تبیان، دستیار زندگی

وحدت کرکوکی‌ها در سایه عاشورا

خبرگزاری‌ها با هدف انتشار مسائل داخلی اقلیم کردستان عراق در پسا رفراندوم تلاش خواهند کرد تجمیعی از اخبار و رویدادهای مرتبط را به مخاطبین عرضه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرکوک
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، در اقلیم کردستان عراق، هنوز موضوع اختلافات داخلی پیرامون برگزاری رفراندوم و لزوم بازگشت به میز مذاکرات با بغداد نقل محافل سیاسی - رسانه‌ای کردستان عراق بود که تشکل سیاسی جدید اقلیم نیز داد احزاب، سیاسیون و فعالین رسانه‌ای کرد را درآورد. با تغییر نام شورای عالی رفراندوم به شورای سیاستگذاری کردستان - عراق و ریاست بارزانی بر این شورا، مخالفت‌ها با انحصارطلبی رئیس اقلیم کردستان افزایش یافته است. تحولات داخلی اقلیم کردستان در حالیست که اربیل با فصل جدیدی از تعامل قانونی بغداد و عدم رسمیت نتایج رفراندوم برگزار شده خود در سطح منطقه و جهان روبرو است. اگرچه که عده‌ای با دیده شک و گمان به نتایج رفراندوم و نوع بهره‌برداری از آن توسط رئیس اقلیم کردستان می‌نگرند اما بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که مسعود بارزانی که دوره قانونی ریاست وی به پایان رسیده است تلاش می‌کند علی‌رغم اعلام قبلی مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست اقلیم، ابتکار جدیدی را جهت تداوم سیطره خود بر این منطقه از عراق داشته باشد. تشکیل شورای سیاستگذاری کردستان - عراق و تصویب ریاست بارزانی از سوی اعضای شورا موید این نکته است که بارزانی دست‌بردار صندلی قدرت در اقلیم کردستان عراق نیست.
چهارمین مجموعه از خبرهای پسارفراندومی خبرگزاری تسنیم را از اقلیم کردستان عراق در ادامه مشاهده می‌کنید:
تشکیل شورای سیاستگذاری کردستان - عراق
اعضای شورای عالی رفراندوم اقلیم کردستان به ریاست مسعود بارزانی تشکیل جلسه داده و همچنانکه انتظار می‌رفت نام و شرح وظایف این شورا دستخوش تغییراتی شد. شورای عالی رفراندوم با تصویب اعضاء به شورای سیاستگذاری کردستان - عراق تغییر نام یافت. این شورا با صدور اطلاعیه‌ای چند بندی با استقبال از پیام آیت‌الله سیستانی بر لزوم گفتگوی سازنده اربیل - بغداد تاکید کرد. این شورا در بخش دیگری از اطلاعیه خود با حمایت از موضع حکومت و پارلمان محلی اقلیم کردستان گفته است که اقلیم زبان تهدید و محاصره اقتصادی مردم کرد را برنمی‌تابد. شورای سیاستگذاری کردستان - عراق همچنین اطمینان داده است که رفراندوم اخیر خطری را متوجه امنیت و ثبات منطقه نخواهد کرد. شورای جدید التاسیس اقلیم کردستان با تاکید بر لزوم وحدت سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی کرد، نقش رسانه‌های کردی را در دفاع از آنچه منافع ملی کردها نامیده مهم ارزیابی کرده است.

 رسانه‌های کردی به نقل از رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند که دو جنگنده f16 نیروی هوایی ارتش عراق به همراه دو بالگرد Night Hunter در فرودگاه اربیل بوده که اقلیم کردستان قصد بازگرداندن آنها را ندارد.


نامه فراکسیون‌های کردستانی به رئیس پارلمان عراق
فراکسیون‌های کردستانی پارلمان عراق در نامه‌ای به هیئت رئیسه پارلمان درخواست ابطال تصمیمات اتخاذشده را علیه اقلیم کردستان مطرح کرده‌اند. یک عضو کرد پارلمان عراق هم می‌گوید در صورت عدم دستیابی به نتیجه دلخواه، به کلی از عراق خداحافظی خواهیم کرد. عادل نوری عضو پارلمان عراق گفته است تاکنون تصمیم نهایی در خصوص شیوه بازگشت به بغداد اتخاذ نشده است اما غالب نمایندگان بر این باورند که با ارسال نامه‌ای به هیئت رئیسه پارلمان عراق موضوع تصمیمات اخیر علیه اقلیم کردستان را مطرح و در اسرع وقت نسبت به ابطال آنها اقدام شود.
درخواست شورای سیاستگذاری کردستان - عراق از فواد معصوم
شورای عالی رفراندوم اقلیم کردستان که به شورای سیاستگذاری کردستان - عراق تغییر نام داده است از رئیس‌جمهوری عراق درخواست کرده است در برابر اقدامات حکومت مرکزی علیه اقلیم موضع رسمی خود را اتخاذ کند. گفته می‌شود شماری از اعضای این شورا درخواست استعفای فواد معصوم و بازگشت به اقلیم کردستان را مطرح ساخته‌اند اما در مقابل، عده‌ای دیگر با تاکید بر لزوم گفتگوی اربیل - بغداد اعلام کرده‌اند که حضور معصوم و نمایندگان کرد پارلمان عراق در بغداد لازم است مشروط بر آنکه موضع رسمی و محکمی در قبال اتفاقات اخیر داشته باشند.
بارزانی نگران از موضع آمریکا
در جلسه شورای سیاستگذاری کردستان - عراق، مسعود بارزانی از موضعگیری سیاست خارجی آمریکا علیه رفراندوم انتقاد کرده است. متعاقب این جلسه و در بیانیه‌ای به نام ریاست اقلیم کردستان آمده است که نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری از نقض قانونی اساسی عراق توسط حکومت مرکزی این کشور پس از سال 2005 تاکنون جلوگیری نکرده‌اند. در ادامه این بیانیه با اشاره به حمایت‌های آمریکا در مبارزه علیه صدام و جنگ داعش تاکید شده که بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا ساکنین اقلیم کردستان عراق را به شدت نگران کرده است. تیلرسون در این بیانیه تاکید کرده بود که واشنگتن نتایج رفراندوم برگزارشده اقلیم کردستان را به رسمیت نخواهد شناخت.
رئیس پارلمان اقلیم کردستان استعفا می‌دهد
جنبش تغییر در حال بررسی این موضوع است که در آینده سیاسی اقلیم کردستان و تا برگزاری انتخابات آتی به عنوان اپوزسیون فعالیت کند. یک عضو ارشد این حزب می‌گوید با تصویب این تصمیم، یوسف محمد از پست ریاست پارلمان اقلیم استعفا داده و پست وی را حراج می‌کنیم. چالاک مهندس عضو شورای ملی جنبش تغییر به سایت snn گفته است زمان اعلام موضع رسمی ما فرا رسیده است. وی از تشکیل جلسه مهم شورای ملی جنبش تغییر خبر داده است. به گفته این عضو جنبش تغییر، شمار زیادی از اعضای شورای ملی بر این باورند که به عنوان اپوزسیون فعالیت سیاسی خود را ادامه دهند. مهندس با اشاره به سرنوشت یوسف محمد که از دو سال پیش تاکنون با ممانعت حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به محل کار خود در اربیل باز نگشته است، گفت: با تصویب اپوزیسیون شدن جنبش تغییر وی از پست ریاست پارلمان اقلیم استعفا داده و جنبش تغییر نیز پست ریاست پارلمان را با نازلترین نرخ به حراج خواهد گذاشت.
مخالفت‌های داخلی با تشکل سیاسی جدید بارزانی
با تغییر نام شورای عالی رفراندوم اقلیم کردستان به شورای سیاستگذاری کردستان - عراق، شماری از فعالین رسانه‌ای کرد در بیانیه‌ای مخالفت خود را با ابتکار سیاسیون رفراندومی اقلیم کردستان اعلام داشته‌اند. در بیانیه فعالین رسانه‌ای کرد آمده است که تشکیل این شورا همچون تشکیل گروهی میلیشیایی است نه دستگاهی قانونی و هیچ توجیهی برای آن قابل قبول نیست. بیانیه می‌افزاید با وجود پارلمان اقلیم کردستان، نیازی به دیگر دستگاه‌ها نیست و تشکیل آن ذهن همگان را متوجه مجلس قیاده ثوره دیگر در اقلیم می‌سازد. در این بیانیه همچنین از احزاب و مردم کردستان عراق درخواست شده است موضع‌گیری جدی در قبال تشکیل شورای سیاستگذاری کردستان - عراق داشته باشند.
اختلافات رفراندومی درون خانوادگی بارزانی‌ها
سایت سنور میدیا به نقل از گزارش روزنامه ژیان به اختلافات درون خانوادگی بارزانی‌ها پیرامون موضوع رفراندوم اقلیم کردستان پرداخته است. مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان در حمایت از پدر خود طرفدار برگزاری رفراندوم و به نتیجه رسیدن آن است و در مقابل، نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان پس از برگزاری رفراندوم به رسانه‌های ترک گفته است که اقلیم کردستان همچون 25 سال گذشته باقی خواهد ماند. نخست‌وزیر اقلیم کردستان تلاش زیادی کرد که رفراندوم برگزار نشود. به گزارش این سایت کردی، پیش از آغاز تبلیغات رفراندوم، نچیروان بارزانی از طریق دفتر حزبی خود از خبرگزاری آناتولی ترکیه خواسته است خبر عدم موافقت وی با برگزاری رفراندوم را منتشر کنند. گزارش می‌افزاید بر اساس اطلاعات روزنامه ژیان که روز یکشنبه منتشر شده است مسرور بارزانی از این موضوع نگران شده که جانشین رئیس حزب دمکرات کردستان عراق به صراحت به مخالفت با رفراندوم برخاسته است. نچیروان بارزانی در هیچ فعالیت تبلیغی این حزب شرکت نداشته است. گفته می‌شود علت مخالفت نخست‌وزیر اقلیم کردستان با برگزاری رفراندوم به این دلیل بوده که ترکیه پیشتر وی را در جریان اقدامات پسارفراندومی خود گذاشته است.

 اگرچه عده‌ای با دیده شک و گمان به نتایج رفراندوم و نوع بهره‌برداری از آن توسط رئیس اقلیم کردستان می‌نگرند اما بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که مسعود بارزانی که دوره قانونی ریاست وی به پایان رسیده است تلاش می‌کند علی‌رغم اعلام قبلی مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست اقلیم، ابتکار جدیدی را جهت تداوم سیطره خود بر این منطقه از عراق داشته باشد.


برت مکگورک عصبانی از بارزانی
برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان تشدید فشارهای بین‌المللی را بر سران کرد در پی داشته است. یک رسانه کردی نیز فاش ساخته است که برت مکگورک نماینده رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش آماده پاسخ تماس‌های مکرر مسعود بارزانی نیست. گفته می‌شود بارزانی پس از برگزاری رفراندوم در تلاش برای برقراری تماس با مسئولین ارشد آمریکائی به ویژه مکگورک شکست خورده است. عصبانیت مکگورک به عدم توجه بارزانی به درخواست های تعویق رفراندوم برمی‌گردد.
کمبود مواد سوختی در سلیمانیه
آثار برگزاری رفراندوم گریبانگیر سلیمانیه شده است. گفته می‌شود کمبود بنزین و دیگر مواد سوختی در این استان فراگیر شده است. رسانه‌های اقلیم کردستان به نقل از غالب محمد رئیس کمیسیون انرژی و منابع طبیعی شورای استانی سلیمانیه با اشاره به توقف ترانزیت مواد سوختی از ایران به مقصد اقلیم کردستان گزارش داده‌اند که خطر کمبود بنزین بیشتر از هر منطقه دیگر، سلیمانیه را تهدید می‌کند. این عضو شورای استانی سلیمانیه گفته است که این شهر متضرر اصلی برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان است و تلاش شده است رسانه‌ها و مسئولین کمتر به افشای این خبر بپردازند تا تشویش افکار عمومی را به دنبال نداشته باشد.
عاشورا رمز وحدت قومیت‌های مختلف کرکوک
شیعیان کرکوک عاشورای امسال را متفاوت از سال‌های دیگر تجربه کردند زیرا رفراندوم اقلیم کردستان تنش‌های سیاسی را در این شهر مورد منازعه به اوج رسانده بود اما مراسم عاشورا به گونه‌ای قومیت‌های مختلف این شهر را با یکدیگر عجین کرده بود که فراتر از حد تصور بوده و کمتر مناسبتی است که بتواند فضای وحدت را بر کرکوک بگستراند. در مراسم عاشورای امسال شخصیتهای ملی و مذهبی اعلام کردند که کشمکشهای سیاسی نباید بر روحیه برادری و زندگی مسالمتآمیز آنها تاثیرگذار باشد. رسانههای اقلیم کردستان گزارش دادند که عاشورا عرب شیعه، کرد و ترکمان را با هم متحد ساخته است.
مخالفت شدید جنبش تغییر با تشکیل شورای سیاستگذاری کردستان - عراق
جنبش تغییر در بیانیهای اعلام کرده است که تشکیل شورای سیاستگذاری کردستان - عراق هیچ پشتوانه قانونی نداشته و از دید آنها فاقد مشروعیت است. جنبش تغییر همچنین اعلام کرده است که تشکیل این شورا در تضاد آشکار با نهادهای قانونی از جمله پارلمان اقلیم کردستان و نوعی بازگشت به گذشته است.
شورای رهبری اتحادیه میهنی و مخالفت با منصب جدید بارزانی
شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان در خصوص تشکیل شورای سیاستگذاری کردستان - عراق درخواست کرده است جلسه غیر عادی این شورا در اسرع وقت برگزار گردد. یک منبع در شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان گفته است که در جلسه شورای عالی رفراندوم که به شورای سیاستگذاری کردستان - عراق تغییر نام داده است جانشین دبیرکل اتحادیه میهنی و سه عضو دیگر این حزب شرکت داشتهاند اما هیچ اهمیتی به حضور و جایگاه آنها داده نشده و این مسعود بارزانی بوده است که به عنوان رئیس این شورا منصوب شده است. شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرده است که موقعیت مردمی این حزب با خطر جدی مواجه خواهد شد. عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی همچنین گفته است اعضای شورای سیاستگذاری با کدام مجوز، مسعود بارزانی را به عنوان رئیس این شورا منصوب کردهاند.
جنگندههای عراقی در اقلیم کردستان
رسانه‌های کردی به نقل از رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند که دو جنگنده f16 نیروی هوایی ارتش عراق به همراه دو بالگرد Night Hunter در فرودگاه اربیل بوده که اقلیم کردستان قصد بازگرداندن آنها را ندارد. این جنگندهها در نبرد علیه گروه تروریستی داعش از فرودگاه اربیل استفاده کردهاند. تاکنون حکومت اقلیم کردستان واکنشی در این خصوص نداشته است. پیشتر نیز گزارشهایی منتشر شد که گویا دو خلبان کرد نیروی هوایی عراق قصد ربودن دو هواپیمای جنگی را از فرودگاه تاجی به مقصد اقلیم کردستان داشتهاند اما وزارت دفاع عراق این خبر را تکذیب کرد.
منبع: تسنیم