تبیان، دستیار زندگی

کیوان عبیدی آشتیانی از «پسر» می‌گوید

کتاب «پسر» نوشته لوئیس لوری با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی از سوی انتشارات کتاب ونوشه منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب «پسر»
نوشته لوئیس لوری با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی از سوی انتشارات کتاب ونوشه برای نوجوانان منتشر شده است.

کتاب «پسر» قسمت چهارم و بخش نهایی از مجموعه‌ای چهار قسمتی است که سه قسمت اول آن به عنوان‌های «بخشنده»، «در جست‌وجوی آبی‌ها» و «پیام‌رسان» به چاپ رسیده است.

داستان «پسر» در سه کتاب روایت می‌شود. کتاب اول با عنوان «قبل» در مجموعه‌ای می‌گذرد که یوناس در آن بزرگ شده است. داستان کتاب برمی‌گردد به زمانی که هنوز یوناس از مجموعه فرار نکرده و جایی دیگر نرفته است. داستان، زندگی کلر است، دختری از گروه زاینده‌ها که گابریل را در دنیا آورده است.

کتاب دوم با عنوان «سال‌های میانی» در دهکده‌ای می‌گذرد که کلر به آن‌جا کشانده شده و خاطره‌ای از گذشته‌اش دارد. کلر به‌تدریج حافظه‌اش را به دست می‌آورد و برای پیدا کردن پسرش عازم سفری سخت می‌شود.

کتاب سوم با عنوان «ماورا» در دهکده‌ دیگری می‌گذرد که یوناس و گیب، بعد از فرار از مجموعه‌شان به آن‌جا رسیدند. دهکده‌ای که پس از جدال متی با نیروهای شر، آرامش از دست رفته‌اش را بازیافته است. اما گیب، آرزوی پیدا کردن مادرش را دارد.

داستان این‌گونه آغاز می‌شود: «وقتی با ماسک چرمیِ بدون روزنه، نیمی از صورت دختر جوان را پوشاندند و راهِ بینایی‌اش را مسدود کردند، تمام ماهیچه‌هایش منقبض شدند. لزومی نداشت چشم‌هایش را ببندند، اما اعتراض نکرد. این بخشی از روندِ کار بود. می‌دانست. یک ماه پیش، موقع ناهار، یکی از حمل‌کننده‌ها، مراحل کار را برایش توضیح داده بود.

با تعجب پرسیده بود «ماسک؟» تصورِ آن وضعیت به خنده‌اش انداخته بود. «چه نیازی به ماسک است؟»
زن جوانی که سمت چپش نشسته بود و سالاد می‌خورد، آهسته گفته بود «خُب، ماسک واقعی که نیست. بیشتر می‌شود گفت چشم بند.» آن‌ها اجازه نداشتند در مورد این موضوع‌ها صحبت کنند.

دختر جوان با تعجب پرسیده بود: «چشم‌بند؟» و عذرخواهانه و لبخندزنان ادامه داده بود «می‌دانم. نباید حرفی بزنم، درست است؟ فقط چیزی را که گفتی تکرار می‌کنم. چشم‌بند؟ چرا؟»
دختر اشاره‌ای به شکم برآمده‌اش کرد و گفت: «نمی‌خواهند موقع زایمان چیزی را که تولید کرده‌ای ببینی.»

کیوان عبیدی آشتیانی سال‌هاست که در زمینه‌ بررسی ادبیات کودکان و نوجوانان با شورای کتاب کودک همکاری می‌کند. او ترجمه‌ ادبیات نوجوانان را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و تاکنون جوایز متعددی مانند جایزه کتاب فصل، لوح افتخار شورای کتاب کودک و جایزه پروین اعتصامی را کسب کرده است.

انتشارات کتاب ونوشه، کتاب «پسر» را در قالب 394 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 320 هزار ریال منتشر کرده است. 

منبع: ایبنا