تبیان، دستیار زندگی
سى حضرت آیت الله سید محمد تقى مدرسى در سال 1945 میلادى در شهر كربلاى معلا و در سراى علم و فضیلت دیده به جهان گشود. خصوصیات این سرا از همان ابتدا به شخصیت ایشان ویژگى مذهبى منحصر به فردى داد. پدرشان آیت الله العظمى سید محمد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله حاج سید محمد تقى مدرسى

حضرت آیت الله سید محمد تقى مدرسى در سال 1945 میلادى در شهر كربلاى معلا و در سراى علم و فضیلت دیده به جهان گشود. خصوصیات این سرا از همان ابتدا به شخصیت ایشان ویژگى مذهبى منحصر به فردى داد. پدرشان آیت الله العظمى سید محمد كاظم مدرسى (رحمة الله علیه) از بزرگان حوزه هاى دینى، از جمله حوزه ى كربلاى مقدس بود. شایان ذكر است پدر بزرگ ایشان آیت الله العظمى سید محمد باقر مدرسى (رحمة الله علیه) مرجع تقلید زمان خود بوده اند. حضرت آیت الله سید محمد تقى مدرسى از سوى مادر وابسته به خاندان نامدار شیرازى هستند كه این خاندان به خاطر نقش سازنده ى خود در حوزه هاى علمیه و نیز سابقه ى جهاد در صحنه هاى سیاسى معروف گردیده است. مادر گرامى ایشان دختر مرجع بزرگ حضرت آیت الله العظمى سید مهدى شیرازى (رحمة الله علیه) ، خواهر مرجع معاصر حضرت آیت الله العظمى سید محمد شیرازى (رحمة الله علیه) و خواهر متفكر بزرگ اسلامى شهید آیت الله سید حسن شیرازى (رحمة الله علیه) مى باشند. خلاصه اینكه ایشان از خانواده اى هستند كه بیش از یک قرن لباس مرجعیت را به تن داشته، این شجره ى طیبه هفت مرجع تقلید و پنجاه عالم مذهبى را تقدیم جامعه كرده است كه دوتن از آنها با موفقیت در تاریخ بشریت جاى گرفته اند: میرزا سید حسن شیرازى (رحمة الله علیه) مردى نو اندیش ورهبر نهضت تنباكو برضد استعمار انگلیس در ایران و آیت الله میرزا محمد تقى شیرازى (رحمة الله علیه) رهبر انقلاب (العشرین) عراق در سال 1920 میلادى برعلیه استعمار انگلیس.
تحصیلات
ساختار منحصر به فرد منزلى كه درآن بزرگ شدند به تنهایى عامل شكل گیرى شخصیت ایشان نبوده است چرا كه ایشان تحصیل علم را از قبل از هشت سالگى در مؤسسه هاى دینى و در نزد بزرگان علم آغاز كردند ، در سن 20 سالگى به بالاترین مدرک علمى حوزه هاى علمیه یعنى به درجه ى اجتهاد رسیدند ، از آن پس توانستند در زمینه ى فقه استدلالى به نویسندگى بپردازند وبدین ترتیب شایستگى شركت در بالاترین بحث هاى فقهى (بحث خارج) را بدست آورند ، شایستگى ایشان به قدرى زیاد بود كه حتى توانستند به تدریس این مباحث بپردازند. ایشان در كنار تحصیلات فقهى، پژوهشهاى بسیارى در زمینه ى قرآن كریم واحادیث رسول اكرم (ص) انجام دادند كه این پژوهش ها افق هاى گسترده اى را بر ایشان گشوده وقدرت ابداع و نوآورى در این زمینه را به ایشان داده است. ایشان چهره اى بارز در دنیاى جنبش اسلامى مى باشند و به جهاد علیه طغیان و استكبار مشهورند.
مهاجرت ها و سفرها
به علت اوج گرفتن فعالیت ها
و مأموریت حضرت آیت الله مدرسى در زمینه ى نشر فرهنگ رسالتى و نیز مقاومت در برابر استبداد و ظلم حاكم در عراق، ایشان تحت فشارهاى امنیتى و سیاسى قرار گرفتند و بر این اساس ایشان در اوایل سال 1971 میلادى از عراق مهاجرت كرده و كشور كویت را به دلیل همجوارى با عراق برگزیدند. در كشور كویت حركت جهادى خود را براى مبارزه با نظام هاى ظالمانه خصوصاً حكومت عراق از سرگرفته و بر فعالیت هاى خود افزودند. حضرت آیت الله مدرسى از همان دوران اقامت در عراق، اخبار و وقایع انقلاب اسلامى در ایران را پیگیرى مى كردند، و با چهره هاى تأثیر گذار در انقلاب اسلامى روابط نزدیكى داشتند و در آن سوى مرزهاى ایران به حمایت و پشتیبانى از انقلاب و انقلابیون مى پرداختند. ایشان پس از گذشت چهار ماه از پیروزى انقلاب اسلامى در سال 1979 میلادى به ایران مهاجرت كرده و هم اكنون نیز در ایران اقامت دارند. حضرت آیت الله مدرسى ایران را به عنوان مركز جدید تحركات جهادى و رسالتى خود انتخاب كرده اند.
از آنجا كه ایشان به امور مسلمین سراسر جهان توجه داشته و سعى در رها كردن آنها از ظلم، ستم و عقب ماندگى دارند، به بسیارى از كشورهاى دنیا جهت اداى رسالت خود سفر كرده اند. اندیشه ها ودیدگاهها
ایشان در متبلور كردن تفكرات خود اساساً وابسته به قرآن كریم و احادیث معصومین (ع) مى باشند و قرآن را ابزار بصیرت و دستگاه هدایت مى دانند. ایشان قرآن را به خورشید تشبیه كرده اند كه همه روزه پرتو افشانى مى كند و رونق جدیدى به زندگى روزمره انسان ها مى بخشد. از جمله رسالت هاى قرآن اعطاى اندیشه بالغ و آگاهى هاى جدید نسبت به وقایع درون انسان و اطرافش مى باشد. در خصوص مشكل عقب ماندگى كه گریبانگیر جهان اسلام است نظر ایشان بر این است كه اگر بخواهیم واقعیت بهترى خلق كنیم تنها راه چاره فعالیت همه جانبه و كار زیربنایى در جهت ایجاد پایه هاى نیرومند است، این همان امرى كه ما را آماده ى ساختن آینده شكوفاى امت اسلامى خواهد كرد. بدین منظور نیازمند ایجاد حركت هاى جدیدى با مأموریت اصلاى پایه هاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى وسیاسى جامعه مى باشیم . به نظر ایشان ایفاى این نقش وظیفه ى حوزه هاى دینى و محافل علمى است چرا كه این حوزه ها و محافل در واقع مراكز، منابع و كانون هاى پرتو افشانى فكر و دین مى باشند. ایشان علماى دین را وسیله اى جهت شناخت خدواند، تزكیه نفس، فراگیرى معارف الهى و تحصیل فقه مى دانند. وجه تمایز حوزه هاى دینى تأسیس شده توسط حضرت آیت الله مدرسى از سایر حوزه هاى دینى بدین شرى است: حسن انتخاب طلاب و دقت در انتخاب صالحان، فشرده سازى برنامه هاى روحى همه جانبه، مرتبط ساختن علوم با رفتار فردى و شیوه ى تركیب دروس با پندها و اندرزهاى نیكو جهت پیوند دادن درس به زندگى. اینها جنبش هاى نوگرایى هستند كه هدفشان ریشه كن كردن باطل و تثبیت پایه هاى حق است. از جمله مزایاى حوزه هاى تحت نظر ایشان درمان ریشه ایى مشكلات موجود مى باشد كه این حوزه ها را خارق العاده و مواضع شان را اصولى و شكست ناپذیر كرده است. در خصوص مسؤولیت، ایشان انسان را مسئول مى شناسند و چنین مى فرمایند: اى انسان تو مسئول زندگى، سرنوشت، هستى و هویت خود مى باشى.
فعالیت ها حضرت آیت الله مدرسى سال هاست كه با پشتكار تمام ، چهار شنبه شب هر هفته یک سخنرانى مذهبى ایراد مى كنند كه تعداد كثیرى از مردم جامعه اسلامى درآن شركت مى نمایند. ایشان هر بار به بررسى دید و بینش جدیدى كه از قرآن كریم الهام گرفته شده پرداخته و آن را با آخرین تحولات جهان اسلام مرتبط مى سازند. تعداد سخنرانى هاى ایشان تاكنون به بیش از یک هزار سخنرانى رسیده است. هر روز صبى كلاس درس خارج خود را (كه بالاترین سطى درسى حوزه هاى علمیه مى باشد) برگزار مى كنند كه در آن تعدادى از طلاب علوم دینى شركت مى نمایند . در این كلاس دقیقترین مسائل فقهى وامور دینى را مورد بحث قرار مى دهند . ایشان راهنمائیهاى لازم را در مسایل تبلیغ وارشاد به طلاب خود ارائه داده آنها را در پشت سر گذاردن مشكلات مختلف یارى مى كنند . تعداد زیادى مبلّغ ، دعوتگر ومصلى به كشورهاى گوناگون مى فرستند كه این حركت اصلاحى واین آگاهى دینى محدود به جهان اسلام نبوده وشامل جهان غرب، استرالیا وبسیارى از كشورهاى خاور دورهم مى شود. در بسیارى از كنفرانسهاى سیاسى و فرهنگى جنبش هاى اسلامى مختلف در سرتاسر جهان شركت نموده ، دیدگاههاى خود را در مورد قضایا ومسایل مطرى شده عرضه مى دارند .
پروژه ها
حضرت آیت الله مدرسى با راهنمائیها وارشادات خود در بسیارى از جنبش هاى اسلامى مشاركت دارند . حوزهاى دینى بسیارى در كشورهاى گوناگون تأسیس كرده اند ، برجسته ترین این حوزه ها ، حوزه قائم (عج) بود كه طلاب آن از بیش از 35 كشور جهان گرد آمده بودند و حدود 1200 عالم دینى از آن فارغ التحصیل و در سرتاسر دنیا جهت انجام وظایف و رسالت خود پراكنده شده اند . با راهنمایى و همكارى ایشان روزنامه ها ومجله هایى صادر شده است كه مى توان از آن جمله به هفته نامه (الشهید) كه محبوبیت ومقبولیت بسیارى در جهان اسلام پیدا كرده واثر بزرگى در اشاعه فرهنگ اسلامى در مجامع عربى واسلامى داشته است اشاره كرد ، همچنین مى توان از نشریه ى (عاشورا) كه به مناسبت حماسه عاشوراء و سالگرد شهادت امام حسین (ع) صادر مى شود و متذكر پیروزى انقلاب خون بر شمشیر مى باشد، فصلنامه (البصائر) كه به بررسى امور امت اسلامى و مسائل فكرى ، فرهنگى و سیاسى آن مى پردازد یاد كرد . ایشان اقدام به تأسیس چند مركز اسلامى با مأموریت نشر فرهنگ وتعالیم اسلامى در كشورهاى مختلف اسلامى وغیر اسلامى نموده اند . در ضمن ایشان چندین انتشارات تأسیس كرده اند كه علاوه بر كتابهایشان اقدام به چاپ ونشر دیگر كتب اسلامى نیز مى نمایند ، كه مى توان در این زمینه به انتشارات (المدرسى) ، (البقیع) و(محبان الحسین (ع)) اشاره كرد .
آثار مكتوب
حضرت آیت الله مدرسى با تقدیم مجموعه ى بزرگى از كتابهاى ارزشمند در زمینه هاى گوناگون و سرنوشت ساز با دیدى نوین والهام گرفته شده از قرآن كریم واحادیث پیامبر واهل بیت (ع) به غناى كتابخانه اسلامى افزوده اند. ایشان اقدام به تفسیر قرآن كریم به شیوه اى نوین در 18 جلد (تفسیر هدایت) كرده اند ودر این تفسیر ارتباطى زیبا و عمیق میان كلام خداوند سبحان و واقعیت موجود در جهان به وجود آورده اند . این كتاب دركنار دیگر كتبى است كه ایشان در آنها به پژوهش درباره مفاهیم قرآن كریم وكشف بینشى هدایتگر جهت یارى و راهنمایى جنبش هاى اسلامى پرداخته اند. دلیل توجه بسیار حضرت آیت الله مدرسى به قرآن كریم ، برداشتهاى ایشان از این كتاب بى همتا و تفكرات ایشان راجع به این پیغام الهى است ، تفكراتى از این قبیل : قرآن كتابى معمولى نیست كه انسان آن را به شیوه ى كتابهاى داستان بخواند، بلكه كتاب یک دین، پیام یک تمدن، دعوتى به یک زندگى شرافتمندانه، عصاره دین و پایه ى اصلى پیام ورسالت خداوند پاک و بلند مرتبه به بشریت مىباشد. ایشان در زمینه ى فلسفه پژوهشهایى انجام داده وتحقیقاتى تطبیقى میان فلسفه یونان باستان، فلسفه روز جهان غرب وفلسفه اسلام كه نماینده آن قرآن كریم واحادیث پیامبر واهل بیت (ع) مى باشد به انجام رسانده اند كه نتایج این تحقیقات را در كتب ذیل ذكر فرموده اند : الفكر الاسلامى مواجهه حضاریه (نگرشى نو بر اندیشه اسلامى) ، المنطق الاسلامى اصوله ومناهجه (منطق اسلامى) ، العرفان الاسلامى (عرفان اسلامى) ومبادى الحكمة (اصول حكمت).... ایشان نزدیک به 30 جلد كتاب درباره تاریخ اسلام نوشته اند كه دربیش از 20 جلد آن به بررسى سیره ى رسول اعظم (ص) و اهل بیت (ع) پرداخته اند، به علاوه در كتاب التاریخ الاسلامى (امامان شیعه و جنبشهاى مكتبى) به بررسى جنبش هاى اصلاحى صدراسلام پرداخته اند ، ایشان معتقد اند كه خواندن تاریخ نباید تنها براى اطلاع در مورد حوادث گذشته باشد بلكه مى باید به گونه اى باشد كه برحال وآینده ى انسان تأثیر گذارد . ایشان كتابهاى بسیارى در زمینه هاى گوناگون تألیف كرده اند كه از مهمترین آنها مى توان به موارد ذیل اشاره كرد : التشریع الاسلامى (قانونگذارى در اسلام) كه تاكنون 7 جزء آن به چاپ رسیده است ، الفقه الاسلامى ، الوجیز فى الفقه الاسلامى (خلاصه فقه اسلامى)، التمدن الاسلامى (تمدن اسلامى)، العمل الاسلامى ، الوعى الاسلامى. ایشان كتابهاى بسیارى درباره ى جنبش اسلامى ونقش حقیقى آن درجهان اسلام نوشته اند: النهج الاسلامى ، تأملات فى مسیرة الحركة الإسلامیة (اندیشه اى در خط سیر جنبش اسلامى)، التحدى الاسلامى (مبارزه طلبى اسلامى)، البعث الاسلامى (رستاخیز اسلامى) و آفاق الحركة الإسلامیة و المجتمع الاسلامى (جامعه اسلامى) . كما اینكه كتابهاى دیگرى در زمینه ى مسائل مختلف فكرى، فرهنگى، اجتماعى وتربیتى تألیف كرده اند ودر پاره اى از آنها به بررسى اوضاع سیاسى جهان اسلام پرداخته اند.