تبیان، دستیار زندگی

علم امام حسین(علیه‌السلام) به شهادت و ارزشمندی آن

امام حسین(علیه‌السلام) در انتخاب مسیر شهادت کاملاً مختار بوده و هیچ جبری از طرف خدا وجود نداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش اعتقادات شیعه تبیان
  علم امام حسین(علیه‌السلام) به شهادت و ارزشمندی آن
امام حسین(علیه‌السلام) در انتخاب مسیر شهادت کاملاً مختار بوده و هیچ جبری از طرف خدا وجود نداشته است.
در حدیثی از امام حسین(علیه‌السلام) اینگونه نقل شده: «قَدْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَرَانِی مَقْتُولًا مَذْبُوحاً ظُلْماً وَ عُدْوَانا؛ همان خدا می‌خواهد که مرا مقتولی ببیند که از روی ظلم او را ذبح کردند.»[بحارالانوار، ج۳۳، ص۱۹۲]

امام حسین(علیه‌السلام) یک مسئله محبوب و مورد انتظار خدا را به اختیار خویش عملی ساخته است و اجر بالایی در نزد خداوند دارد.


این حدیث برخی را به اشتباه انداخته و از مفاد آن جبر را فهمیده‌اند. در انتها نیز بیان کرده‌اند خداوند خواسته که امام حسین(علیه السلام) شهید شود؛ پس امام بدون اختیار این مسیر را طی کرده و به شهادت رسیده و اجری ندارد! در حالی که این سخن کاملاً باطل است؛ زیرا این حدیث، اراده خدا را مطرح ساخته و اراده خدا بر دو نوع است. اول اراده تکوینی و دوم اراده تشریعی. اگر اراده تکوینی خدا بر چیزی تعلق بگیرد؛ آن مسئله صد در صد رخ خواهد داد و نشد ندارد. مانند اراده خدا بر گردش زمین به دور خورشید.
اما اراده تشریعی به این صورت است که خداوند آن مسئله مد نظر خود را به صورت یک امر پسندیده و محبوب مطرح کرده و در عملی شدن یا نشدن آن، اختیار انسان‌ها کاملاً دخیل است. مثلاً خداوند فرموده: «... وَلَكِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ[مائده/۶]
لیكن خدا مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام کند.» در این آیه خدا سخن از اراده خود بر پاک شدن همگانی و تمام شدن نعمت بر همه کرده کرده است؛ اما آیا این اراده خدا محقق شده است؟ نه چون در اینجا مانند حدیث بالا سخن از اراده تشریعی خدا است؛ یعنی قانون این است که اینچنین شود و انسان با اختیارش می‌تواند آن اراده را عملی کرده و بندگی خدا را بکند یا نه.
پس امام حسین(علیه‌السلام) یک مسئله محبوب و مورد انتظار خدا را به اختیار خویش عملی ساخته است و اجر بالایی در نزد خداوند دارد. 
منبع:
کانال معارف قرآن و احادیث

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.