تبیان، دستیار زندگی

چگونه زنان شاغل در زندگی شخصی موفق شوند؟

در رابطه با کار حرفه ای زنان در هر جامعه مسائلی هست که مختص آنهاست. زنان، اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسوولیت های مربوط به خانه و شغلشان را با تردستی شگفت انگیزی انجام دهند. برای همین زنان شاغل بیش از مردان، محتاج انعطاف پذیری هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان شاغل ، کار حرفه ای، مدیریت زندگی، خصوصیات روحی و روانی زنان،کارهای خانه، خانواده، زن و شوهر ، شریک زندگی، بچه داری، زندگی شخصی، نیازهای جسمی، فرزند، مدرسه
 در دنیای امروز، روز به روز تعداد بیشتری از زنان وارد بازرگانی می شوند. در حال حاضر میلیون ها زن در جهان در مشاغل گوناگون فعال هستند و میلیون ها زن که در بیرون کار نمی کنند در خانه به حرفه های دستی و تولیدی می پردازند و این رقم مدام بیشتر می شود.
در رابطه با کار حرفه ای زنان در هر جامعه مسائلی هست که مختص آنهاست. زنان، اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسوولیت های مربوط به خانه و شغلشان را با تردستی شگفت انگیزی انجام دهند. برای همین زنان شاغل بیش از مردان، محتاج انعطاف پذیری هستند.
به علاوه خصوصیات روحی و روانی زنان، نگرش متفاوت آنان به مسائل و تفاوت شیوه مدیریت زنان با مردان باعث می شود تا در تمام حوزه ها شاهد تفاوت هایی در رابطه با کار زنان شاغل باشیم.
در اینجا چند نکته مهم برای راهنمایی زنان شاغل ارائه می شود. توجه به این نکات و تعمق و عمل کردن به آنها می تواند برگ برنده ای برای زنان شاغل در محیط های کاری بسیار رقابتی امروز باشد:

اولویت های خود را مشخص کنید
هیچ کس نمی تواند همه امکانات و همه افراد را در همه زمان ها در اختیار داشته باشد. اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان از جمله نقش های زنان است اما در حقیقت هیچ گاه نمی‌توان این نقش های متفاوت را به طور همزمان به خوبی ایفا کرد. پس باید اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اولویتشان انجام دهید.
1-سه اولویت اول زندگی تان را تعیین کنید. آیا برنامه روزمره شما بازتاب دقیق این اولویت ها است؟
2-کمال طلبی را کنار بگذارید. اشکالی ندارد که خانه تان برق نزند ولی در عوض با همسرتان بیشتر صحبت کنید و یا وقت بیشتری به دخترتان اختصاص دهید. یادتان باشد که روابط از همه چیز مهمتر است.
3-این هفته با گفت و گو و مشورت خانوادگی کارهای خانه را تقسیم بندی کنید.

کارها را عادلانه تقسیم کنید
بیشتر زنان شاغل با فشار مضاعف مسوولیت های خانه و بچه هم روبرو هستند و این به طور بالقوه یکی از بزرگترین منابع استرس و خشم و آزردگی در خانواده هایی است که زن و شوهر هر دو بیرون خانه کار می‌کنند.
خوب است برخی از کارهای خانه بین همه تقسیم شود. حتی می توان قواعد اختیاری و سودمندی تعیین کرد که باعث شود تا همه بارها روی دوش یک نفر نباشد، مثلا: «کسی که غذا می پزد، مسوول شستن ظرف ها نیست.» یا اینکه کار نوبتی انجام شود.
1-از همه مسوولیت های خود و شریک زندگی تان فهرستی تهیه کنید.
2- برای تقسیم عادلانه کارها از چه روشی استفاده می کنید؟
اگر تا به حال این کار را نکرده اید، فکر کنید، خلاق باشید و به بچه ها هم کارهایی را که دوست دارند واگذار کنید.
3-با موافقت همسر و فرزندانتان بگذارید بعضی از کارهای خانه را به طور منظم آنها انجام بدهند. اشکالی ندارد اگر طبق روش شما انجام ندهند.

برنامه‌ریزی کنید
کارهایی را که انجامشان در طول روز اهمیت بیشتری دارد در اولویت قرار دهید تا برای انجام آنها با کمبود وقت مواجه نشوید. بنابراین مهمترین کارهایی را که روزانه یا هفتگی باید انجام دهید، یادداشت کنید و فهرستی از آنها را داشته باشید تا هیچ‌کدام را از یاد نبرید. شاید در بینشان کارهایی باشد که بتوانید انجامشان را به همسر یا سایر نزدیکان خود بسپارید و جلوی هر کدام یادداشت کنید چه کسی عهده‌دار این بخش است. در انتهای هر روز برنامه را مرور کنید و ببینید تا چه حد توانسته‌اید آنها را به نتیجه برسانید و چه جاهایی زمان را هدر داده‌اید. برای برنامه‌ریزی، این نکات را به خاطر داشته باشید:
در برنامه‌ریزی روش شخصی خودتان را دنبال کنید. به‌طور حتم شیوه زندگی شما با همسایه، خواهر و دوستانتان یکسان نیست و نباید از الگوی دیگران برای زندگی خودتان استفاده کنید.
دفترچه یادداشت کوچکی بخرید و تمام کارهایی که باید هر روز انجام دهید داخل آن بنویسید. دفترچه را همیشه در کیف خود بگذارید و از شب قبل برنامه روز بعدی را کنترل کنید تا موردی از قلم نیفتد.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید
در خانه و انجام انواع وظایف پرفشار، زمانی را به رفع نیازهای جسمی و روحی خودتان اختصاص دهید، ورزش کنید، پیاده روی کنید، مطالعه کنید یا فقط دراز بکشیدو هیچ کاری نکنید.
1-آخرین باری که اوقات فراغت خوب و مفید داشتید کجا بود؟
2-تا چه اندازه به بهداشت و سلامت فردی خود اهمیت می دهید؟ آیا ناهار را ایستاده یا پشت کامپیوتر می‌خورید؟
-3-این هفته دست کم دو ساعت کامل را به خودتان اختصاص دهید. می توانید بروید استخر، یا در خانه فیلم مورد علاقه تان را ببینید یا غذایی را که خودتان بیشتر از همه دوست دارید بپزید و سر فرصت و بدون عجله برای انجام کار دیگری، آن را با لذت نوش جان کنید.

بیش از حد برای فرزندتان برنامه نچینید
لزومی ندارد هر روز یا چند روز در هفته برنامه کودکان را کاملا پر کنید و آنها را به کلاس‌های آموزشی مختلف بفرستید. رفت و آمدهای مختلف، مسیرهای دور، ترافیک و مواردی از این دست، بخشی از وقت شما را هدر می‌دهند. ضمن اینکه برای ثبت نام، صحبت با مربیان و خرید تجهیزات لازم هم باید وقت و هزینه زیادی صرف کنید.
بنابراین حتی اگر کودکان اصرار می‌کنند که بعداز مدرسه به کلاس‌های متعددی بروند، باز هم محدودیتی برای شرکت در فوق برنامه‌های آموزشی در نظر بگیرید. آنان هم باید یاد بگیرند که اولویت با چه برنامه‌هایی است و از شما بیش از حد انتظار نداشته باشند. از طرف دیگر، هر چقدر که فعالیت‌هایشان بهتر ساماندهی شده باشد، در انجام آنها موفق‌تر خواهند بود. 

نه گفتن را یاد بگیرید
به عنوان یک زن شاغل پر مشغله، باید یاد بگیرد که به‌خواسته‌های دیگران به راحتی نه بگویید. اگر در محل کار، یکی از همکاران کاری را از شما درخواست می‌کند که لازمه آن اضافه‌کاری برای شماست، باید قبل از پذیرفتن آن به دفتر برنامه روزانه خود مراجعه کنید و ببنید چقدر می‌توانید برای این کار وقت بگذارید. یادتان باشد که خانواده شما نسبت به کارهای دیگران در اولویت قرار دارد و نباید بیش از وظایف معمول اضافه کاری قبول کنید. تصور نکنید که با رد کردن درخواست‌های دیگران شما به یک کارمند یا همکار بد تبدیل می‌شوید بلکه با این شیوه می‌توانید برای کارهای دیگر که در زندگی شما اولویت دارد بیشتر وقت بگذارید. موضوع نه گفتن در مورد دوستان یا سایر افراد خانواده هم صدق می‌کند. در صورت لزوم شرایط و کارهای روزانه، خود را برایشان توضیح دهید تا بهتر شما را درک کنند.

به اندازه کافی بخوابید
هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد باید هر شب هفت تا نه ساعت بخوابید. بدن ما هنگام خواب بیکار نیست و بازسازی‌های لازم را انجام می‌دهد. اگر خواب کافی نداشته باشیم کنار آمدن با استرس‌های احساسی و جسمی برای ما دشوارتر می‌شود. علاوه بر این خوابیدن بدون وقفه، موثرتر از زمانی است که نصف شب‌ها از خواب بیدار شوید و بعد دوباره به خواب بروید. بنابراین اگر نوزادی دارید که نیمه‌های شب باید به خاطر او از خواب بیدار شوید، در انجام برخی وظایف مربوط به او همسرتان را هم دخالت دهید تا حداقل بعضی از شب‌ها، خواب پیوسته‌ای داشته باشید. اگر در طول روز کمی چرت زدید به خاطر آن خودتان را سرزنش نکنید. این کار به شما انرژی می‌دهد. وقتی خوب بخوابید و انرژی کافی داشته باشید، بهتر می‌توانید برنامه‌های روزانه را به پایان برسانید و به دلیل کمبود انرژی از انجام برخی از کارها عقب نمانید.
منابع : مجله موفقیت / مجله همشهری 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.