تبیان، دستیار زندگی

تلاش برای اثبات حضور پلنگ ایرانی در مستند «محیط‌بان و پلنگ»

کارگردان مستند «محیط‌بان و پلنگ» می‌گوید که اکنون ۴۰ سال است هیچ تصویری از پلنگ ایرانی در اصفهان و حیات وحش عباس آباد ثبت نشده است اما یک محیط‌بان ادعای تازه‌ای دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فتح الله امیری، مستندساز حیات وحش درباره‌ مستند جدید خود گفت: مستند «محیط‌بان و پلنگ» پرتره‌ای راجع به یکی از محیط‌بانان اصفهان به نام محمدرضا حلوانی است که برای اولین بار در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: مدتی پیش اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا - اقیانوسیه در نامه‌ای خواستار همکاری مشترک با سازمان صداوسیما درباره‌ ساخت مستندی با موضوع عشق و محیط زیست شده بود. با پیشنهاد دوستان، تولید پرتره محیط بان چوپانانی (از توابع نایین) که به نوعی عاشق طبیعت است را آغاز کردیم. در جریان تولید مستند، این محیط بان ادعایی را مطرح کرد که به نوعی مسیر فیلم را جذاب‌تر و پیچیده‌تر کرد. تاکنون هیچ تصویری از پلنگ ایرانی در اصفهان و پناهگاه حیات وحش عباس آباد ثبت نشده است و آخرین تصویر مربوط به این گونه در حال انقراض، به حدود 40 سال پیش برمی‌گردد. اما او ناباورانه شواهدی دال بر حضور پلنگ در منطقه تحت حفاظتش داشت که این می‌توانست مسیر مستند را تغییر دهد, از این رو دوربین‌های خود را در این منطقه مستقر کردیم و تلاش‌های بی‌وقفه این محیط بان در جهت اثبات پلنگ را به تصویر کشیدیم.

فتح الله امیری مستند ساز

امیری درباره‌ ویژگی های ساخت این اثر گفت: این مستند ساختار متفاوتی با مستندهای حیات وحشی دارد که تاکنون دیده‌ایم. مستند، نریشن و راوی و موسیقی ندارد و بنابراین از ساختار ساده‌ای بهره مند است که در عین حال کار ما را برای اجرا و تدوین آن سخت کرد. تدیون‌گر اثر تلاش نمود تا به کمک باند صدا، خلا موسیقی را جبران کند و هم‌چنین برای روایت داستان از گفتگو‌های تلفنی کاراکترها با هم و صحبت‌هایشان استفاده نمودیم تا بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را به مخاطب بدهیم.

کارگردان مستند «حیات در رگ‌های سرد» اضافه کرد: این مستند 52 دقیقه ای که تولید شبکه جهانی جام جم است، توانست به بخش نهایی جشنواره حیات وحش Jackson Hole آمریکا راه پیدا کند. این جشنواره معتبرترین رویداد حیات وحش دنیا است که هر دو سال یکبار در ایالت وایومینگ آمریکا و در حاشیه پارک ملی yellow ston برگزار می‌شود. هم‌چنین این مستند برای حضور در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آماده می‌شود و برای اولین بار در این جشنواره رونمایی خواهد شد.

نویسنده و کارگردان این مستند فتح الله امیری و نیما عسگری است. تدوین آن‌ را مصطفی گندمکار انجام داده است و نیما عسگری فیلم‌بردار است.

مجری طرح، موسسه تصویر حیات وحش است و این مستند تهیه شده در شبکه جام جم سیما با همکاری اداره کل محیط زیست استان اصفهان است.

منبع: تسنیم