تبیان، دستیار زندگی
دى معظم له در تاریخ 26 فروردین 1330 در خانواده متدین و مشهور علوى متولد شدند. والده گرانقدرشان دختر حضرت آیت الله العظمى سید حسین بروجردى (ره) مىباشند، و والد بزرگوارشان حضرت آیت الله سید محمد حسین علوى طباطبایى بروجردى از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله حاج سید محمد جواد علوى طباطبایى بروجردى

معظم له در تاریخ 26 فروردین 1330 در خانواده متدین و مشهور علوى متولد شدند. والده گرانقدرشان دختر حضرت آیت الله العظمى سید حسین بروجردى (ره) مىباشند، و والد بزرگوارشان حضرت آیت الله سید محمد حسین علوى طباطبایى بروجردى از خانواده‌ و از شاگردان آیت الله العظمى بروجردى (ره) مىباشند.
ایشان مقطع ابتدایى را تا كلاس چهارم در مدارس اوحدى و سنایى در قم خواندند، و سپس به علت فوت آیت الله بروجردى (ره) در تاریخ 21 فروردین 1340 هـ ش به همراه خانواده مكرمشان به تهران عزیمت نمودند. در تهران كلاس ششم ابتدایى را در مدرسه علوى كه به همت علامه كرباسچیان دایر شده بود و از مدارس در سطح بالا و اسلامى به شمار مىرفت شاگرد اول شدند. و در مقطع دبیرستان زیر نظر اساتیدى چون سید كاظم موسوى، غلام رضا دانش و على مدرسى بهره جستند.
و از سال چهارم دبیرستان در مدرسه شیخ عبدالحسین در بازار تهران به همراه دروس جدید به دروس حوزوى مشغول شدند و در همان ایام در تعطیلات تابستانى نزد ادیب نیشابورى در مشهد مقدس سیوطى، مغنى و مطول مىخواندند.
بعد از اخذ دیپلم در رشته‌ى طبیعى در خرداد 1348 هـ ش در چند رشته دانشگاهى از جمله حقوق وادبیات قبول شدند و مراحل ثبت نام را نیز گذراندند ولى در همان سال جهت آموختن علوم اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به حوزه علمیه قم وارد شدند.
از جمله فعالیتهاى فرهنگى ایشان در دوران دبیرستان، تأسیس انجمن اسلامى جوانان مىباشد. و نیز انتشار مجله اى به نام جوانان در پناه اسلام در تیراژ 2000 عددى كه بعدها در سال 1352 به دستور ساواك چاپ و نشر آن متوقف شد.
بعد از عزیمت به شهر مقدس قم رسماً مشغول به دروس حوزوى شدند و دروس سطح را نزد آیات عظام مرحوم اعتمادى، ستوده، پایانى و سلطانى (رحمهم الله) و نیز ابطحى كاشانى و سبحانى (دام ظلهما) درس گرفتند.
و دروس عالى حوزه (خارج فقه و اصول) را نزد مرحوم آیت الله العظمى گلپایگانى و مرحوم آیت الله العظمى مرتضى حائرى و مرحوم آیت الله العظمى سید محمد روحانى (قدس الله اسرارهم) و آیت الله العظمى میرزا جواد تبریزى و آیت الله العظمى وحید خراسانى (دام ظلهما) بهره جستند. همچنین كتاب منظومه از قسمت فلسفه را نزد آیت الله محمدى گیلانى و اسفار را نزد آیت الله جوادى آملى و الهیات بمعنى الاخص را نزد مرحوم آیت الله العظمى سید رضا صدر (ره) درس گرفتند.معظم له مكرر اكثر كتابهاى حوزوى را در سطوح مختلف نظیر: شرح تصریف، سیوطى، مغنى، لمعه، اصول مظفر، رسائل و مكاسب و كفایه را تدریس فرمودند. و از سال 1370 هـ ش خارج اصول و 1375 خارج فقه را شروع نمودند. و تا به امروز نزدیك به یك دوره خارج اصول و خارج فقه كتابهاى اجتهاد و تقلید و مقدارى از طهارت و چندین بار منظومه سبزوارى و شرح تجرید و كتب كلامى دیگر و به مدت 2 سال رجال تدریس نموده اند.
از فعالیتهاى اجتماعى ایشان مىتوان مؤسسه آیت الله العظمى بروجردى لنشر معالم اهل البیت (علیهم السلام) را نام برد كه سعى در احیاى مباحث شیعه و احیاى آثار آیت الله العظمى بروجردى (ره) را دارد و در بخشى دیگر از این مؤسسه درسهاى حضرت آیت الله موسوى تهرانى (دام ظله) كه از اساتید بنام و مشهور دروس رسائل و كفایه مىباشند. جمعى از شاگردان ایشان مشغول پیاده نمودن نوارهاى درسى و تطبیق آن با دست نوشته هاى ایشان هستند تا در آینده به صورت كتاب در دست علاقه مندان و شاگردان آن استاد قرار گیرد.
همچنین در جمهورى آذربایجان و آسیاى میانه با محوریت نشر و تبلیغ مذهب تشیع امور فرهنگى زیر را انجام مىدهند.
1 ـ مدارس تربیت طلاب كه قبلاً شامل هفت مدرسه بوده ولى هم اكنون به علت محدودیت مالى به دو مدرسه تنزل یافته است.
الف ـ مدرسه امام باقر (علیه السلام) در باكو.
ب ـ مدرسه جلیل آباد با بیش از 300 طلبه.
2 ـ اعزام مبلغ در ماههاى محرم و رمضان به كشورهاى آسیاى میانه و تبلیغات وسیع فرهنگى در خصوص علویهاى تركیه كه بالغ بر 23 میلیون نفر مىباشند.
نكته اخلاقى از نظر معظم له:
فخر ما این است كه به عنوان طلبه آنچه كه به دست ما رسیده همان طور كه درباره علما شیعه آمده «حملة العلم» هستند ما نیز حمله اى صادق و امینى براى آیندگان باشیم و اعتقادات مردم را تضعیف نكنیم.