، حتی اگر برخی بگویند ۵۰ چاپ از آن‌ها خرید اداری است.

این شاعر  درباره این‌که ادبیات دفاع مقدس چقدر به واقعیت نزدیک است، گفت:  نمی‌توان با عدد و رقم این موضوع را گفت، اما پنج - شش‌هزار عنوان کتاب خاطره و یا زندگی‌نوشت داریم. در واقع این‌ها واقعیت‌هایی هستند که  دست‌کاری نشده‌اند. خیال‌پردازی از ویژگی‌های داستان و شعر است اما بخش عمده‌ای از داستان‌ها و شعرهای ما واقعیت‌هایی هستند که در آن‌ها رشادت، ایثار و فداکاری شرح داده شده است.

 او در پاسخ به این‌که سفارشی‌نویسی در ادبیات دفاع مقدس چقدر می‌تواند این ادبیات را از اهداف خود دور کند، خاطرنشان کرد: همه ادبیات ما ادبیات سفارشی است. در واقع هرچیزی که خلق می‌شود یک سفارش‌دهنده‌ دارد، این سفارش‌دهنده گاهی از درون و گاهی از بیرون است؛ مثلا  دل من  سفارش می‌دهد چیزی را  بنویسم، گاهی هم یک نهاد آن را سفارش می‌دهد و هر دو این‌ها درست است.  کسی که پنج - شش سال از عمر خود را صرف نوشن  رمان می‌کند،  باید پشتیبانی مالی شود و اگر دستگاهی این هزینه را بدهد ایرادی ندارد.

اکرامی‌فر با تأکید بر این‌که سفارشی بودن کارها هیچ ایرادی ندارد متذکر شد: ایراد سفارش‌نویسی جایی است که نهاد یا ارگانی بخواهد در آن دخالت‌های نابجا داشته باشد و آن‌چه ‌می‌خواهد، در نوشته‌ها اعمال شود. داستان، داستان است و ماهیت آن این‌گونه است که شخصیت‌ها را می‌پروانید، دیالوگ‌ها را به زبان شخصیت‌ها می‌آورید و جدال‌ ایجاد می‌کنید؛ سفارشی و غیرسفارشی فرق ندارد. گاهی نگارش خاطره را سفارش می‌دهند که مسلما این مورد اشکال ندارد.

او در پاسخ به این سوال که استفاده از فرهنگ‌ عاشورا، کربلا و شهادت در ادبیات دفاع مقدس چگونه بوده است اظهار کرد: زمانی که جبهه را نمادی از کربلا می‌دانید  و معتقدید «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، سربند رزمندگان «یا زهرا (س)» و «یا حسین (ع)» است و عملیات‌ها را به اسم ائمه (ع) نام‌گذاری می‌کنید، طبیعی است که ادبیات دفاع مقدس آکنده‌ای از ادبیات عاشورا و ادبیات ملی باشد، به عبارت دیگر بخشی از ادبیات ما در حوزه امت، اعتقادات و باورها است. می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های ادبیات معاصر همین موضوع است.  

منبع: ایسنا