تبیان، دستیار زندگی

سروده‌ای در وصف حضرت زینب(س) که در عرش خوانده می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین فتحی در خاطره‌ای به ویژگی‌های شعری سازگار و دلیل ماندگاری آنها اشاره کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 غلامرضا سازگار که از پیشکسوتان شعر آئینی است، در اشعارش «میثم» تخلص می‌کند. برخی از شعرهای او در زمره‌ ماناترین آثار آیینی قرار می‌گیرند. اندیشه‌ متعالی و حرف‌های روشنگرانه در شعر به همراه سلامت کلام و صحیح و مستند بودن وقایع در بیان مدح و مراثی اهل بیت(ع) نکته‌ بسیار مهمی است که غلامرضا سازگار همیشه به آنها توجه دارد و در اشعارش کمتر می‌توان به ایرادات محتوایی برخورد. سازگار شاعری استاد دیده و مداحی پای منبر پرورش یافته است و این امر ساختار ذهنی او را بسیار سالم بار آورده است.
حسین فتحی


حجت‌الاسلام و المسلمین حسین فتحی، مدیر دفتر هنر و ادبیات هلال، در خاطره‌ای به ویژگی‌های شعری سازگار اشاره می‌کند و می‌گوید: در کتاب «صدف نبوت» که مشتمل بر سروده‌های سازگار درباره ایام فاطمیه است، معمولاً به دلیل تقارن این ایام با میلاد مبارک حضرت زینب(س)، سروده‌هایی نیز در وصف حضرت در این مجموعه چاپ می‌شود. فردی به نقل از آقای یونسیان، از شاعران و مادحان اهل بیت(ع)، برای من تعریف می‌کرد که در عالم رؤیا خدمت شیخ رجبعلی خیاط رسیده و دیده بود که «صدف نبوت» را در دست دارد.  شیخ گفت سلام ما را به آقای سازگار برسانید و بگویید که این شعر در وصف حضرت زینب(س) که در این کتاب آمده، در عرش خوانده می‌شود و عرش را با این شعر آذین بسته‌اند.

وی ادامه داد: معمولاً رویه کار استاد سازگار به این صورت است که خودش شعرها را تایپ کرده و بعد از متولد شدن شعر، گاه آن را با هم مرور می‌کنیم. روزی در اتاق حاج‌آقا را باز کردم و دیدم که جوششی در وی ایجاد شده و مشغول نوشتن شعری است. اشکی هم از گوشه چشمش جاری بود. بعد از مدتی، حاج‌آقا شعر جدید را به من داد. وقتی شعر را دکلمه می‌کردم،‌ هر دو بی‌اختیار می‌گریستیم. بعداً مراجعه کردم دیدم که این همان شعری است که رجبعلی خیاط در خواب در «صدف نبوت» اشاره کرده بود.

به گفته فتحی، این قصیده در «صدف نبوت 3» منتشر شده که بخش‌هایی از ابیات آن به این شرح است:

روی حسین، مهر دل‌آرای زینب است
موی حسین، لیله اسرای زینب است

زیباترین مطاع به بازار روز حشر
در نزد اهل بیت، تولای زینب است

دارالزیاره و حرم قدس کبریاست
هر سینه‌ای که طور تجلای زینب است

فریاد خون پاک شهیدان کربلا
تا روز حشر، خطبه غرای زینب است

مکتب نرفته عالمه عالم وجود
ایثار و صبر درس الفبای زینب است

منبع: تسنیم