تبیان، دستیار زندگی

دست‌های خون‌آلود رژیم صهیونیستی از آستین بارزانی

اکراد باید نقشه های سیاسی شان را سریع تر محقق کنند و از مشغول بودن ارتش سوریه در جبهه‌های متعدد استفاده کند؛ چون پیروزی ارتش سوریه در نبرد با معارضین و داعش، قطعاً مانع مبارزه این ارتش با اکراد در شمال سوریه خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازراتی
مدتی است که مسعود بارزانی مساله برگزاری رفراندوم جدایی از عراق را برای استقلال کردستان مطرح کرده. با وجودی که این مساله کاملاً بر خلاف قانون اساسی دولت مرکزی عراق است و کشورهای منطقه نیز به شدت مخالفت خود را مطرح کرده‌اند؛ اما بارزانی باز هم اصرار بر برگزاری رفراندوم دارد. در این میان، رژیم صهیونیستی بر این آتش می‌دمد و به اشکال مختلف به آن ها کمک می کند. این مقاله نوشته های یکی از نظریه پردازان رژیم صهیونیستی را منتقل می کند.
پروفسور اسرائیلی یارون فریدمان در روزنامه ی یدیعوت آحرونوت مقاله ای تحلیلی نوشته است که نسبت به مقالاتی که معمولاً می‌نویسد کاملاً متفاوت است. وی همواره مسائل دینی و فلسفی را مطرح می‌کرد اما این بار اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد و با توجه به میزان بسیار زیاد مطالعه مقالات آن برای انتشار خط فکری و اطلاعات ویژه، بعید به نظر می رسد که این روزنامه تا اندازه ای اهداف ویژه امنیتی و بسیار حیاتی برای رژیم صهیونیستی در نظر نگرفته باشد. 
این مقاله درباره پروژه قیام کردستان عراق برای متحد کردن کردهای عراق و سوریه و ایران ان هم همزمان با دو حادثه مهم دیگر صحبت می کند؛ یعنی به پایان رسیدن قائله داعش و شکست قطعی آن در عراق و سوریه و اینکه  اکراد در این دو کشور جایگاه و حریم خصوصی یافته اند. از دید فریدمان فرصتی تاریخی برای اکراد به وجود آمده که ممکن است هرگز برای آن ها تکرار نشود. فریدمان در این مقاله از رهبر کردها، مسعود بارزانی دعوت کرده که مانند آنچه در "بن گورین" در سال 1948 انجام شد؛ قیام کند و پنجره باز فرصتی که جلویش باز شده را از دست ندهد.

در محور مقاومت، ایران و سوریه و حزب الله و هم پیمانان عراقی‌ها، این سوال مطرح می شود که سبب اصرار رهبر اکراد عراق برای انجام رفراندوم چیست؟


نکته این جاست که ایالات متحده علی رغم معارضه و تضادش با آنها در نهایت دولت کردستان را به امید آن که به عنوان هم پیمانی دیگر در غرب آسیا باشد می خواهد. اما به دلایلی موضعی مطرح نمی کند. پس لازم است بارزانی خطرات سیاسی این حرکت را بشناسد و شرایط نظامی و اقتصادی  برای اتخاذ تصمیمی سرنوشت ساز را در نظر بگیرد.
همچنین فریدمان در توضیح شرایط مناسب و تلاقی استراتژی بین رژیم صهیونیستی و آرزوها و آرمان های مسعود بارزانی برای جدایی کردستان عراق و ارائه اطلاعات مهم و عناصر مشوق می افزاید. از این نظر رژیم صهیونیستی منحصر به فرد است؛ زیرا تنها دولتی است که به صورت علنی استقلال کردستان را اعلام کرده است. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و اردن نیز تاکنون استقلال کردستان را از عراق را تأیید کرده اند؛ به شرط راه اندازی و ایجاد پایگاه های نظامی در این اقلیم برای رویارویی با تهدید ایران در آینده. فریدمان می گوید به نفع اکراد است که ارتباطشان را با رژیم صهیونیستی بر همان پایه روابط شان از دهه هفتاد ادامه دهند همان طور که شروع به آموزش نیروهای پیش مرگه ضد نظام عراق کردند و سعی کردند آن ها را به صدور نفت از دولت کردستان ترغیب کنند. وی همچنین معتقد است به جهت سیاسی، تایید و حمایت رژیم صهیونیستی از قیام اکراد هم وزن تایید ترکیه از حرکت حماس است.
فریدمان می گوید علی رغم آنکه به نظر می‌رسد اکراد که تعداد آن ها چیزی بین سی تا چهل میلیون نفر است و همگی در چهار کشوری که مخالف استقلال آن ها هستند _ ایران، سوریه و عراق و ترکیه _ پراکنده‌اند اما نتیجه ایجاد دولت کردی مستقل، دولتی ضعیف خواهد بود که این ضعف دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل این است که ایالات متحده آمریکا برای حمایت از این ایده محتاطانه عمل می کند. زیرا ایجاد دولت کردستان به ضرر هم پیمانان امریکا یعنی عراق و ترکیه است و دقیقاً همین ایده را روسیه هم دارد؛ زیرا می داند این قیام ضد منافع همپیمانانش یعنی ایران و سوریه است.
همچنین فریدمان می افزاید عامل وقت است که بر اکراد فشار می آورد تا بتوانند افق های تغییر معادلات را روبرویشان باز کنند. الان باید اکراد سوریه از پیروزی های نظامی در سوریه خصوصاً اشغال الرقه برای رسیدن به پیروزی های سیاسی استفاده کنند. اکراد باید نقشه های سیاسی شان را سریع تر محقق کنند و از مشغول بودن ارتش سوریه در جبهه‌های متعدد استفاده کند؛ چون پیروزی ارتش سوریه در نبرد با معارضین و داعش، قطعاً مانع مبارزه این ارتش با اکراد در شمال سوریه خواهد بود. فریدمان معتقد است اکراد عراق و سوریه باید ضربه نهایی را بزنند و این بسیار حیاتی است. وی استفاده از پیروزی هایشان در انجام وظیفه برای مبارزه با داعش برای کسب منفعت سیاسی را ضروری می داند.
همه پرسی کردستان
در محور مقاومت، ایران و سوریه و حزب الله و هم پیمانان عراقی‌ها، این سوال مطرح می شود که سبب اصرار رهبر اکراد عراق برای انجام رفراندوم چیست و نیز سبب باقی ماندن اکراد سوریه خارج از مسیر آستانه و ژنو چه بوده است؟ یا اینکه گزینه کردی کرهان اسراییلی سعودی به صورت جدی و حرکت ترکیه به سوی ایران برای ایجاد تفاهم برای همکاری در مواجهه با خطر فرقه گرایی و جدایی طلبی به تعبیری بیان و درک خطرات است. و بعید نیست که همکاری ها بعد از رفراندوم در کردستان عراق به شکل قطع خطوط تجاری و اقتصادی با کردستان به عنوان منطقه ای متمرد از سوی حکومت عراق و بستن مرزهای ایران و ترکیه به روی نفت و سایر اشکال تجاری باشد. زیرا انچه فریدمان فراموش کرده این است که هیچ مرز ابی و هیچ مرز خاکی از کردستان نیست مگر با کسانی که با جدایی به آن ها مخالفند. اکنون مانند دیروز نیست چه از نظر نیرو، توازن و چه از نظر معادلات و حجم اراده برای خروج پیروزمندانه از معرکه های کنونی. اینها درسی برای رهبران کرد در سوریه خواهد بود که در عفرین آن را تجربه کردند؛ تجربه‌ای ساده ولی درس آموز، آن هم تغییر شماره خودرو ها بود که بیست و چهار ساعت هم دوام نیاورد.
حتی اگر منجر به ایجاد جنگ شود، باز هم هیچ تسامحی با قیام برای جدایی وجود ندارد، این قطعنامه‌ای در سوریه است همان گونه که در عراق و در اقلیم است به همان صورتی که روسیه در ذهن دارد و رهبران رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به خوبی متوجه خواهند شد که آن ها شکست شان را با ایجاد جنگی جایگزین پوشش نباید بدهند و وحدت سوریه و عراق چیزی است که مذاکره پذیر نیست.